خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۷۳۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته سوم بهمن ۱۴۰۲ / سقوط بازارها زیر چتر سیاست‌گذار

بازدهی بازارها در هفته سوم بهمن 1402 / سقوط بازارها زیر چتر سیاست‌گذار

بازدهی بازارها در سومین هفته بهمن در تمام بخش‌های مورد بررسی منفی بود. این هفته بورس کمترین افت بازدهی و دلار بیشترین کاهش بازدهی را داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته سوم بهمن تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شدند. این هفته دلار پرچمدار بیشترین افت بازدهی بود و سیاست‌گذار توانست با ارزپاشی روند قیمت‌ در بازارهای مالی را کاهشی کند. سیگنال‌های سیاسی چندان مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفت و کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار سیاسی در هفته اخیر کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.

Screenshot 2024-02-08 at 2.26.02 PM

این هفته فشار سیاست‌گذار برای ارزپاشی و افزایش نرخ بهره  توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند؛ اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند سیاست تثبیت قیمت این اسکناس توسط سیاست‌گذار تا پایان سال سخت است. آنها می‌گویند تثبیت قیمت دلار به عنوان لیدر اصلی سایر بازارها می‌تواند یک و نهایت تا دو هفته دوام داشته باشد و به احتمال زیاد این اسکناس تا پایان سال به کریدور بالاتر ورود خواهد کرد.

در حالی که دلار هفته گذشته به سقف قیمت ۶۰ هزار تومانی نزدیک شده بود؛ اما معامله‌گران کاهشی بازار امید داشتند این اسکناس با عقب‌نشینی در کریدور ۵۰ هزار تومانی به قیمت‌های ۵۲ تا ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی قبل از روند شارپی برگردد و سیگنال‌هایی که روانه بازار شد نیز اثر خود را گذاشت. با این وجود قیمت به کف قبلی برنگشت و در نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی کف‌سازی کرد. کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۵ هزار تومانی می‌دانند. آنها معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد که قیمت اسکناس آمریکایی به پله‌های بالاتر کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود نکند اما تمایلی نیز به برگشت به کانال ۵۲ هزار تومانی نیز ندارد.

قیمت دلار

قیمت دلار  از ۱۲ تا روز گذشته ۱۸ بهمن و طی پنج روز کاری هفته سوم بهمن حاکی از افت بازدهی ۵.۱۳ درصدی و کاهش قیمت سه هزار تومانی است. این اسکناس در هفته دوم بهمن به مقدار افت قیمت هفته اخیر رشد بازدهی داشت.

قیمت طلا

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۷۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و با کاهش ۱۴۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۴.۹۳ درصدی داشت. در هفته سوم بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۷۶ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل دو دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در پنج روز کاری هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۲.۷۵ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز چهارشنبه با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۹۲ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز چهارشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۲۹ میلیون و ۷۹۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون  تومان، ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی ایستاد.

جهش ۳۵ درصدی سهام پتروشیمی اصفهان

بررسی معاملات بازار سهام حکایت از آن دارد که شاخص‌های بورسی در زمان رشد هفته گذشته دلار به شدت سرکوب شدند و کاهش ارتفاع دادند. با این وجود افت قیمت دلار در این هفته نتوانست بازار سهام را شارژ کند و شاخص‌ کل دوباره نزولی شد.

نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته سوم بهمن‌ماه حاکی از آن است که شاخص‌ کل طی این هفته نزولی شده‌ است. اما شاخص هم‌وزن در این هفته توانست تا حدودی بر ارتفاع خود بیفزاید. 

بررسی معاملات هفته دوم بهمن‌ماه 1402 نشان می‌دهد شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته حدود 0.46 درصد پایین آمد و از دو میلیون و 107 هزار واحد به دو میلیون و 98 هزار واحد رسید. در طرف دیگر اما شاخص هم‌وزن طی این هفته، اندکی رشد کرد؛ به نحوی که این نماگر طی هفته سوم بهمن، از تراز 732 هزار واحد با رشد 0.81 درصدی به 738 هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه 6 میلیارد و 840 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل چهار هزار و 241 میلیارد تومان را رقم زده است. همین‌طور طی پنج روز کاری این هفته حدود 442 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

بیشترین بازدهی نمادها در هفته سوم بهمن

بیشترین بازدهی هفته سوم بهمن

بررسی معاملات بورس در هفته سوم بهمن 1402 نشان می‌دهد که سهام سصفها توانسته است در این هفته با رشد 35 درصدی بیشترین بازدهی را  به ثبت برساند و به ارزش 3,098 تومان معامله شود.

فنر و خلنت نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم در این هفته به ترتیب 27 و 20 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته فنر به قیمت 1,151 و خلنت به 3,415 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی نمادها در هفته سوم بهمن

کمترین بازدهی هفته سوم بهمن

در طرف مقابل، ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری‌که سیلام افت 15 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده است. شلیا و کساپا نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده این هفته بود که با افت 14 و 13 درصدی به قیمت 733 و 1,481 تومانی رسید. همچنین میهن  و وثوق نیز با کاهش 12 درصدی دیگر سهم‌های کم‌بازده بورس در هفته سوم بهمن‌ماه بودند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.