فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۸۹۰

هشدار به معاملات تهاتری ملک با ارز و طلا/ قرارداد باید مبنای ریالی داشته باشد

هشدار به معاملات تهاتری ملک با ارز و طلا/ قرارداد باید مبنای ریالی داشته باشد

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: آن چیزی که بابت معامله با ملک تهاتر می‌شود باید سند داشته باشد و برای مواردی مانند طلا و ارز و موارد دیگر که مستندی نداشته باشند، امکان دارد در روند انتقال مالکیت طرفین معامله دچار مشکل شوند و قرارداد باید مبنای ریالی داشته باشد.

به گزارش تجارت نیوز،

داود بیگی‌نژاد درباره معاملات تهاتری با ملک اظهار داشت: معاملات تهاتری مشکل قانونی ندارند تهاتر یکی از روش‌های پرداخت است اما باید مبنای قرارداد ریال باشد و عوض ریالی آن به صورت کتبی ثبت و لحاظ شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که بابت معامله با ملک تهاتر می‌شود باید سند داشته باشد و برای مواردی مانند طلا و ارز و موارد دیگر که مستندی نداشته باشند، امکان دارد در روند انتقال مالکیت طرفین معامله دچار مشکل شوند. برای مثال وقتی تهاتر با خودرو انجام می‌شود، سند خودرو و مشخصات و ارزش آن معلوم و مشخص و قابل رهگیری است و مشکلی در این قراردادهای تهاتری وجود ندارد.  

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به سهم قراردادهای پیش‌فروش در معاملات مسکن گفت: پیش‌فروش در معاملات مسکن سهمی نزدیک به صفر دارد و امروز شاهد از بین رفتن پیش فروش در ساخت و سازها هستیم در حالی که پیش از این بسیاری از سازندگان با سرمایه خرد می‌توانستند ساخت و ساز کنند امروز وارد بازارهای موازی غیر مولد طلا، ارز و خودرو شده‌اند.

بیگی‌نژاد افزود: در تغییر قوانین مشاوران املاک از معاملات پیش فروش خارج شدند اما امروز شاهد این نوع از معاملات در مناطقی مانند چیتگر هستیم که توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. تعاونی‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و از طریق ساز و کار دیگری به در این بخش فعالیت می‌کنند و امروز هر تعاونی با تعریف اساسنامه‌ای می‌تواند سرمایه مردم را جذب کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به شرط ورود مشاوران املاک به پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: تنها افرادی از مشاوران املاک به این حوزه می‌توانند ورود کنند که از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند و شناسنامه فنی ساختمان وجود داشته باشد و روند پیچیده شده است. اما نتیجه این است که بازاری که توانسته بود بسیاری از خانوار را خانه‌دار کند امروز از بین رفته‌است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.