خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۳۵۰

فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

وزیر نفت باید از بدنه وزارتخانه، جوان و تحول‌خواه باشد

انتخاب وزیر نفت خارج از بدنه وزارتخانه توهین آشکار به هزاران پرسنل وزارت نفت است/برای انتخاب وزیر نفت می‌توان سراغ متخصصانی رفت که مدیریت موفقی در راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ و ملی دارند

وزیر نفت باید از بدنه وزارتخانه، جوان و تحول‌خواه باشد

شهرکی، نماینده مجلس، درباره جوانگرایی و تحول‌خواهی فردی که به عنوان وزیر نفت معرفی می‌شود گفت: رئیس‌جمهور منتخب برای وزارت نفت با توجه به نقشی که دارد، باید یک مدیر میدانی، تحول‌خواه با تفکرات جدید و به‌روز و دارای تجربه کاری به مجلس معرفی کند.

به گزارش تجارت نیوز،

فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره خصوصیات فردی که قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نفت معرفی شود به تجارت‌نیوز گفت: به طور کلی بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، وزرای پیشنهادی باید برای وزارت، تحصیلات مرتبط با وزارتخانه مورد نظر و تجربه کافی داشته باشند.

وزارت نفت یکی از وزارتخانه‌های کلیدی کشور است

او ادامه داد: به هر حال وزارت نفت یکی از وزارتخانه‌های کلیدی کشور است و چه بپذیریم چه نپذیریم در کشورهای نفت‌خیز مانند ایران این وزارتخانه اهمیت خیلی زیادی دارد.

وزیر نفت پیشنهادی باید سابقه کار در این حوزه را داشته باشد

شهرکی با اشاره به حوزه‌های حساس در وزارت نفت توضیح داد: مباحث مختلفی مانند دیپلماسی نفت، بهینه‌سازی حوزه‌های مختلف نفتی، اکتشاف، میادین مشترک، گاز و... وجود دارند که می‌توان گفت مباحث اصلی اقتصادی کشور هستند و ساماندهی آنها کارآمدی را نشان می‌دهد. بر اساس چنین شاخص‌هایی به نظر می‌آید فردی که برای این وزارتخانه معرفی می‌شود باید سابقه فعالیت در این حوزه‌ها را داشته باشد.

وزیر نفت باید در حوزه‌های مختلف کاربلد، کارشناس و سابقه‌های مدیریتی ارشد باشد

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر این موضوع که فردی باید به عنوان وزیر نفت معرفی شود که در حوزه‌های مختلف کاربلد و کارشناس و دارای سابقه‌های مدیریتی ارشد باشد افزود: با توجه به تنوعی که در وزارت نفت در صنایع بالادستی، پایین‌دستی و صنایع پتروشیمی و... حاکم است و توسعه‌ای که مباحث نفتی دارد، وزیر باید فردی تحول‌‌خواه و بسیار توانمندی باشد که در این حوزه‌ها تجربه لازم از جمله راه‌اندازی پالایشگاه‌های بزرگ و ملی را داشته باشد.

وزیری که معرفی می‌شود باید بر اساس برنامه هفتم توسعه  برنامه‌های اجرایی داشته باشد

شهرکی در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: وزیری که معرفی می‌شود باید بر اساس برنامه هفتم توسعه برنامه‌های اجرایی داشته باشد تا در کمیسیون بتواند اعضا را متقاعد کند که توان، تجربه و علم لازم را در این حوزه‌ها برای راهبری وزارت نفت دارد. برنامه هفتم با شروع دولت جدید آغاز می‌شود بنابراین وزیر باید بر مباحث این برنامه تسلط داشته باشد.

وزیر نفت پیشنهادی باید تحول‌خواه با توانایی مدیریت میدانی باشد

او درباره جوانگرایی و تحول‌خواهی فردی که به عنوان وزیر نفت از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود عنوان کرد: قطعاً وزارت نفت با توجه به نقشی که دارد باید یک مدیر میدانی، تحول‌خواه با تفکرات جدید و به‌روز و دارای تجربه کاری باشد.

اگر وزیر نفت سن زیادی داشته باشد، فعالیت میدانی او ضعیف می‌شود

شهرکی ادامه داد: نباید از یک رده سنی عبور کرده باشد و آن جنب‌وجوش و فعالیتی که برای وزیر نفت لازم است را نداشته باشد. در میدان بودنِ وزیر نکته بسیار مهمی است. با توجه به وسعت و پهنه گسترده حوزه‌های نفتی در کشور، وزیر باید بتواند در میدان حضور داشته باشد. اگر سن وزیر از یک رده سنی بالاتر باشد، آن بحث میدان ضعیف خواهد شد و برای وزارت نفت مفید فایده نخواهد بود.

انتخاب وزیر نفت خارج از بدنه وزارتخانه توهین آشکار به 200 هزار پرسنل وزارت نفت است

این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که بچه‌های وزارت نفت همواره درخواست‌شان از دولت‌های مختلف این بوده که فردی انتخاب شود که از بدنه وزارت نفت باشد توضیح داد: این یک خواسته منطقی و معقول است. به نظر من این یک توهین آشکار به وزارتخانه‌ای است که بالغ بر 100 تا 200 هزار پرسنل در عرصه‌های مختلف دارد، و شما نتوانید فرد مورد نظر و کارآمد را در این وزارتخانه پیدا کنید و بروید وزیر را از جای دیگری بیاورید.

برای انتخاب وزیر نفت می‌توان سراغ متخصصانی رفت که مدیریت موفقی در راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ و ملی دارند

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه با بیان اینکه «پیام‌هایی هم از بخش‌های مختلف وزارت نفت دریافت کرده‌ایم و کوشیده‌ایم آنها را به آقای رئیس‌جمهور منتقل کنیم» عنوان کرد: به هر حال افراد توانمند و شاخصی در وزارت نفت حضور دارند که رده‌های مختلف را با شایستگی طی کرده‌اند و در حال حاضر هم مدیریت پروژه‌های بزرگ و ملی موفق را در کارنامه دارند؛ و این توان را دارند که مورد اعتماد آقای رئیس‌جمهور قرار گیرند و پشتوانه وزارت نفت را هم خواهند داشت.

او اضافه کرد: باز هم می‌گویم اگر این روند طی نشود، توهین به وزارتخانه است و این پالس را می‌دهد که رئیس‌جمهور نتوانسته در چنین وزارتخانه‌ای یک نفر را به عنوان شاخص انتخاب کند که رهبر و راهبری آن وزارتخانه را بر عهده داشته باشد.

شهرکی در آخر درباره اسامی‌ای که در رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان گزینه‌های وزارت نفت مطرح می‌شوند گفت: تجربه چند روز اخیر و انتخاب معاونان رئیس‌جمهور نشان داد نهایتاً رئیس‌جمهور فردی را به جز اسامی‌ای که مطرح می‌شوند برای هر جایگاه معرفی می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.