فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۶۴۰

پرتاب اولین ماهواره منظومه رقیب چینی استارلینک به فضا

پرتاب اولین ماهواره منظومه رقیب چینی استارلینک به فضا

یکی از شرکت‌های دولتی چینی با هدف رقابت با استارلینک، برای ساخت شبکه‌ ماهواره‌ای عظیمی در مدار پایینی زمین 18 ماهواره اول را به فضا پرتاب کرد. این شرکت قصد دارد «صورت فلکی هزار بادبان» خود را که متشکل از 15 هزار ماهواره است، تا سال 2030 تکمیل کند.

به گزارش تجارت نیوز،

براساس گزارش رسانه‌ای چینی، شرکت «فناوری ماهواره فضایی شانگهای» (SSST) به‌تازگی 18 ماهواره نخست خود را برای رقابت با استارلینک به فضا فرستاده است. این ماهواره‌ها اولین گام این شرکت برای ایجاد شبکه‌ای با 15 هزار ماهواره در مدار پایینی زمین است که این شرکت آن را منظومه هزار بادبان یا پروژه G60 نامیده است.

پرتاب اولین ماهواره‌های رقیب چینی استارلینک

هدف شرکت SSST استقرار 15 هزار ماهواره در مدار پایینی زمین (LEO) است. ماهواره‌های LEO معمولاً در ارتفاعات 300 تا 2000 کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و از مزیت ارزان‌تر بودن و ارسال کارآمدتر نسبت به ماهواره‌های موجود در مدارهای بالاتر برخوردارند. ماهواره‌های استارلینک نیز در همین مدار قرار می‌گیرند.

صورت فلکی هزار بادبان که به‌عنوان پروژه G60 نیز شناخته می‌شود، یکی از سه شبکه بزرگ ماهواره‌ای چین خواهد بود. انتظار می‌رود که هر شبکه حدود 10 هزار ماهواره یا بیشتر داشته باشد. دو منظومه دیگر 23 هزار ماهواره برای ارائه خدمات اینترنتی در مدار پایین زمین خواهند داشت. از سوی دیگر، «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس ایکس گفته است که قصد دارد در نهایت شبکه‌ای متشکل از 42 هزار ماهواره ایجاد کند.

شرکت چینی SpaceSat قصد دارد 13 هزار ماهواره را به‌عنوان بخشی از صورت فلکی Guowang یا «شبکه ملی» خود به فضا ارسال کند. شرکت Landray Hongqing نیز درحال ساخت صورت فلکی Crane-3 است که پیش‌بینی می‌شود 10 هزار ماهواره داشته باشد.

شرکت SSST توسط دولت چین حمایت می‌شود اما طبق گزارش‌ها این شرکت از سرمایه‌گذاران خصوصی و شرکت‌های دولتی دیگر نیز برای مجموعه هزار بادبان خود سرمایه جذب کرده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2030 پروژه G60 را نهایی کند.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.