خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۲۹۰

عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

یک صندوق تامین مالی پروژه به عدد ۳ همت در دست تاسیس است

باید از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را برد

یک صندوق تامین مالی پروژه به عدد 3 همت در دست تاسیس است

رویداد فنامد در دل نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اعلام موجودیت کرده است. با این حال ظرفیتی فراتر از آنچه امروز می‌دانیم در این رویداد وجود دارد. از طرف دیگر ضرورتی در توسعه این رویداد احساس می‌شود و آن ایجاد یک بستر برای توسعه و رشد فناوری‌های مالی کارآمد به منظور رفاه بیشتر خواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز،

رشد مستمر و پیوسته اجزا در یک اکوسیستم نیازمند رشد همگانی و هم‌افزایی اجزاست. یک جزء نمی‌تواند بدون توجه یا ارتباط با دیگر اجزا در اکوسیستم زنده بماند. اساساً اکوسیستم بنا بر تعریفی در همین نوع و شکل ارتباط بین اجزا تعریف می‌شود. در زنجیره‌ای که این زیست‌بوم را تشکیل می‌دهد، تامین مالی و تمام جزئیات مربوط به این حوزه می‌توانند نقشی موثر و حیاتی برای اکوسیستم ایفا کنند. 

از طرف دیگر اشاعه دانش یا سواد مالی و فرهنگ‌سازی‌های خاص این حوزه به توسعه اکوسیستم کمک شایسته‌ای خواهد کرد. فارغ از بحث اشاعه دانش و فرهنگ‌سازی، خدمات مالی مختلفی به شرکت‌ها عرضه می‌شود. این مباحثی‌ است که به صورت نظام‌یافته در دنیا در حال شکل‌گیری هستند. 

در نتیجه برای عقب نماندن از ترندهای مختلف، تعامل با دنیا و آنچه بیرون مرزها اتفاق می‌افتد ضروری‌ است. الگوهایی که در سیستم‌های خارج از کشور استفاده می‌شود، بعضاً می‌تواند دربردارنده نکاتی باشند که به تحول و دگرگونی ساختاری اکوسیستم و چرخه‌های مختلف در ایران بینجامد.

رویدادی به نام فنامد به‌زودی به نمایشگاهی مجزا تبدیل می‌شود

عبدالمجید مرشدی مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از ضرورت توسعه فنامد- که امروزه یک رویداد در دل نمایشگاه صنعت مالی یا نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به حساب می‌آید- و تبدیل آن به نمایشگاهی با هویت مستقل صحبت کرد. 

او در این باره گفت: «اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان، برای رشد مستمر و پیوسته نیازمند تقویت در حوزه تامین مالی است. خدمات مالی‌ای که به صورت اختصاصی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه این شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کند، از طرف دیگر تکنولوژی‌ها یا فناوری‌های مالی به صورت روزانه در حال پیشرفت هستند و این انتقال این دانش و تجربه هم می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.»

با توجه به شکل کنونی ارائه خدمات مذکور که نیاز به توضیحی جداگانه دارد، و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های مالی و تزریق آن به اجزای اکوسیستم ایران- که آن نیز بحثی مجزا می‌طلبد- در این میان نقش فنامد چه خواهد بود؟

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌هایی‌ است که در این حوزه برگزار می‌شود و امسال شانزدهمین دوره آن به مرحله اجرا خواهد رسید. مرشدی در این باره توضیح داد: «تمام ارکان مالی کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. امسال هم به همین ترتیب خواهد بود. البته با توجه به تغییرات در زمان‌بندی برگزاری و پس از به تعویق انداختن نمایشگاه- برنامه‌ریزی اولیه حاکی از آن بود که زمان برگزاری نمایشگاه اواخر فروردین باشد، سپس این اجرا به خرداد افتاد و با توجه به اتفاقاتی که در کشور رقم خورد- بالاخره در مردادماه شاهد برگزاری آن خواهیم بود. شانزدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از روز جمعه مورخ 19 مردادماه الی 22 مردادماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.»

