فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۴۲۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

دیسنترالند؛ نگاهی نوین به آینده متاورس و بلاک‌چین

دیسنترالند؛ نگاهی نوین به آینده متاورس و بلاک‌چین

نخستین گفت‌وگوی اختصاصی یک رسانه ایرانی با کیم کوریر، مدیر بازاریابی پروژه دیسنترالند (Decentraland)، فرصتی بی‌نظیر برای کشف دنیای مجازی غیرمتمرکزی است که به وسیله بلاک‌چین خلق شده است. دیسنترالند به‌ عنوان یک متاورس مبتنی بر بلاک‌چین، تغییرات چشمگیری در نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال به وجود آورده و پلی بین واقعیت و خیال است که ما را به جهانی بی‌کران دعوت می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

بهراد تیموریان*/ در عصر دیجیتال امروز، حرکت سریع به سمت واقعیت‌های مجازی و تکنولوژی‌های پیشرفته، دیسنترالند را به‌ عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان فناوری معرفی کرده است. این پلتفرم غیرمتمرکز واقعیت مجازی به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از فناوری بلاک‌چین اتریوم، زمین‌های مجازی خریداری کرده، بناهای خود را ساخته و با دیگران تعامل کنند. دیسنترالند همچون بوم سفیدی است که هر کاربر می‌تواند با خلاقیت‌های خود، شاهکارهای بی‌نظیری بر آن نقش زند.

این پروژه نه‌تنها فضایی برای تفریح و تعامل اجتماعی فراهم می‌آورد، بلکه فرصت‌های اقتصادی جدیدی نیز برای کاربران و توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است. کاربران می‌توانند آثار هنری دیجیتال خلق کنند، رویدادهای مجازی برگزار کنند و حتی کسب‌وکارهای خود را راه‌اندازی کنند. این امکانات، همچون بذری در خاک حاصل‌خیز فناوری کاشته شده و به ثمر نشسته است.

برای درک بهتر اهداف و چشم‌اندازهای دیسنترالند، به گفت‌وگویی با کیم کوریر، مدیر بازاریابی این پروژه، پرداخته‌ایم. در این گفت‌وگو، نقش دیسنترالند در آینده واقعیت مجازی، تاثیرات آن بر صنعت بلاک‌چین و فناوری‌های نوظهور و برنامه‌های آینده این پروژه بررسی شده است. این گزارش دیدگاهی جامع از این متاورس پیشرو عرضه می‌کند و نشان می‌دهد چگونه دیسنترالند در حال تغییر دنیای مجازی و ایجاد فرصت‌های بی‌نظیر برای همه کاربران است.

ارتقای فناوری برای بهبود تجربه مشتری

در اولین بخش این مصاحبه، درباره چشم‌انداز و آینده دیسنترالند از کوریر پرسیدیم. او توضیح داد دیسنترالند با ارتقای قابل توجه فناوری، تجربه کاربری را به‌ طور فعال بهبود می‌بخشد. با ارتقای نرم‌افزار و راه‌اندازی نسخه جدید در سال جاری، تمرکز دیسنترالند بر بهبود تعامل کاربران و روان‌تر شدن و شهودی‌تر کردن تعاملات مجازی است. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده تعهد دیسنترالند به نوآوری است و اطمینان حاصل می‌کند که جامعه کاربران نه‌تنها از یک دنیای مجازی پیشرفته لذت می‌برند، بلکه در تکامل آن نیز نقش فعال دارند. هدف دیسنترالند ارائه یک پلتفرم پیشرفته و مبتنی‌ بر جامعه است که آینده فضاهای مجازی غیرمتمرکز را به تصویر می‌کشد.

رسیدن به قله موفقیت به‌تنهایی میسر نیست. از کوریر درباره مشارکت‌های استراتژیک دیسنترالند پرسیدیم. او پاسخ داد: رشد دیسنترالند به طرز چشمگیری در همکاری با برندهای بزرگ پشتیبانی شده است که باعث افزایش دید و تعامل کاربران می‌شود. همکاری با حراجی ساتبیز (Sotheby’s) و آدیداس (Adidas) هنر و مد را وارد دنیای مجازی کرده و تجربه فرهنگی و زیبایی‌شناختی را غنی کرده است. در همین حال، مشارکت سامسونگ نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری فناوری سنتی در محیط‌های فضایی و مجازی است. علاوه بر این، نتفلیکس (Netflix) برای فیلم «مرد خاکستری» از دیسنترالند به‌ عنوان یک پلتفرم بازاریابی نوآورانه استفاده کرد و توانایی ما را در برگزاری کمپین‌های چندوجهی و جذاب برای جذب مخاطبان جهانی متنوع نشان داد.

