فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۹۴۴

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

پیش بینی جدید از قیمت دلار/ ۲ سناریوی پیش روی دلار در هفته جاری چیست؟

پیش بینی جدید از قیمت دلار/ 2 سناریوی پیش روی دلار در هفته جاری چیست؟

قیمت دلار طی روزهای گذشته افت‌وخیزهایی در کانال پایانی کریدور پنجم داشته است. دلار درحالی‌که در هفته گذشته کریدور ششم را فتح کرده بود در میانه هفته، به نیمه کانال پایانی کریدور پنجم عقب‌نشینی کرد. این رفتار دلار، حاکی از دخالت بازارساز و مدیریت قیمت ارز است. اما وضعیت دلار در هفته‌های آتی چگونه خواهد بود؟ آیا بازگشت به برجام و بحث توافق، دلار را ریزشی خواهد کرد؟ برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» وضعیت بازار ارز و قیمت دلار را بررسی و 2 سناریوی احتمالی دلار را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روزهای گذشته، قیمت دلار نوساناتی را در کانال پایانی کریدور پنجم تجربه کرده است. بعد از حمله ناموفق هفته گذشته به کریدور ششم، اسکناس آمریکایی دوباره به نیمه کانال پایانی کریدور پنجم عقب‌نشینی کرده است. اما آیا کریدور پنجم، سرنوشت محتوم دلار است؟ در هفته‌های آینده چه سرنوشتی در انتظار دلار خواهد بود؟ آیا بازگشت به برجام و توافق احتمالی می‌تواند باعث کاهش بیشتر قیمت این ارز شود؟

تقاضای دلار در هفته‌های پایانی تابستان افزایش پیدا می‌کند

در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت نیوز مطرح کرد: «طبق پیش‌بینی، دلار حرکتی را که از میانه کانال هفتم کریدور پنجم شروع کرده بود، به سمت کریدور ششم و کانال ابتدایی همین کریدور ادامه داد؛ قیمت دلار تا کریدور ششم بالا رفت و از آنجا در یکی دو روز میانی هفته وارد یک مسیر اصلاحی شد. پس از آن، روز چهارشنبه قیمت مجددا صعودی و در کانال پایانی کریدور پنجم معامله شد.»

وی با اشاره به اینکه معمولاً در هفته‌های پایانی تابستان و شهریور ماه مقداری تقاضا برای دلار بالا می‌رود، عنوان کرد: «این امر اثر خود را روی قیمت نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه متغیرهای کلان اقتصادی که ما همیشه بر اثرگذاری آنها تأکید کردیم، حاکی از این است که قیمت دلار باید یک مقدار به علت بحث کسری بودجه و ناترازی‌های موجود افزایش پیدا کند.»

احتمال توافق سیاسی وجود دارد

حق‌شناس درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و توافق‌های سیاسی عنوان کرد: «از طرف دیگر یک مقدار سطح ریسک‌های سیستماتیک پایین آمده، البته همچنان برقرار است؛ بحث پاسخ ایران به اسرائیل یک مقدار کم‌رنگ‌تر شده و خوشبختانه صحبت‌هایی نیز در سطح کلان نظام مطرح است مبنی بر اینکه توافقاتی صورت گیرد و سیگنالی‌هایی نیز در این خصوص دریافت می‌شود.»

وی ادامه داد: «البته بسیار بستگی به انتخابات آمریکا دارد و کسی که انتخاب می‌شود و در طرف مقابل قرار می‌گیرد. در سمت ایران، تیم سیاست خارجه آقای دکتر پزشکیان مشخص شد. نفرات این تیم و آقای عراقچی که یکی از نفرات اصلی در قضیه برجام بودند، مشخص است؛ در طرف مقابل اما باید دید چه شخصی انتخاب می‌شود و چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ولی سیگنال‌های مثبتی وجود دارد مبنی بر اینکه طرف ایرانی بیشتر مایل به توافق است.»

شرایط کلان اقتصادی هنوز به نفع افزایش قیمت دلار است!

این کارشناس اقتصادی افزود: «این موضوعات یک مقدار قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تقاضا را کنترل می‌کند؛ حداقل تقاضای کاذب را از بین می‌برد و تقاضای سرمایه‌گذاری را یک مقدار کم‌رنگ‌تر می‌کند؛ اما شرایط کلان اقتصادی ما هنوز به نفع افزایش قیمت دلار است.»

سقف فعلی قیمت دلار کانال سوم کریدور ششم است

حق‌شناس در مورد وضعیت دلار در هفته پیش رو توضیح داد: «فاصله گپ منفی با ارزش ذاتی هنوز برقرار است. برای هفته پیش رو، اگر دلار بالای کریدور ششم نتواند تثبیت کند، مجدداً یک حرکت قیمتی به سمت بازه کانال هشتم کریدور پنجم خواهیم داشت؛ حتی شاید مقداری پایین‌تر، یعنی کانال هفتم همین کریدور را هم بتوانیم ببینیم.»

وی افزود: «اما اگر در هفته آتی و روزهای پایانی این هفته، قیمت دلار بالای کریدور ششم تثبیت کند، می‌توانیم یک حرکت قیمتی به سمت کانال دوم تا سوم کریدور ششم را شاهد باشیم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.