فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۵۶۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

شکایت نویسندگان از هوش مصنوعی آنتروپیک

شکایت نویسندگان از هوش مصنوعی آنتروپیک

حق کپی‌رایت یکی از چالش‌های مهم توسعه هوش مصنوعی است. از سوی دیگر تولیدکنندگان محتوا به‌شدت به دنبال دفاع از حقوق خود هستند و اکنون درگیری به برخی نویسندگان و هوش مصنوعی آنتروپیک کشیده شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

یکی از عواملی که باعث تقویت مدل‌های زبانی متفاوت هوش مصنوعی شرکت‌های می‌شود، جمع‌آوری داده‌های مختلف از جمله مقالات و کتاب‌های مختلف در سراسر جهان است.

اخیراً استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic)، که با حمایت مالی شرکت آمازون راه‌اندازی شده، با شکایتی جمعی از نویسندگان روبه‌رو شده است. این نویسندگان ادعا کرده‌اند استارتاپ آنتروپیک یک کسب‌وکار چند میلیارد دلاری را با دزدیدن صدها هزار کتاب دارای حق تکثیر، از جمله آثار خودشان، بنا کرده است.

سرقت وسیع از آثار دارای حق تکثیر

استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک را مدیران پژوهشی سابق OpenAI به عنوان مهم‌ترین شرکت هوش مصنوعی جهان تاسیس کرده‌اند و حامیانی نظیر گوگل و سلزفورس (Salesforce) دارد. حال این استارتاپ متهم شده اجزای اساسی مدل تجاری آنتروپیک و خانواده مدل‌های زبان بزرگ کلود (Claude) دست به سرقت وسیع از آثار دارای حق تکثیر زده است.

این شکایت پس از معرفی مدل قدرتمند جدید هوش مصنوعی شرکت آنتروپیک به نام Claude 3.5 Sonnet در ماه ژوئن مطرح شد. کلود یکی از ربات‌های چت است که در سال گذشته محبوبیت زیادی یافت.

شکایت‌کنندگان همچنین ادعا کرده‌اند استارتاپ آنتروپیک نسخه‌های غیرقانونی آثار Plaintiffs را دانلود و کپی و این نسخه‌ها را به مدل‌های خود وارد کرده است.. شکایت‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. پیش از این شکایت دیگری در ماه اکتبر علیه آنتروپیک از سوی Universal Music مطرح شده بود که دلیل آن نقض سیستماتیک و گسترده حقوق تکثیر متن‌های آهنگ‌ها بود. همچنین سایر ناشران موسیقی، از جمله Concord و ABKCO نیز به عنوان شاکی در این پرونده معرفی شده‌اند.

یکی از نمونه‌های شکایت Universal Music از آنتروپیک این است که وقتی کاربر از ربات چت کلود در مورد متن آهنگ «Roar» کیتی پری سوال کرده بود این ربات پاسخی تقریباً مشابه با متن اصلی ارائه داده که حقوق ناشر را نقض کرده است.

جدال روزنامه‌ها با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی

از سوی دیگر در حالی که صنعت خبری به طرز گسترده‌ای دچار مشکلات مالی است و می‌کوشد درآمد کافی از تبلیغات و اشتراک‌ها کسب کند، بسیاری از نشریات و رسانه‌ها در تلاش برای محافظت از کسب‌وکارهای خود در برابر محتوای تولیدشده به وسیله هوش مصنوعی هستند.

مرکز گزارشگری تحقیقی، قدیمی‌ترین اتاق خبر آمریکا در ماه ژوئن، شکایتی علیه OpenAI و حامی اصلی آن یعنی مایکروسافت، به دلیل نقض حقوق تکثیر، ثبت کرد. سایر نشریات و رسانه‌ها از جمله نیویورک تایمز و نیویورک دیلی نیز به دنبال این شکایت‌ها هستند.

در عین حال برخی از سازمان‌های خبری به جای مقابله، درصدد همکاری با استارتاپ‌های هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال OpenAI اخیراً با Condé Nast قراردادی برای نمایش محتوای نشریات مشهور خود از جمله  Vogue، The New Yorker و Vanity Fair در ChatGPT امضا کرده است.

OpenAI همچنین در ماه‌های اخیر توافق‌نامه‌هایی با روزنامه تایم و News Corp برای دسترسی به محتوای تاریخی و فعلی نشریات‌شان منعقد کرده است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.