فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۴۹۲

معاون علمی رئیس‌جمهور در نشست خبری رویداد نکست مطرح کرد:

رئیس‌جمهور پیگیر حل مساله اینترنت است/ دیگر اینترنت طبقاتی موضوعیت نخواهد داشت

رئیس‌جمهور پیگیر حل مساله اینترنت است/ دیگر اینترنت طبقاتی موضوعیت نخواهد داشت

معاون علمی رئیس‌جمهور با حضور در نشست خبری جایزه ملی نکست به برخی از سوالات خبرنگاران درباره مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور پاسخ داد. او در خصوص اینترنت طبقاتی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری رئیس‌جمهور این مشکل حل می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

در نشست خبری دومین جایزه ملی نکست که صبح شنبه (10 شهریور) در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد، مدیران برگزاری این رویداد به تشریح جزئیات آن پرداختند.

رئیس‌جمهور پیگیر مساله اینترنت است/ فیلترینگ و اینترنت طبقاتی

حسین افشین، معاون علمی رئیس‌جمهور، درباره اینترنت طبقاتی پارک فناوری پردیس توضیح داد: به پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی بوده تسهیلاتی مانند اینترنت بدون فیلتر اعطا شدهاست و دلیل اینکه برای دیگر پارک‌های فناوری این اتفاق نیفتاده این است که آنها زیرمجموعه معاونت علمی نیستند.

او افزود: با توجه به اینکه پزشکیان گفتند بحث اینترنت در حال حل شدن است، لذا بحث اینترنت طبقاتی دیگر در میان نخواهد بود. بحث اینترنت طبقاتی کمی سلیقه‌ای بود که لازم نبود اعلام شود. خود من با اینترنت طبقاتی موافق نیستم زیرا اگر اینترنت بدون فیلتری باشد باید همه بتوانند از آن استفاده کنند.

بسیاری از چالش‌ها به نوع حکمرانی برمی‌گردد

حسین افشین در پاسخ به این سوال که به منظور حل چالش‌های کشور چه برنامه‌ای برای استفاده از فناوری‌های نوین دارد گفت: بسیاری از چالش‌ها به نوع حکمرانی ما برمی‌گردد. بنابراین ابتدا باید حکمرانی خوب شود تا بعد بتوانیم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. پس اگر بگوییم با ورود فناوری‌های نوین چالش‌های ما نیز حل خواهد شد به گونه‌ای غیرواقعی دیدن مساله است. مشکل اصلی ما در طرح مساله است. ما در کشور بلد نیستم سوال خوب طرح کنیم. پس اولین گام در  اینکه بدانیم نوآوری کجا به حل چالش کشور کمک می‌کند باید سوال دقیق طرح شود‌. برای مثال یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن آلودگی هوا در کشور این است که تمام خودروها‌ برقی شوند ولی آیا بودجه کشور می‌تواند این اقدام را پشتیبانی کند؟.

از هرس کردن نترسیم/ با آمارسازی نباید باعث رشد یک مدیر شویم

او همچنین درباره ارزیابی مجدد شرکت‌های دانش‌بنیان و کم شدن آمار این شرکت‌ها گفت: هیچ اشکالی ندارد که در ارزیابی مجدد تعداد شرکت‌ها کم شود. دادن اطلاعات دقیق به اکوسیستم نوآوری باعث تصمیم‌گیری درست می‌‌شود. لذا از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم با آمارسازی یک مدیر را رشد ندهیم. ما باید با واقعیت اکوسیستم مواجه شویم و نقاط ضعف اکوسیستم را برطرف کنیم.

افشین درباره اقدام پیشین خود در پژوهشگاه انرژی، آب و محیط زیست در خصوص حذف بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پژوهشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که به آنها سرویس می‌داد یک شرط گذاشت و شرط این بود که اگر صرفاً در حوزه انرژی، آب و محیط زیست شرکتی دارند در آنجا مستقر شوند. به طور طبیعی با کسانی که در آن حوزه نبودند قطع همکاری شد. ما باید یاد بگیریم هر چیزی جای خودش قرار بگیرد، ما به دنبال تضعیف یا تقویت گروهی نبودیم. لذا اصلاً نباید ترسید از اینکه مجموعه‌هایی رشد بکنند یا مجموعه‌هایی از بین بروند. اکوسیستم این را می‌پذیرد که بازار تعیین می‌کند چه کسانی بمانند و چه کسانی از نو شروع کنند، پس از هرس شدن نباید واهمه داشت.

معاون علمی رئیس‌جمهور بیان کرد: ریزش اکوسیستم زمانی نامطلوب است که دولت باعث آن شده باشد در غیر این صورت یک مساله طبیعی است. باید اجازه داد اکوسیستم خودش را شکل بدهد. اگر شرکتی دچار شوک می‌شود و در آستانه از بین رفتن قرار می‌گیرد نباید با تزریق ایجابی به صورت مصنوعی آن را زنده نگه داشت. اگر نمی‌تواند ادامه بدهد باید برود تا گروهی توانمندتر جای آن را بگیرد و این اتفاق را باید بالندگی اکوسیستم به حساب آورد.

اعتماد اکوسیستم به معاونت علمی نباید از بین برود

حسین افشین درباره تاخیر در پرداخت جایزه‌های دوره پیش رویداد نکست پاسخ داد: من پس از آنکه معاون علمی شدم اولین مواردی که پیگیری کردم‌ همین بحث جوایز بود. زیرا برای من اعتماد اکوسیستم به معاونت علمی از هر چیز مادی و معنوی مهم‌تر است. ما پس از اعطای جایزه نباید دنبال فرایند ارزیابی مجدد باشیم و فرد فقط باید ضمانت‌های لازم را انجام دهد.

اهداف رویداد نکست

معاونت علمی با برگزاری رویداد نکست به دنبال گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران است و با حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور درصدد کاربردی کردن این فناوری‌هاست.

محورهای جایزه شامل این موارد می‌شود: 

موضوع اول: فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته؛

موضوع دوم: فناوری‌های اپتیک، کوانتوم و میکروالکترونیک؛

موضوع سوم: زیست فناوری و پزشکی دقیق

همچنین مشخصات طرح‌های ارسالی باید شامل سطح آمادگی فناوری حداکثر TRL4، ایده‌های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری‌های نوظهور و نوآورانه و وجود بازار برای محصول نهایی باشد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.