فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۰۸۴

بانک مرکزی چه محدودیت هایی در تامین ارز دارد؟

بانک مرکزی چه محدودیت هایی در تامین ارز دارد؟

کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز کشور نگرانی و محدودیتی ندارد.

به گزارش تجارت نیوز،

حجت‌اله فرزانی، کارشناس اقتصادی در خصوص تغییرات نرخ ارز و هیجانی بودن بازار‌ها و عدم گرفتار شدن در دام سوداگران ارزی اشاره کرد و گفت: نگرانی‌های طبیعی درخصوص افزایش نوسانات سیاسی و بالا گرفتن تنش و درگیری نظامی زمینه ساز افزایش نرخ ارز و سبب باز شدن فضایی برای سواستفاده‌هایی شده که بار‌ها در بازار ارز شاهد آن بوده و تجربه کرده‌ایم. 

وی در این باره بیان داشت: ترور مهمان خارجی ایران در تهران زمینه ساز افزایش سطح تنش و درگیری در منطقه شد و به تبع آن مسائل سیاسی روی بازار ارز اثر گذاشته، اما نگاه بلندمدت به مسائل باید ملاک تصمیم گیری در زمینه سرمایه گذاری دربازار ارز باشد نه کوتاه مدت. 

فرزانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده متجاوز نیست و پایبند به قواعد بین المللی است. در نظر گرفتن این موضوع به عنوان یک اصل مهم در روابط سیاسی و بین‌الملل گویای این واقعیت است که ایران همواره به دنبال تعامل مثبت با همسایگان است و بسیاری از مسائل را از طریق دیپلماسی حل و فصل می‌کند. 

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: نوع نگاه ایران به مسائل سیاسی و بین المللی زمینه ساز کاهش تنش‌ها در بازار ارز و حوزه اقتصاد است، بنابراین بالا رفتن نرخ ارز از ناحیه سیاست گذاری‌های اقتصادی در بطن اقتصاد کلان کشور نیست، بلکه هیجان سازی‌هایی برای بهره برداری عده‌ای سودجو است. 

وی در این خصوص تاکید کرد: بی تردید پایان یافتن تنش‌های سیاسی نرخ ارز را به حالت تعادلی قبلی بازمی گرداند. بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز کشور نگرانی و محدودیتی ندارد لذا باید مراقب برخی هیجان آفرینی‌های کاذب باشیم. 

فرزانی تصریح کرد: مردم عزیز ناظر بر مسائل مرتبط با تنش‌های سیاسی بدین جنبه باید توجه کنند که نگرانی از بالا گرفتن تنش‌های نظامی و درگیری‌های منطقه‌ای نباید آن‌ها را در دام سوداگران ارز بیاندازد.

این کارشناس اقتصادی افزود: قاعدتا همانگونه که بازار ارز هیجان سریعی نسبت به وقایع سیاسی نشان داد بعد از فروکش کردن مسائل سیاسی، هیجانات آنی نرخ ارز نیز به سرعت کاهش می‌یابد و مردم متضرر می‌شوند. 

وی بیان داشت: تسلط بازار ساز بر بازار ارز و تجربه موفق کنترل نرخ ارز و بازگشت به قیمت‌های پیشین باید مورد نظر مردم واقع شود تا در دام دلالان و بازارسازان غیر واقعی نیفتند. 

منبع : ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.