فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۱۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پلتفرم بازی روبلاکس / درآمدهای بالا اما همچنان غیرسودآور

پلتفرم بازی روبلاکس / درآمدهای بالا اما همچنان غیرسودآور

روبلاکس (Roblox) با وجود کاهش همه‌گیری کووید و افت صنعت بازی‌های ویدیویی، به رشد خود ادامه داد و از پلتفرمی به پلتفرمی آشنا تبدیل شد. با این وجود به سودآوری نرسیده است. حالا تفاوت زیادی بین اندازه درک‌شده و مقیاس واقعی روبلاکس وجود دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

روبلاکس روزانه بیش از ۸۰ میلیون کاربر دارد و تعداد کاربران ماهانه‌اش به ۳۸۰ میلیون نفر می‌رسد. این تعداد، دو برابر Steam، سه برابر PlayStation و پنج برابر Xbox است. این پلتفرم بیشترین تعداد کاربران فعال ماهانه را در iOS و Android نیز دارد. روبلاکس در مقایسه با Minecraft و Fortnite به ترتیب ۵ و ۲.۲۵ برابر کاربر ماهانه بیشتری دارد. بازیکنان هر ماه نزدیک به شش میلیارد ساعت را در این پلتفرم می‌گذرانند. این زمان تقریباً دو برابر زمان تماشای ماهانه Disney+ است.

روبلاکس: رشد درآمدها و افزایش زیان‌ها

درآمدهای روبلاکس نسبت به قبل از همه‌گیری کووید نیز افزایش یافته است. این پلتفرم هزینه به ازای هر ساعت بازی را افزایش داده و همچنان جذابیت و درآمدزایی خود را بالا می‌برد. هزینه سالانه روبلاکس بیش از ۳.۸ میلیارد دلار است که یک چهارم آن به توسعه‌دهندگان می‌رسد. با این حال، این پلتفرم سودآور نیست. درآمدها ۶.۲ برابر بیشتر و زیان‌ها ۱۸ برابر بیشتر شده‌اند. این وضعیت برای یک شرکت فناوری در مقیاس روبلاکس غیرمعمول است.

روبلاکس با مشکل هزینه‌ها مواجه است و به‌ازای هر ۱۰۰ دلار درآمد، ۱۳۸ دلار هزینه دارد. این شرکت فناوری ۲۳٪ از درآمدها را صرف هزینه‌های فروشگاه‌های اپلیکیشن و ۲۶٪ را به توسعه‌دهندگان می‌پردازد. اینطور به نظر می‌رسد که روبلاکس قبل از رسیدن به هزینه‌های خود، ۴۹٪ از درآمدش را از دست می‌دهد.

روش حسابداری روبلاکس و تاثیرش بر چالش سودآوری

این پلتفرم ۴۴٪ از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند که معادل ۱.۵ میلیارد دلار در سال است. این میزان بسیار بیشتر از هزینه‌های تحقیق و توسعه Unity و تقریباً برابر با هزینه‌های PlayStation است. با این وجود، حتی اگر روبلاکس هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را به ۱۰٪ کاهش دهد، همچنان سودآور نخواهد بود. اگرچه این پلتفرم سودآور نیست، اما جریان نقدی عملیاتی آن در دوازده ماه گذشته ۶۵۰ میلیون دلار بوده که ۲۰٪ از درآمد را تشکیل می‌دهد و برای بیست و چهار فصل مالی مثبت بوده است.

یکی از دلایل این تفاوت، روش شناسایی درآمد روبلاکس است که درآمد حاصل از فروش ارز مجازی را به مرور زمان شناسایی می‌کند. روش حسابداری روبلاکس باعث می‌شود برخی هزینه‌ها به تعویق بی‌افتد، اما هزینه‌های عملیاتی و پرسنلی بلافاصله متحمل می‌شود که سود حسابداری را کاهش می‌دهد.

روبلاکس و شبکه تبلیغات: محدودیت‌ها و مزایا

روبلاکس همه کاربران را به کاربران تولیدکننده درآمد تبدیل می‌کند. در واقع درآمد تبلیغات به کاهش هزینه‌های فروشگاه اپلیکیشن کمک می‌کند. هزینه‌های حاشیه‌ای برای پشتیبانی از تبلیغات نسبتاً کم است. تبلیغ‌کنندگان با ایجاد دنیاهای برند خود در روبلاکس سرمایه‌گذاری می‌کنند و این پلتفرم از طریق تعامل و خریدهای تاثیرگرفته از این دنیاها درآمد کسب می‌کند. روبلاکس همچنین بنرهای تبلیغاتی و نتایج جستجوی حمایت‌شده را می‌فروشد، اما این تبلیغات محدود به دنیاهای مجازی یا اقلام مرتبط هستند. این محدودیت‌ها درآمد تبلیغاتی را کاهش می‌دهد؛ زیرا تبلیغ‌کنندگانی که دنیاهای روبلاکس ندارند نمی‌توانند تبلیغ کنند.

روبلاکس از اواخر سال ۲۰۲۲ واحدهای تبلیغاتی جدیدی را برای پشتیبانی از کسب‌وکار تبلیغاتی خود معرفی کرده است. این امر شامل بیلبوردهای درون‌دنیایی است که می‌توانند هر چیزی را تبلیغ کند و تبلیغات غوطه‌ور که به کاربران اجازه می‌دهد از تجربه‌ای به تجربه‌ای دیگر سفر کنند. توسعه‌دهندگان باید از شبکه تبلیغاتی روبلاکس استفاده کنند و امکان استفاده از سرورهای شخص ثالث نیست.

پلتفرمی با ویژگی‌های جدید و کاربران میلیونی

روبلاکس با ۳۸۰ میلیون کاربر ماهانه و ۶ میلیارد ساعت استفاده ماهانه، یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های جهانی است. در سال ۲۰۲۳، این پلتفرم ویژگی‌های جدیدی مانند پیام‌رسانی، تماس صوتی و ویدیویی آواتار به آواتار معرفی کرد که آن را در رقابت مستقیم‌تری با شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. دیوید بازوکی، بنیان‌گذار روبلاکس، برنامه‌هایی هم برای محصولات استخدام شرکتی و آموزشی دارد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.