یکی از مولفه‌های موفقیت یک پروژه، مدل کسب‌وکار آن است که نیاز دارد با تغییرات بازار به‌ منظور بهره‌وری حداکثری مدام به‌روزرسانی شود. با توجه به پیشرفت و تغییرات بسیار سریع متاورس، مدل کسب‌وکار می‌تواند برای تیم مدیریت دیسنترالند چالشی بزرگ باشد. کوریر در پاسخ به اینکه دیسنترالند چگونه مدل کسب‌وکار خود را برای همگام شدن با نیازهای در حال تغییر کاربران و روندهای نوظهور در فضای متاورس تطبیق می‌دهد توضیح داد: دیسنترالند از دو نهاد تشکیل شده است: یک سازمان غیرانتفاعی و یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا دائو (DAO). هیچ‌کدام از این نهادها کسب‌وکارهای انتفاعی نیستند و بودجه هر دو آنها از عرضه اولیه توکن تامین شده است.

ایجاد اقتصاد پویا برای سازندگان

او خاطرنشان کرد هدف بنیاد دیسنترالند، ایجاد یک اقتصاد پویا برای سازندگان است. بازار دیسنترالند به سازندگان امکان می‌دهد تا ۹۷.۵ درصد درآمد خود را حفظ کنند و این موضوع باعث تقویت حمایت از سازندگان و ایجاد یک اقتصاد باثبات برای آنها می‌شود. ۲.۵ درصد باقی‌مانده به صندوق ذخیره دائو واریز و از سوی جامعه مدیریت می‌شود. علاوه بر این، تمامی سازندگان از فروش‌های ثانویه ۲.۵ درصد حق امتیاز دریافت می‌کنند.

کوریر همچنین درباره اینکه کاربران چگونه می‌توانند در اقتصاد متاورس دیسنترالند ارزش خلق کنند و مشارکت داشته باشند گفت: به‌ عنوان یک پلتفرم متن باز، دیسنترالند به سازندگان امکان می‌دهد مناطق ویژه با دروازه‌های توکنی ایجاد کنند، دارایی‌های پوشیدنی بسازند و با طراحی احساسات برای آواتار خود، به اوج نوآوری و خلاقیت برسند. علاوه بر اینکه قادرند با فروش تمامی این موارد، کسب درآمد کنند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به ساختار سازمان خودمختار غیرمتمرکز، دیسنترالند چگونه تعادل را بین حکمرانی جامعه و تصمیم‌گیری کارآمد و اجرای پروژه برقرار می‌کند گفت دائوی دیسنترالند برای برقراری تعادل بین حکمرانی جامعه و تصمیم‌گیری کارآمد طراحی شده است. با استفاده از فرایندهای پیشنهاد ساختاریافته و دستورالعمل‌های واضح، اطمینان داده می‌شود که صدای همه شنیده و در عین حال توانایی اجرای موثر پروژه‌ها حفظ شود. این رویکرد به دیسنترالند امکان می‌دهد از خرد جمعی جامعه خود بهره‌برداری و نوآوری و پیشرفت را به شیوه‌ای دموکراتیک و شفاف هدایت کند. در حالی‌ که ممکن است سریع‌ترین راه برای تصمیم‌گیری نباشد، فرایند و جدول زمانی برای حرکت رو به جلوی پروژه‌ها در نظر گرفته شده و در عین حال ورودی مناسب را برای بهترین مسیر پیش رو کسب می‌کند.

پس از کسب اطلاع از مدل درآمدی دیسنترالند برای سازندگان، این سوال پیش می‌آید که چه فعالیت‌هایی برای توانمندسازی آنها انجام شده است؟ کوریر در پاسخ به پرسش که دیسنترالند به‌ عنوان یک پلتفرم چگونه به سازندگان برای غلبه بر چالش‌ها و شکوفایی استعدادهایشان در متاورس قدرت می‌دهد گفت: دیسنترالند با ارتقای ابزارها و منابع خود، از جمله یک بسته توسعه نرم‌افزار قدرتمند (SDK) و یک ابزار سازنده کاربرپسند، متعهد به توانمندسازی سازندگان است که موانع ورود را برای همه سطوح مهارت کاهش می‌دهد.

او خاطرنشان کرد تیم دیسنترالند به‌روزرسانی‌هایی را در ویرایشگر انجام می‌دهد تا کار ساخت مناظر مجازی پیچیده و تجربیات تعاملی را برای سازندگان، حتی بدون تجربه برنامه‌نویسی، آسان‌تر کند. تعهد دیسنترالند به بهبود دنیای مجازی، همراه با یک محیط جامعه‌محور، تضمین می‌کند که سازندگان از حمایت لازم برای تحقق بخشیدن به ایده‌های خود برخوردار باشند.

