کد مطلب: ۸۹۹۳۴۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته اول اسفند ۱۴۰۲ / رشد بازارهای مالی زیر چتر سیاست‌گذار

بازدهی بازارها در هفته اول اسفند 1402 / رشد بازارهای مالی زیر چتر سیاست‌گذار

بازدهی بازارها در روزهای پایانی بهمن و هفته ابتدایی اسفند به غیر از بورس در سایر موارد مورد بررسی، مثبت شد. دلار و طلا این هفته بیشترین رشد بازدهی را در بازارهای مالی داشت. در حالی که سیاست‌گذار درصدد فریز قیمت دلار در روزهای پایانی سال است، اما روند تقاضا بازدهی بازارهای مالی را صعودی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته اخیر تنها سیگنال ورودی به بازارهای مالی موضوع اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص غنی‌سازی ایران در سطحی فراتر از نیازهای صلح‌آمیز بود. اما تلاش سیاست‌گذار مانع سقف‌شکنی قیمت این اسکناس شد و در سایر بازارها نیز اثر گذاشت.

با توجه به اینکه نهاد دولتی قصد دارد به هر طریقی قیمت دلار را کنترل کند، معامله‌گران بازار ارز ترجیح می‌دهند در تله بازارساز گرفتار نشوند و چندان تمایلی به ورودهای هیجانی به بازار ندارند.

Screenshot 2024-02-22 at 5.58.09 PM

قیمت دلار

قیمت دلار  از ۲۶ بهمن تا امروز چهارم اسفند و طی روزهای معاملاتی هفته اخیر نوسانات افزایشی محدودی داشت. این اسکناس در مدت یاد شده رشد بازدهی ۲.۵۱ درصدی و افزایش قیمت هزار و ۴۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری اسکناس آمریکایی در پله دوم کانال هفتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

قیمت طلا

روز پنجشنبه، چهارم اسفند، هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۸۴۲ هزار تومان رسید و با افزایش ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۲.۳۲ درصدی داشت. در هفته نخست اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۳۱۷ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۲۸ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۳۰ دلار افزایش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی افزایش بازدهی ۱.۵۳ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه با قیمت ۳۳ میلیون و ۳۰۵ هزار تومانی به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۵۰۲ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی ایستاد.

سقوط ۱۷ درصدی ثتران در یک هفته

کندل هفتگی شاخص کل در هفته پایانی بهمن‌ماه منتهی به دوم اسفند نیز نزولی بسته شد. این پنجمین هفته متوالی است که کندل هفتگی شاخص کل نزولی بسته می‌شود.

بررسی معاملات بورس در هفته جاری حکایت از کاهش هر دو نماگر بازار سرمایه دارد؛ به صورتی که شاخص کل طی این هفته با افت 0.38 درصدی از دو میلیون و 78 هزار واحد به دو میلیون و 70 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته با کاهش 0.1 درصدی از 727 هزار واحد به 726 هزار واحد رسیده است.

سوی دیگر ماجرا نیز ارقام مثبتی به چشم نمی‌خورد. چراکه حجم و ارزش معاملات خرد نیز در این هفته نزولی بودند. به طوری که بازار سهام طی هفته پایانی بهمن‌ماه به طور میانگین روزانه 6 میلیارد برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل سه هزار و 643 میلیارد تومان را رقم زده است. همچنین طی پنج روز معاملاتی این هفته بیشتر از 1.2 همت پول حقیقی از بازار خارج شده است.

بیشترین بازدهی نمادها در هفته پایانی بهمن

بیشترین بازدهی

بررسی معاملات بورس در هفته پایانی بهمن 1402 نشان می‌دهد که سهام آردینه توانسته است در این هفته با رشد 32 درصدی بیشترین بازدهی را  به ثبت برساند و به ارزش 8,365 تومان معامله شود.

بکاب و داوه نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم در این هفته به ترتیب 19 و 17 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته بکاب به قیمت 1,486 و داوه به 890 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی نمادها در هفته پایانی بهمن

کمترین بازدهی

در طرف مقابل، ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر قرار دارد؛ به طوری‌که ثتران افت 17 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده است. آ س پ و ثنوسا نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده این هفته بود که با افت 16 درصدی به قیمت 2,785 و 1,083 تومانی رسیدند. همچنین فنر و ثجنوب نیز با کاهش 15 درصدی دیگر سهم‌های کم‌بازده بورس در هفته پایانی بهمن‌ماه بودند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.