فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۹۲۰

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی تمامی ندارد / مقدمه‌ای برای یک دگرگونی

سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی تمامی ندارد / مقدمه‌ای برای یک دگرگونی

هوش مصنوعی به یکی از جدی‌ترین ترندهایی تبدیل شده است که نوید تحولات و دگرگونی‌های گسترده‌ای را در بسیاری از ساختارها و سیستم‌ها می‌دهد. در حالی این تحول در حال رخ دادن است که حجم سرمایه‌گذاری بر این حوزه نه تنها کاهش نداشته است، بلکه رو به افزایش بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،

جذابیت هوش مصنوعی زایا غیرقابل انکار است. استارتاپ‌هایی که وعده انقلاب صنایع مختلف را با تولید متن، صدا و ویدئو توسط هوش مصنوعی می‌دهند، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر را جذب می‌کنند. نیمه اول سال 2024 شاهد تزریق خیره کننده 12.3 میلیارد دلار به این شرکت‌ها بود و این سال در مسیر شکستن رکورد 21.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2023 است. با این حال، چشم‌انداز در حال تغییر است. در حالی که سرمایه‌گذاری کلی قابل توجه است، اما پول به طور فزاینده‌ای در تعداد کمتری از شرکت‌های نوپای اولیه متمرکز شده است. این روند نشان‌دهنده احتیاط روزافزون سرمایه‌گذاران است که به دنبال استارتاپ‌های با پتانسیل بالا هستند که بتوانند چالش‌های پیش رو را تحمل کنند.

وقتی که غول‌ها به هوش مصنوعی نگاه می‌کنند

شرکت‌هایی مانند xAI متعلق به ایلان ماسک و Moonshot AI چین، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های اولیه را به خود اختصاص داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌های عظیم نشان‌دهنده اعتقاد به پتانسیل آن‌ها برای تبدیل شدن به رهبران صنعت است. سرمایه‌گذاران با ریسک محاسبه‌شده‌ای وارد شده‌اند و امیدوارند این استارتاپ‌ها به عنوان بازیگران غالب در یک بازار بسیار رقابتی ظهور کنند.

از طرف دیگر شاهد شمار کثیری از استارتاپ‌های بی‌نام و نشانی هستیم که با آینده‌ای مبهم برای جذب سرمایه، زیر سایه شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کنند. 

شاید تمام این‌ها یک رویا باشد

عصر جدید با بازیگری هوش مصنوعی چنان ایده‌آل و بی‌نقص اتفاق نمی‌افتد و قطعا چالش‌هایی برای این ماشین متفکر وجود دارد. ابهامات قانونی و نظارتی سایه‌ای عظیم بر صنعت می‌اندازد. استفاده از داده‌های دارای حق چاپ برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی سؤالات حقوقی پیچیده‌ای را مطرح می‌کند و پتانسیل سواستفاده از فناوری هوش مصنوعی باعث فراخوان برای وضع مقررات سختگیرانه‌تری شده است.

این عوامل می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر رشد و مسیر این صنعت داشته باشند. علاوه بر این، موانع فنی قابل توجه هستند. آموزش مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی فرآیندی بسیار پرهزینه است و به حجم عظیمی از داده‌ها دارد قدرت بالایی برای تحلیل می‌طلبد. هزینه‌های مرتبط با آموزش و نگهداری این مدل‌ها بسیار زیاد است و سودآوری را برای بسیاری از استارتاپ‌ها به یک رویای دور تبدیل می‌کند.

زمان حقیقت را فاش خواهد کرد

با وجود چالش‌ها، سرمایه‌گذاران روی هوش مصنوعی زایا شرط‌بندی بزرگی می‌کنند. غول‌های فناوری مانند گوگل، آمازون و انویدیا این سرمایه‌گذاری‌ها را به‌عنوان اقدامات استراتژیک برای تضمین جای پایی در چشم‌انداز رو به رشد هوش مصنوعی می‌بینند.

اما این سوال باقی می‌ماند که آیا این حبابی پایدار است یا آغاز عصر فناوری جدید؟ فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا هیجان کنونی منجر به موجی از نوآوری‌های پیشگامانه یا اصلاح دردناک بازار خواهد شد. با بالغ شدن صنعت، تمرکز از تامین مالی دورهای عظیم به ارائه نتایج ملموس و ساخت مدل‌های کسب‌وکار پایدار تغییر خواهد کرد. آیا رویای هوش مصنوعی زایا به واقعیت تبدیل خواهد شد یا مانند بسیاری از مدهای فناوری قبلی به فراموشی سپرده خواهد شد؟ تنها زمان پاسخ خواهد داد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.