خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۵۰

یک ریزسیارک تلسکوپ ۸۰۰ میلیون دلاری را سوراخ کرد

یک ریزسیارک تلسکوپ 800 میلیون دلاری را سوراخ کرد

آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد در ماه آوریل یک ریز سیارک یا زباله فضایی بسیار کوچک که با سرعت زیادی حرکت می کرد به تلسکوپ گایا برخورد کرده و به پوسته خارجی محافظ آن آسیب رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک تلسکوپ گرانقیمت ۸۰۰ میلیون دلاری به دلیل برخورد با زباله فضایی آسیب دیده است. این آسیب به ایجاد یک شکاف کوچک در لایه خارجی تلسکوپ منجر شد و در نتیجه نور خورشید وارد ابزار شد. هرچند شدت نور فرابنفشی که وارد دستگاه شد بسیار ضعیف تر از مقداری است که به زمین تابیده می شود اما باز هم به حسگرهای گایا آسیب رسانده است.

بر اساس گزارش مهر، آژانس فضایی اروپا در توضیح این حادثه اعلام کرد: چنین برخوردهایی پیش بینی شده اند و فضاپیما نیز طوری طراحی شده تا در برابر آنها مقاوم باشد اما شی مذکور با سرعت بسیار زیاد و از زاویه نامناسبی با گایا برخورد کرده و به پوشش محافظ فضاپیما آسیب زده است.

اگر چه آژانس فضایی اروپا این مشکل را برطرف کرده اما پیش از این و در ماه می یکی از دستگاه های CCD یا حسگرهایی که نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند و در حقیقت زیر ساخت دوربین گایا با چند میلیارد پیکسلی هستند، با یک نقص فنی مرموز روبرو شدند.

CCD معیوب ستارگان را ردیابی می کند. بدون این ابزار گایا نتوانست مشاهدات خود را تایید کند و همین امر روی فعالیت تلسکوپ تاثیر گذاشت.

علاوه بر آن اخیرا تندباد خورشیدی که روی زمین شفق های قطبی زیبای خلق کرده بود، با گایا نیز برخورد کرد. هرچند گایا به طور معمول قابلیت تحمل چنین رویدادهایی را دارد اما خسارت های وارد شده سبب شده در معرض خرابی قرار گیرد.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.