فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۹۹۲

انجمن تجارت الکترونیک تهران:

ایران بدترین جایگاه را در دسترسی آزاد به اینترنت دارد

ایران بدترین جایگاه را در دسترسی آزاد به اینترنت دارد

انجمن تجارت الکترونیک تهران اعلام کرد: ایران در بین ۱۰۰ کشور برتر جهان (از نظر اقتصادی)، بدترین جایگاه در دسترسی آزاد به اینترنت را دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در نامه‌ای سرگشاده به وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار پیگیری وعده‌های رییس جمهور و اقدامات فوری برای افزایش کیفیت اینترنت در ایران شد.

این انجمن با اشاره به اینکه به نمایندگی گروهی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری کشور در تلاش است تا با گزارش‌دهی شفاف و مطالبه‌گری فعال، به افزایش کیفیت اینترنت در ایران کمک کند، خطاب به ستار هاشمی اعلام کرد: «رفع فوری اختلالات ایجاد شده از سوی سیستم‌های فیلترینگ با نظارت نمایندگان بخش خصوصی، شفافیت آرای ۶ نماینده دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و گزارش شفاف و برخط شاخص‌های اینترنت (بازگشایی سامانه‌های غیرفعال شده در دولت سیزدهم) بدون نیاز به هیچ زیرساختی، با تصمیماتی شجاعانه و در لحظه امکان‌پذیر خواهد بود.»

انجمن تجارت الکترونیک تهران با اشاره به تشکیل کمیسیون تخصصی اینترنت و زیرساخت ذیل این انجمن می‌نویسد: «این کمیسیون با تاکید بر شفافیت درباره‌ی وضعیت کیفیت اینترنت و سپس مطالبه‌گری درباره‌ی نقطه‌های تاریک آن، تاکنون سه گزارش از وضعیت کیفیت اینترنت در ایران را به صورت منظم و در فواصل شش ماهه منتشر کرده است. همچنین پس از انتشار هر گزارش تلاش شده است تا در عرصه‌ی داخلی (فیلترینگ، اختلال‌ها، مشکلات زیرساخت و …) و در عرصه‌های بین‌المللی (تحریم) مطالبه‌گری‌های فعالی داشته باشیم.»

این انجمن با ضمیمه کردن سومین گزارش کیفیت اینترنت به نامه سرگشاده‌ی خود، برخی از مهم‌ترین شاخص‌های این گزارش را تشریح می‌کند:

ایران در بین ۱۰۰ کشور برتر جهان (از نظر اقتصادی)، بدترین جایگاه در دسترسی آزاد به اینترنت را دارد. 

در شاخص مرتبط با اختلالات و سرعت اینترنت، بر اساس اطلاعات CRuX در جایگاه ۹۰ از ۱۰۰ و بر اساس اطلاعات کلادفلر جایگاه ۹۷ از ۱۰۰ قرار دارد.

نزدیک به ۴۰ درصد از تجربه کاربران در استفاده از ۵۰۰۰ وب‌سایت پربازدید کشور، با اختلال یا کندی کامل مواجه است. در حالی که این میزان کندی و اختلال در ۵۰ کشور برتر کمتر از ۶درصد است. 

نمایندگان فنی اپراتورها اعتقاد دارند تجهیزات فیلترینگ موثرترین عامل در کاهش کیفیت اینترنت کشور و جدی‌ترین مانع توسعه شبکه است.

گزارش‌های رسمی دولت در پایگاه Iran FTTX نشان می‌دهد، با وجود اقدامات موثر و رشد چشم‌گیری که باعث پوشش ۷.۵ میلیون نفر خانوار شده است، مشترکان فیبر نوری هنوز کم‌تر از ۵۵۰ هزار است و در شهرهای بزرگ از جمله تهران گسترش این فناوری با موانع جدی مواجه است.

این نامه ادامه می‌دهد: «پیرو موضوعات مطرح شده در گزارش سوم کیفیت اینترنت که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری کشور بود، مطالباتی را از نامزدهای انتخابات مطرح کردیم و خانم حمیده زرآبادی سخن‌گوی ستاد آقای مسعود پزشکیان در روز ارایه‌ی گزارش سوم کیفیت اینترنت، تعهد دادند که این مطالبات توسط رییس جمهور و دولت ایشان پیگیری خواهد شد. درخواست ما در این سه گروه طبقه‌بندی شده بود:

۱- تلاش فعالانه برای اصلاح ساختار فیلترینگ و کاهش محدودیت‌های اینترنت

۲- رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت و توسعه پرسرعت اینترنت

۳- تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی»

نیما قاضی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران تأکید دارد که برخی از این درخواست‌ها از جمله «رفع فوری اختلالات ایجاد شده از سوی سیستم‌های فیلترینگ با نظارت نمایندگان بخش خصوصی»، «شفافیت آرای ۶ نماینده دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» و «گزارش شفاف و برخط شاخص‌های اینترنت (بازگشایی سامانه‌های غیرفعال شده در دولت سیزدهم)» بدون نیاز به هیچ زیرساختی، با تصمیماتی شجاعانه و در لحظه امکان‌پذیر خواهد بود. 

این نامه درنهایت با بیان اینکه شماره‌ی چهارم گزارش کیفیت اینترنت در پاییز سال جاری منتشر خواهد شد، از وزیر ارتباطات درخواست کرده است: «تا آخرین گزارش این انجمن و راهکارهای پیشنهادی آن با تفصیل بیشتر برای جنابعالی ارائه شود، تا در فرصت محدود باقی مانده تا گزارش بعدی، مردم کشور شاهد اقدامات عملی دولت چهاردهم باشند.»

انجمن تجارت

انجمن تجارت 2

منبع : زومیت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.