فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۷۹۶

چرا دلار گران شد؟

چرا دلار گران شد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اواسط تیرماه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری جریانات اقتصادی تحت تاثیر شعارهای انتخاباتی آقای پزشکیان به سمت بهبود حرکت کرد اما پس از رخ دادن اتفاقات امنیتی و اعلام چینش کابینه، این فضای رو به مثبت متوقف شد.

به گزارش تجارت نیوز،

مرتضی عزتی  درباره دلایل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و عواملی که منجر به احساس تهدید و ریسک این بازار شده‌ است، اظهار داشت: ریشه افزایش قیمت‌ها در بازار ارز این است که وضعیت اقتصاد در شرایط فعلی کاملا مبهم است. مشخص نیست که دولت چهاردهم اصولگرا است یا اصلاح‌طلب و به تبع آن مشخص نیست که به سمت درهای باز سیاسی و اقتصادی حرکت خواهد کرد یا نه. بنابراین کوچک‌ترین اتفاقی که نشان دهد که دولت به کدام سمت حرکت می‌کند ممکن است در بازارها از جمله بازار ارز تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به جریانات سیاسی و وقایع امنیتی که رخ داده و با توجه اظهارات سیاسی که در کشورمان انجام می‌شود، احتمال درگیری و تشدید درگیری در فضای رسانه‌ای موجود است و از سوی دیگر با توجه به انتقال قابل توجه نیرو و تجهیزات آمریکایی در منطقه به نظر می‌رسد که اگر درگیری رخ دهد شدت آن بالا و طولانی مدت خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: این موضوعات وضعیت را نا‌امن نشان می‌دهد و فعالان اقتصادی در این وضعیت نمی‌دانند باید چه اقدامی کنند و تصمیمی بگیرند و بین فعالان اقتصادی انتظار مثبت خوبی وجود ندارد به همین دلیل متغیرها به سمت مثبت حرکت نمی‌‌کنند. در این شرایط اگر اتفاقی رخ دهد نشانه بدتر شدن وضعیت باشد و آثار آن سریع به متغیرهای موجود در بازارها مانند متغیر نرخ ارز و یا سهام منتقل می‌شود.

عزتی تاکید کرد: در یک ماه اخیر هم وضعیت داخلی نشان داده که آنچه که آقای پزشکیان در دوره انتخابات وعده داده یا اعلام کرده، محقق نشده‌ است. آن ادعاها حداقل براساس نظر اکثریت جامعه نبوده چراکه تصور جامعه این بود که ترکیب و چینش کابینه به شکل دیگری باشد و سیاست‌های اعلامی رییس جمهور متفاوت از سیاست‌هایی باشد که در سال‌های اخیر رخ داده‌ است.

وی افزود: از آنجایی که این تصور جامعه محقق نشده انتظارات هم براین اساس شکل گرفته که روند سیاست خارجی و امنیتی تغییر خاصی نخواهد کرد. این انتظارات میان مدت اثرگذار هستند و به نظر می‌رسد تا یک سال آینده شاهد تغییر عمده‌ای در سیاست‌ها نباشیم و این وضعیت را جو عمومی و رسانه‌ها نشان می‌دهند و این برداشت افکار عمومی است. به همین دلیل متغیرها به سرعت به سمت بهبود حرکت نخواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فعالان اقتصادی دست نگه داشتنه‌اند تا وضعیت موجود را حفظ کنند مگر اینکه در این شرایط یک اتفاق کوتاه مدت رخ دهد، گفت: در همین مدت اخیر اتفاقات کوتاه مدت و روزانه مثبت نبودند. با وجود احتمالات درگیری و اتفاقات امنیتی و سیاسی منفی برای اقتصاد که در جریانات نمایان می‌شود در نهایت شاهد افزایش نرخ‌ها در بازار ارز هستیم و این عوامل باعث شدند که بهبود در این بازارها رخ ندهد.

عزتی ادامه داد: اواسط تیرماه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری جریانات اقتصادی تحت تاثیر شعارهای انتخاباتی آقای پزشکیان به سمت بهبود حرکت کرد اما پس از رخ دادن اتفاقات امنیتی و اعلام چینش کابینه، این فضای رو به مثبت متوقف و برگشت. چراکه انتظارات شکل گرفته در ایام انتخابات با این کابینه مغایر به نظر می‌رسید یا اینکه حداقل انطباق بالایی به نظر نمی‌رسد به همین دلیل متغیرها عقب نشینی کردند.

وی تاکید کرد: شاید به این علت که بی‌ثباتی‌های امنیتی در این مدت یک ماه اخیر بیشتر شده این عقب نشینی با شدت همراه می‌شود که این وضعیت را در بورس شاهد هستیم و این‌ها نشان ‌دهنده آن است که آثار و انتظارات مثبت ایام انتخابات در حال خنثی شدن هستند. از آنجایی که فعالان اقتصادی این برداشت را از وضعیت داشتند همین واکنش را هم نشان می‌دهند که نتیجه آن را در بازار ارز و بازار سرمایه می‌بنیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.