کاربرانی از 159 کشور

دیسنترالند یک پروژه بین‌المللی و چندملیتی برای افرادی از اقصی نقاط دنیاست. کوریر درباره اقداماتی که به منظور ایجاد یک محیط خوشایند و فراگیر برای سازندگان از تمام پیشینه‌ها انجام شده است توضیح داد: دیسنترالند کاربرانی از بالغ بر ۱۵۹ کشور دارد و دستورالعمل‌های جامعه، احترام و شمولیت را تشویق می‌کند؛ همچنین با تعدیل جامعه‌محور پیشگیرانه، به فردیت احترام می‌گذارد و در عین حال محیطی امن فراهم می‌کند.

او ادامه داد: دیسنترالند مکانیسم‌های مسدود کردن قدرتمندی را اجرا می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد فضای خود را در دنیای مجازی محافظت کنند. علاوه بر این، پروژه‌های متعددی را میزبانی می‌کند که فرهنگ‌ها و جوامع متنوع را به نمایش می‌گذارد و فراگیر بودن را در اولویت قرار می‌دهد.

واقعیت مجازی تنها برای سرگرمی نیست، بلکه می‌تواند برای اهداف آموزشی نیز استفاده شود. کوریر در پاسخ به اینکه دیسنترالند چگونه فرصت‌های آموزشی در متاورس را تسهیل و از آن پشتیبانی می‌کند گفت: رویدادهای منظم میزبان جلسات آموزشی و کارگاه‌های آموزشی است و دسترسی به منابع و راهنماهای آنلاین به کاربران امکان می‌دهد به‌ طور مستقل یاد بگیرند. علاوه بر این، دیسنترالند با موسسات آموزشی در تدارک برنامه‌های درسی و رویدادهای آموزشی همکاری می‌کند.

به طور خلاصه، رویدادهایی از جلسات آموزشی برای سازندگان و کاربران در نظر گرفته شده تا با آخرین ابزارها و تکنیک‌ها آشنا شوند و یادگیری مستقل کاربران با منابع غنی و متنوع ممکن شود.

کوریر در جواب این پرسش که چگونه دیسنترالند از نظر تجاری و تاثیر اجتماعی در حال ایجاد فرصت‌هاست گفت: دیسنترالند به‌ عنوان بستری برای ابتکارات نوآورانه عمل و فضاهایی برای نمایش هنرمندان، فعالیت‌های خیرخواهانه و مشارکت در رویدادهای اجتماعی فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال پروژه‌هایی با محوریت محیط زیست که اهمیت پایداری و محافظت از محیط زیست را برجسته می‌کند از سمت دیسنترالند برگزار می‌شود. 

پروژه‌های زیادی در فضای دیجیتال با وجود کاربری‌های جذاب‌شان گاهی ممکن است دچار مشکلات امنیتی شوند که دیسنترالند با اقدامات متعددی سعی در رفع آن داشته است. کوریر در پاسخ به اینکه دیسنترالند چگونه محیطی امن و مطمئن برای کاربران ایجاد و چگونه از اطلاعات شخصی و دارایی‌های کاربران محافظت می‌کند گفت: با اجرای اقدامات امنیتی قوی و به‌روزرسانی مداوم پروتکل‌ها، دیسنترالند اطمینان حاصل می‌کند که محیطی امن برای کاربران فراهم شده. برای مثال، دیسنترالند اخیراً نسخه دوم پروتکل ارتباطی خود را راه‌اندازی کرده که تجربه‌ای ایمن‌تر و کارآمدتر برای کاربران خلق می‌کند.

در پایان گفت‌وگو، کوریر به اهمیت نقش دیسنترالند در پیشبرد پذیرش بلاک‌چین در خاورمیانه اشاره کرد. او توضیح داد که با نمایش مزایای فناوری‌های غیرمتمرکز، می‌توان نوآوری و رشد اقتصادی را در منطقه تقویت کرد. این تلاش‌ها نه‌تنها پذیرش و اجرای گسترده‌تر فناوری بلاک‌چین را در پی دارد، بلکه به توسعه جامعه‌ای متنوع و فراگیر نیز کمک می‌کند.

کوریر در نهایت خاطرنشان کرد دیسنترالند با نشان دادن کاربردهای عملی فناوری‌های غیرمتمرکز، پتانسیل خلاقیت و نوآوری را آزاد و کاربران را به سمت آینده‌ای امیدوارکننده در دنیای مجازی هدایت می‌کند.

اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

سلب مسئولیت: همان‌طور که بر همگان روشن است، ورود به معاملات در هر نوع بازاری نیازمند دانش و تجربه‌ کافی است. این گزارش تجارت‌نیوز تنها در راستای تحلیل داده‌ها و اخبار مربوطه است و این مجموعه هیچ‌گونه پیشنهادی برای هر نوع معامله‌ای به خوانندگان محترم ارائه نمی‌دهد.

*کارشناس حوزه بلاک‌چین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.