فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۵۱۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم تیر ۱۴۰۳ / هفته بی‌رمق تابستانی، بازدهی نامتوازن بازارها را رقم زد

بازدهی بازارها در هفته چهارم تیر 1403 / هفته بی‌رمق تابستانی، بازدهی نامتوازن بازارها را رقم زد

بازدهی بازارها در هفته پایانی تیر در حالی که بازارهای مالی تنها چهار روز و بازار بورس سه روز فعالیت داشت، نوسان قیمتی قابل توجهی نداشت. معامله‌گران رکود روزهای محرم و تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت دلار را دلیل بازدهی منفی این اسکناس می‌دانند. آنها معتقدند افزایش اونس جهانی طلا عامل رشد بازدهی در بازار طلا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته پایانی تیر روند متوازنی نداشت. رشد قیمت اونس جهانی طلا، بازدهی بازارهای مالی را در هفته نیمه‌تعطیل اخیر به هم ریخت و کاهش قیمت دلار نتوانست بازدهی منفی برای بازار طلا به همراه داشته باشد.

Screenshot 2024-07-18 at 4.09.49 PM

در هفته اخیر سوگواری ایام محرم، تعطیلی یک هفته‌ای بازار طلا در پایتخت را به همراه داشت؛ همین موضوع معاملات در بازار فلز زرد را کم‌عمق کرد. معامله‌گران بازارهای مالی، خوشبینی‌های سیاسی، تلاش بازارساز برای ارزپاشی و رکود هفته نیمه‌تعطیل اخیر را دلیل بازدهی منفی قیمت دلار می‌دانند.

گفتنی است در هفته پایانی تیر بازدهی بازارهای مورد بررسی به ترتیب در دلار و بورس منفی شد و طلا و سکه با رشد یک درصدی با بازدهی مثبت بسته شدند.

دلار ۱۰۰۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت دلار  از ۲۱ تیر تا امروز ۲۸ تیر نوسانات کاهشی را تجربه کرد و در کریدور پنجم یک کانال عقب‌نشینی کرد. این اسکناس همانند هفته گذشته با کاهش بازدهی به کار خود پایان داد. دلار در هفته چهارم تیر بازدهی منفی ۱.۸۰ درصدی و کاهش قیمت هزار و ۵۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز پنجشنبه اسکناس آمریکایی در کف کانال هفتم از کریدور پنجم معامله شد.

اونس جهانی طلا ۸۲ دلار گران شد

روز پنجشنبه ۲۸ تیر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۳۹۱ هزار تومان رسید و کاهش قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی داشت. این هفته طلا رشد بازدهی ۰.۹۰ درصدی داشت.

در هفته اخیر هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۴ میلیون و ۶۸۳ هزار تومانی ایستاد و رشد بازدهی ۰.۸۹ درصدی و افت قیمت ۱۲۹ هزار تومانی داشت.

گفتنی است در هفته چهارم تیر طلای جهانی همانند هفته‌های گذشته افزایشی شد. این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی رشد ۸۲ دلاری و افزایش بازدهی ۳.۴۴ درصدی داشت. اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۴۶۴ دلاری در حال معامله است و به بیشترین رقم تاریخی خود رسیده است. همچنین اونس جهانی نقره با افت یک دلاری روی رقم ۳۰ دلار و ۳۹ سنتی ایستاده است.

بازدهی سکه مثبت شد

در هفته اخیر سکه امامی رشد بازدهی ۱.۱۸ درصدی و افزایش قیمت ۴۷۲ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۸ تیر با قیمت ۴۰ میلیون و ۴۵۶ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۷ میلیون  و ۴۹۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی معامله شدند. سکه گرمی نیز در سطح هفت میلیون تومانی قرار گرفت.

تراز پول حقیقی منفی شد

بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته چهارم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام خنور توانسته است در این هفته با رشد 19 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 2,545 تومان معامله شود.

سفار نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 12 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته سفار به قیمت 23,793 تومان رسیده است. سمگا، قشیر و زملارد نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته چهارم تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. 

بورس-بازدهی-بالا

کمترین بازدهی نمادها در هفته چهارم تیر 1403

در طرف مقابل اما در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده، کمتر بوده است؛ به طوری که مداران، سجام، وتوس و غپآذر با افت 10 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کردند. دکپسول نیز دیگر سهام کم‌بازده هفته چهارم تیر بود که با کاهش 9 درصدی به 8,540 تومان رسیده است. 

بورس-بازدهی-کم

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.