کد مطلب: ۸۹۸۴۶۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم بهمن ۱۴۰۲ / طلا و بورس منفی شدند

بازدهی بازارها در هفته چهارم بهمن 1402 / طلا و بورس منفی شدند

بازدهی بازارها در هفته چهارم بهمن در روند متوازنی قرار نگرفت. بازارهای بورس و طلا با بازدهی منفی بسته شدند و دلار و سکه بازدهی مثبت داشتند. این هفته انس جهانی طلا افت قابل توجهی داشت و به منطقه ۱۹۰۰ دلاری برگشت. این موضوع در افت بازدهی طلا در بازار داخلی اثر مستقیم داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته پایانی بهمن روند یکدستی نداشت. بازار سرمایه همانند هفته گذشته با بازدهی منفی بسته شد و طلا نیز افت بازدهی محدودی داشت. انس جهانی طلا طی دو روز، کانال ۲۰۰۰ هزار دلاری را از دست داد و همین موضوع تا حدودی بازار داخلی طلا را تحت تاثیر قرار داد. هر چند، به اعتقاد معامله‌گران روند افزایش پلکانی دلار به بازار طلا خط می‌دهد، اما انس جهانی فعلا تاثیر محدود خود را بر این بازار گذاشته است.

Screenshot 2024-02-15 at 4.48.37 PM

در حالی که اقتصاد کشور در رکود تورمی گرفتار شده و قیمت دلار به‌عنوان بازارگردان اصلی تعیین قیمت در سایر بازارها توسط سیاست‌گذار کنترل می‌شود، تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به محدوده ۵۴ هزار تومانی را می‌دهند.

با نزدیکی آخرین ماه سال تاکید کارشناسان اقتصادی بر روند صعودی قیمت در بازارهای مالی است.

دلار ۳۰۰ تومان گران شد

قیمت دلار  از ۱۸ بهمن تا امروز ۲۶ بهمن و طی روزهای معاملاتی هفته چهارم این ماه، نوسانات افزایشی محدودی داشت. این اسکناس در مدت یادشده رشد بازدهی ۰.۵۴ درصدی و افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری اسکناس آمریکایی در پله هشتم نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

افت ۳۷ دلاری انس طلا در یک هفته

روز پنجشنبه ۲۶ بهمن هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و با کاهش ۱۱ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۰.۳۹ درصدی داشت. در هفته چهارم بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۰۳۴ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۹۸ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۳۷ دلار کاهش قیمت داشته است.

پرچمداری سکه در رشد بازدهی بازارها

سکه امامی در یک هفته گذشته، افزایش بازدهی ۰.۶۸ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه با قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

قیمت سکه بهار آزادی روز پنجشنبه در سطح ۳۰ میلیون و ۵۱۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون و۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ایستاد.

سرکوب بازار سهام ادامه دارد

نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته چهارم بهمن‌ماه حاکی از آن است که شاخص‌ کل طی این هفته نزولی شده‌ است. در طرف سهم‌های کوچک بازار نیز همین روند دیده می‌شود؛ با این تفاوت که میانگین هم‌وزن بازار در این هفته کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

بررسی معاملات هفته چهارم بهمن‌ماه 1402 نشان می‌دهد شاخص کل طی چهار روز کاری این هفته حدود 0.88 درصد پایین آمد و از دو میلیون و 98 هزار واحد به دو میلیون و 78 هزار واحد رسید. در طرف دیگر اما شاخص هم‌وزن طی این هفته، نزول بیشتری را پشت سر گذاشت؛ به نحوی که این نماگر طی هفته چهارم بهمن، از تراز 739 هزار واحد با کاهش 156 درصدی به 727 هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه 6 میلیارد و 750 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش میانگین معادل چهار هزار و 18 میلیارد تومان را رقم زده است. همین‌طور طی چهار روز کاری این هفته حدود 763 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

بورس هفته چهارم بهمن در یک نگاه

بررسی معاملات بورس در هفته چهارم بهمن حاکی از آن است که شاخص‌های بورسی در روز ابتدایی هفته اندکی صعودی بودند. به طوری که شاخص کل 0.1 و شاخص هم‌وزن 0.16 درصد در شنبه افزایش ارتفاع دادند. اما پس از یک روز تعطیلی معاملات در یکشنبه شاخص‌های بورسی به روند نزولی خود بازگشتند. به طوری که بورس دوشنبه خبر از کاهش 0.39 درصدی شاخص کل و 0.68 درصدی شاخص هم‌وزن داد. بازار سهام در سه‌شنبه نیز نزولی بود؛ به طوری که شاخص کل در این روز 0.08 درصد و شاخص هم‌وزن 0.3 درصد پایین آمدند. در چهارشنبه نیز همین روند تکرار شد و شاخص کل 0.56 درصد و شاخص هم‌وزن 0.68 درصد کاهش ارتفاع داشتند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.