فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۳۷۶

گزارش «تجارت‌نیوز» از نشانه‌های تمایل دولت به سیاست ارز تک‌نرخی:

بازدهی قیمت یورو دولتی در یک سال ۲۷ درصد شد/ رشد قیمت یورو آزاد از یورو مرکز مبادله جا ماند

بازدهی قیمت یورو دولتی در یک سال 27 درصد شد/ رشد قیمت یورو آزاد از یورو مرکز مبادله جا ماند

قیمت حواله یورو و اسکناس یورو در مرکز مبادله ارز و طلای ایران همزمان با افزایش پلکانی دلار در یک سال اخیر رشد کرده است. بررسی روند قیمتی حواله یورو از ۲۵ شهریور سال گذشته تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ حاکی از افزایش نزدیک به ۱۱ هزار تومانی قیمت و رشد بازدهی بیش از ۲۷ درصدی است. این در حالی است که قیمت یورو در بازار آزاد طی مدت یادشده ۲۴ درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت یورو به‌ عنوان یکی از ارزهای مهم بازار عموماً بیش از نوسانات قیمت دلار فراز و فرود دارد و از شهریور سال گذشته تاکنون نیز در مرکز مبادله ارزی با رشد پلکانی همراه بوده است.

تجارت‌نیوز پیشتر در گزارشی با عنوان «کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد دلار به چه معناست؟/ قیمت حواله دلار در یک سال ۸ هزار تومان رشد کرد» بازدهی یک‌ساله قیمت دلار آزاد و دولتی را بررسی و این نتیجه را استخراج کرده بود که دولت تمایل زیادی به نزدیک‌ کردن قیمت نرخ‌های مختلف دلار نشان می‌دهد. حالا بررسی قیمت یورو نیز همین فرضیه را اثبات می‌کند.

یورو حواله در حالی در مرکز مبادله ارزی ایران در محدوده ۵۰ هزار و ۹۱۸ تومانی عرضه می‌شود که سال گذشته در کف کانال ۴۰ هزار تومانی نوسان داشت. یورو حواله از شهریور سال گذشته تاکنون رشد ۲۷.۲۴ درصدی و افزایش قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۲ تومانی داشته است. باید در نظر داشت یورو حواله از ابتدای سال نیز ۶ هزار و ۹۹۸ تومان گران شده و رشد ۱۵.۹۳ درصدی ثبت کرده است.

اسکناس یورو طی یک سال ۱۰ هزار تومان گران شد

گفتنی است اسکناس یورو نیز طی ۱۲ ماه گذشته افزایش قیمت ۱۰ هزار و ۷۱۹ تومانی و رشد بازدهی ۲۴.۲۵ درصدی داشته است. اسکناس یورو شهریور سال ۱۴۰۲ با رقم ۴۴ هزار و ۱۸ تومانی عرضه می‌شد و اکنون در سطح ۵۴ هزار و ۷۳۷ تومانی قرار دارد.

بررسی اختلاف قیمت یورو در بازار آزاد و مرکز مبادله ارزی ایران در سال ۱۴۰۳ حاکی از فاصله ۲۸.۹۹ درصدی است؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ این تفاوت میان بازار آزاد و یورو حواله در مرکز مبادله ۳۲.۳۴ درصد بوده است.

با توجه به سیاست وزارت اقتصاد در دولت چهاردهم و بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز در کشور، به نظر می‌رسد همزمان با کاهش فاصله قیمت دلار در مرکز مبادله، قیمت یورو نیز تحت تاثیر این اقدام قرار گرفته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.