فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۶۴۰

مایکروسافت اوپن‌ای‌آی را رقیب خود در بخش هوش مصنوعی و جستجو می‌داند

مایکروسافت اوپن‌ای‌آی را رقیب خود در بخش هوش مصنوعی و جستجو می‌داند

رابطه مایکروسافت با استارت‌آپ تحت حمایتش پیچیده‌تر می‌شود. در تازه‌ترین گزارش سالانه ردموندی‌ها، اوپن‌ای‌آی به عنوان یکی از رقبای شرکت در بخش هوش مصنوعی و جستجو به جمع غول‌هایی همچون آمازون،‌ اپل، گوگل و متا اضافه شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

به نقل از CNBC، مایکروسافت به دلیل سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در اوپن‌ای‌آی از شرکای مهم این شرکت محسوب می‌شود. اوپن‌ای‌آی در نتیجه این همکاری تنها از خدمات ابری مایکروسافت استفاده می‌کند و مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت در محصولات مختلف ردموندی‌ها به کار رفته است.

با این حال گزارش جدید سالانه نشان از تحولی مهم در این رابطه دارد.

مایکروسافت در مستندات جدید خود اوپن‌ای‌آی، سازنده چت‌بات محبوب ChatGPT، را به عنوان یکی از رقبای بخش هوش مصنوعی و جستجو و تبلیغات معرفی کرده است. اوپن‌ای‌آی هفته گذشته از نمونه اولیه یک موتور جستجو به نام SearchGPT رونمایی کرد.

اقدام جدید مایکروسافت را می‌توان تلاشی از سوی این شرکت برای کاهش فشار رگولاتوری نیز برآورد کرد. رگولاتور‌های مختلف در اروپا، انگلستان و آمریکا رابطه این دو شرکت را زیر ذره‌بین خود دارند و به بررسی تاثیر رقابتی آن بر بازار می‌پردازند.

سخنگوی اوپن‌ای‌آی می‌گوید هیچ تغییری در رابطه این دو شرکت ایجاد نشده و همکاری آنها از همان ابتدا با علم به رقابت برقرار شده است. او می‌گوید مایکروسافت همچنان یکی از شرکای خوب اوپن‌ای‌آی است.

این دو شرکت در یک سال گذشته اما فراز و نشیب تندی را در روابط خود تجربه کرده‌اند.

پس از اخراج یک باره سم آلتمن، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، توسط هیات مدیره این شرکت، ساتیا نادلا اعلام کرد که اطلاعی از این اقدام نداشته است. در مدت کوتاهی که آلتمن از صندلی مدیریت به دور بود، مایکروسافت به او پیشنهاد کرد تا رهبری تیم هوش مصنوعی این شرکت را بر عهده بگیرد.

پس از بازگشت آلتمن و تشکیل هیات مدیره جدید، مایکروسافت یک کرسی بدون حق رای در این هیات مدیره دریافت کرد که البته همین جایگاه نیز اوایل ماه جاری از این شرکت گرفته شد.

نادلا در ماه مارس به سراغ شرکت هوش مصنوعی دیگری رفت. مصطفی سلیمان، از هم‌بنیان‌گذاران دیپ‌مایند که حالا تحت مالکیت گوگل قرار دارد و هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ Inflection AI، به مایکروسافت پیوست و به عنوان مدیرعامل واحد جدیدی به نام Microsoft AI مشغول به کار شد و تعداد زیادی از کارکنان Inflection نیز به او ملحق شدند.

البته که نادلا همچنان رابطه نزدیکی با آلتمن دارد. او در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت: «یکی از چیزهایی که درمورد سم دوست دارم این است که او هرروز به من زنگ می‌زند و می‌گوید، من بیشتر می‌خواهم، من بیشتر می‌خواهم، من بیشتر می‌خواهم.»

باید دید با ورود اوپن‌ای‌آی به صنعت جستجو و در حالی که محصولات هوش مصنوعی این شرکت به عنوان رقیبی برای ابزارهای مایکروسافت به فعالیت خود ادامه می‌دهند آیا سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری می‌تواند از جدال مستقیم به این دو شرکت بکاهد.

منبع : پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.