فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۰۷۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد دلار به چه معناست؟/ قیمت حواله دلار در یک سال ۸ هزار تومان رشد کرد

کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد دلار به چه معناست؟/ قیمت حواله دلار در یک سال 8 هزار تومان رشد کرد

فریز قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش پلکانی اسکناس و حواله دلار از سال گذشته تاکنون حکایت از تصمیمی دارد که نوید طلوع فصل جدیدی در اقتصاد ایران را می‌دهد. اکنون کاهش شکاف قیمتی بازار آزاد و حواله دلار در مرکز مبادله ارزی به ۲۶ درصد رسیده و این موضوع با تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی تالار ارز توافقی هم‌راستاست.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت دلار در بازار آزاد طی چند ماه اخیر در روند رنج قرار داشت و این اسکناس در کانال‌های پایانی کریدور پنجم در نوسان بود. از سوی دیگر قیمت حواله دلار از سال گذشته با رشد پلکانی همراه شده و این روند افزایشی از ابتدای سال نیز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران پابرجا بود.

باید در نظر داشت برخی از تصمیمات بانک مرکزی نظیر راه‌اندازی تالار ارز توافقی در مرکز مبادله ارزی ایران این گمانه را تقویت کرده که دولت قصد دارد سیاست دلار تک‌نرخی را به آهستگی به اقتصاد ایران تزریق کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شکاف اسکناس دلار در بازار آزاد و اسکناس دلار مرکز مبادله ارزی به کمترین مقدار تاریخی خود طی سال‌های اخیر رسیده است. در حال حاضر فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و حواله دلار ۲۶.۸۷ درصد است و حدود ۱۴ هزار تومان با هم تفاوت قیمت دارند.

حواله دلار در ۱۲ ماه اخیر 8 هزار تومان گران شد

حواله دلار در یک سال اخیر رشد هشت هزار و ۲۱۲ تومانی و افزایش بازدهی ۲۱.۸۸ درصدی داشت. شهریور ۱۴۰۲ حواله دلار با رقم ۳۷ هزار و ۵۳۰ تومانی عرضه می‌شد و اکنون در مرکز مبادله ارزی ایران در سطح ۴۵ هزار و ۷۴۲ تومانی عرضه می‌شود.

گفتنی است از ابتدای امسال و از پنجم فروردین که شروع به کار بازارها در سال جدید کلید خورد، قیمت حواله دلار با رشد ۱۲.۸۰ درصدی، افزایش قیمت پنج هزار و ۱۹۰ تومانی پیدا کرده است. پنجم فروردین نرخ حواله دلار روی قیمت ۴۰ هزار و ۵۵۲ هزار تومانی بازگشایی شد.

اسکناس دلار در ۶ ماهه امسال ۱۳ درصد گران شد

اسکناس دلار در ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ با مبلغ ۴۱ هزار و ۲۸۳ تومان عرضه می‌شد. دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سال جاری به ۴۹ هزار و ۳۵۶ هزار تومان رسید و رشد هشت هزار و ۷۳ تومانی داشت. این مقدار رشد برابر با افزایش بازدهی ۱۹.۵۶ درصدی اسکناس دلار در یک سال اخیر است.

همچنین از ابتدای سال با شروع به کار بازارهای مالی از پنجم فروردین قیمت دلار در مرکز مبادله ۱۳.۵۴ درصد رشد بازدهی و افزایش قیمت پنج هزار و ۸۸۴ تومانی پیدا کرد. اسکناس دلار در این مرکز سال ۱۴۰۳ را با رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان شروع کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.