باید از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را کرد

مرشدی درباره اهداف حضور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کشور در این نمایشگاه افزود: «معاونت علمی علاوه بر ارائه و عرضه دستاوردهای خود، با هدف آشنایی ارکان نظام تامین مالی کشور با فعالان زیست‌بوم فناوری کشور به منظور تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، حضور خواهد داشت. این هدفی‌ است که ما دنبال می‌کنیم. در معاونت علمی ریاست‌جمهوری ما به دنبال آن هستیم تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فناوری کشور را هم از نظر پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت قوانین و مصوبات مختلف نهایت استفاده کنیم.» 

به طور کلی نمایشگاه‌ها به شناخت کمک می‌کنند. اجزا یک‌ جا جمع می‌شوند و دستاوردهای یکدیگر را می‌بینند. احتمالاً در چنین رویدادهایی توافق‌نامه‌های همکاری امضا شود و تعاملات خوبی صورت بگیرد. در واقع مسیری که از سال‌ها قبل مقدمه آن چیده شده و امروز ثمره آن به بار نشسته، ایده رقابت‌زدایی‌ است. اجزا در کنار یکدیگر و با یکدیگر رشد می‌کنند. بدین ترتیب نقشی که معاونت علمی با حضور در این نمایشگاه دنبال می‌کند تبدیل شدن به یک نقطه اتصال است یا به بیان دیگر نقش‌آفرینی در حکم یکی از حلقه‌های این زنجیره بزرگ.

اساس فنامد، ارتقای سطح عمومی سواد مالی است

دکتر مرشدی مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «بحث سواد مالی یکی از اولین دغدغه‌های توسعه رویداد فنامد است. هنوز هستند شرکت‌هایی که درک درستی از مسائل مذکور در حوزه مالی ندارند. اساس برگزاری نشست‌ها و پنل‌های انتقال تجربه و به طور کلی تمام محتواهای آموزشی که تقویم و برنامه آنها به‌زودی از طریق کانال‌های ارتباطی منتشر می‌شود، ارتقای سطح عمومی دانش مالی است. از استادان و خبرگان برای تدریس و اجرای این برنامه‌ها دعوت به عمل آمده است.» 

راه‌اندازی یک صندوق پروژه با توان 3 هزار میلیارد تومان

مرشدی درباره تاخیر چندماهه برگزاری نمایشگاه به برخی مشکلات کشور در مدت اخیر اشاره کرد: «برگزاری نمایشگاه تحت تاثیر برخی اتفاقات قرار گرفت. بدین ترتیب برنامه‌ها به کمال خود اجرا نشدند. ما یکسری دستاورد در حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که متاسفانه بنا بر دلایل مذکور، زمان‌بندی آن با نمایشگاه تطابق نیافت. در حال حاضر یک صندوق پروژه به عدد سه هزار میلیارد تومان یا سه همت در دست تاسیس است. قرار بر این بود که رونمایی از این صندوق در نمایشگاه صورت بگیرد که خب این اتفاق نیفتاد؛ امیدواریم در یک ماه آینده قادر باشیم به این مهم دست یابیم. تاسیس این صندوق کمک می‌کند تامین مالی شرکت‌های مالی با سازوکار بهتر و از همه مهم‌تر با رقم قابل‌ توجهی صورت پذیرد.»

نمایشگاه فنامد در ۱۰ سال آینده می‌تواند چشم‌انداز روشنی به دست دهد. این ظرفیت در افراد و شرکت‌ها و ابزارهای حقوقی وجود دارد. بنابراین فنامد می‌تواند با نقش‌آفرینی درست در این زمینه، بستری برای گفت‌وگو در حوزه فناوری‌های مالی و شاخه‌های مختلف آن مهیا کند. امید است با استفاده حداکثری از این ظرفیت، چشم‌انداز ترسیم‌شده به روشن‌ترین شکل خود به حقیقت تبدیل شود. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

*عکس شاخص متعلق به خبرگزاری سیناپرس است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.