فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۸۴۹

گزارش «تجارت‌نیوز» از بازار ارز تهران؛

چرا دلار ارزان شد؟

چرا دلار ارزان شد؟

قیمت دلار با مشخص شدن نتیجه انتخابات، مطابق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی در روند کاهشی قرار گرفت. این اسکناس طی ۱۰ روز اخیر چهار هزار تومان ارزان شد و یکی پس از دیگری کف‌های قیمت را شکست. رصد قیمت دلار بعد از هر انتخابات، حاکی از آرایش نزولی بازارهای مالی در کوتاه‌مدت است؛ اما باید دید آیا هدف رئیس جمهوری منتخب که گسترش ارتباط با سایر کشورها و رفع تحریم‌هاست در بلندمدت نیز ریتم کاهشی به بازار ارز می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار با کاهش چهار هزار تومانی در حال سپری کردن روزهای آرام بعد از انتخابات است و رکود دهه ابتدایی محرم نیز به برقراری آرامش در بازارهای مالی کمک کرده است.

روز یکشنبه، معامله‌گران توجه ویژه‌ای به خبر سوءقصد به جان دونالد ترامپ، ر‌ئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در جریان یک گردهمایی داشتند. همین موضوع دلار را به کانال هشتم از کریدور پنجم برگرداند؛ اما کاهش تقاضا و ارزپاشی بازارساز مجددا این اسکناس را در کانال هفتم از کریدور پنجم نشاند.

چرا دلار ارزان شد؟

کارشناسان اقتصادی انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان چهاردهمین رئیس جمهوری ایران و خوشبینی‌های سیاسی ناشی از برنامه‌های وی را دلیل اصلی ریتم کاهشی قیمت دلار می‌دانند. علاوه بر آن، عرضه دور دوم خودروهای وارداتی، ارزپاشی بازارساز با هدف پایین نگه داشتن قیمت دلار و کاهش انتظارات تورمی را دلیل اصلی روند نزولی قیمت این اسکناس می‌دانند.

تلاش بازارساز برای کاهش قیمت دلار تا آغاز به کار دولت چهاردهم

تحلیلگران اقتصادی معتقدند بازارهای مالی در حال گذار است و دولت فعلی قصد دارد دلار را با کمترین نرخ تحویل دولت چهاردهم دهد. آنها می‌گویند اینکه دلار با چه نرخی تحویل تیم اقتصادی دولت آینده شود، در تاریخ ثبت می‌شود و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با وجود کاهش انتظارات تورمی اما فعالان اقتصادی، رشد نقدینگی و تورم در حال رشد را در مقابل کاهش قیمت دلار می‌بینند و معتقدند این ناترازی هر گونه پیش‌بینی برای آینده قیمت اسکناس آمریکایی را غیرممکن کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.