فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۰۷۷

بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد

بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ایجاد ۵ گرایش جدید در برنامه‌های مصوب خبر داد و گفت: بازی‌های کامپیوتری و اینترنت اشیا برخی از این گرایش‌ها است.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر رضا صفابخش در نشست شورای دانشگاه، تاسیس این دانشکده را مربوط به سال ۶۷ دانست و اظهار کرد: در سال ۶۸ اولین دوره دانشجوی کارشناسی ارشد را برگزار کردیم و در سال ۷۰ پیشنهاد راه اندازی کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی را به وزارت علوم ارائه دادیم.

وی اظهار کرد: با مجوزی که از سوی وزارت علوم به ما داده شد اقدام به پذیرش دانشجو در حوزه هوش مصنوعی کردیم علاوه بر این در سال ۷۲ کارشناسی ارشد نرم‌افزار را به فعالیت‌های دانشکده اضافه کردیم.

دکتر صفابخش خاطر نشان کرد: در سال ۷۴ به عنوان اولین دانشکده کشور، دوره دکتری کامپیوتر را راه اندازی کردیم و سایر دانشگاه‌ها چند سال دیرتر نسبت به راه اندازی این دوره اقدام کردند.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: همچنین در سال ۸۳ برنامه جدیدی را دانشکده پیشنهاد داد و آن ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات بود که این رشته با پنج گرایش ایجاد شد، اما پس از تجربه برگزاری چندین دوره، این رشته در سال ۹۸ از دانشکده جدا شد و به صورت یک برنامه میان رشته‌ای تبدیل شد.

صفابخش با بیان اینکه شبکه‌های کامپیوتری و امنیت اطلاعات از فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر منتقل شدند و در دانشکده دایر است، یادآور شد: در حال حاضر در دانشکده حدود ۲۴ عضو هیات علمی و ۱۰ نفر کارمند داریم.

وی تعداد دانشجویان کارشناسی این دانشکده را ۵۰۴، کارشناسی ارشد ۱۹۳ نفر و دکتری را ۹۸ نفر ذکر کرد و ادامه داد: جمعا حدود ۸۰۰ نفر دانشجو در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی این دانشکده از میان نفرات برتر ورودی هستند یادآور شد: مساحت این دانشکده حدود ۴ هزار متر مربع است.

وی با تاکید بر اینکه استخدام عضو هیات علمی و افزایش تعداد کارمندان در این دانشکده بسیار ضروری است یادآور شد: تعداد گرایش‌های مقطع ارشد ۵ رشته است که شامل معماری کامپیوتر، نرم‌افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه‌های کامپیوتری و امنیت سایبری می‌شود.

ایجاد گرایش‌های جدید در دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر

صفابخش از ایجاد ۵ گرایش جدید در برنامه‌های مصوب خبر داد و گفت: این گرایش‌ها شامل بازی‌های کامپیوتری، اینترنت اشیا، علم داده، الگوریتم و محاسبات و بیوانفورماتیک می‌شود و اگر این دانشکده امکانات لازم را داشته باشد می‌تواند رشد و در این حوزه‌ها فعالیت داشته باشد.

وی حوزه بازی‌های کامپیوتری را بسیار مهم دانست و افزود: ما برای توسعه این رشته‌ها نیازمند توسعه تعداد اعضای هیئت علمی و افزایش تعداد کارمندان هستیم.

وی تعداد اعضای هیات علمی گرایش نرم‌افزار را ۴ نفر، تعداد اعضای هیات علمی هوش مصنوعی را ۹ نفر شبکه‌های کامپیوتری ۲ و امنیت سایبری را ۲ نفر ذکر کرد.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر لزوم تقویت تجهیزات آزمایشگاه‌های این دانشکده اظهار کرد: اسفند ماه سال قبل با اعتبارات تجهیزاتی که از سوی رییس دانشگاه اختصاص یافت توانستیم بخشی از این تجهیزات را به روزرسانی کنیم.

 

وی به راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از سوی وزارت دفاع در این دانشکده اشاره کرد و پیشنهاد کرد دانشگاه اعتباراتی برای تسهیل استفاده دانشجویان از سامانه سیمرغ دانشگاه اختصاص دهد.

زمینه تبادل دانشجو و استاد با آلمان و فرانسه

صفابخش همچنین یادآور شد که ما با دو دانشگاه در آلمان و فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو همکاری داریم. همچنین یکسری پروژه‌های مشترک با کشورهای آلمان، ژاپن و ایرلند داریم.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قراردادهای همکاری صنعتی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ با بیان اینکه در این بازه زمانی ۴۹ قرار داد صنعتی منعقد شده است، گفت: حجم این قراردادها ۶۵ میلیارد تومان می‌شود.

وی با بیان اینکه این دانشکده به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی از سوی وزارت دفاع معرفی شده است، گفت: با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال قرار است اعتبارات آن از سوی این وزارتخانه تامین شود.

صفا بخش خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد کردیم که در دانشگاه پژوهشکده هوش مصنوعی ایجاد شود که فعالیت آن می‌تواند فرا دانشکده‌ای باشد.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.