فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۱۰۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

غلبه ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ / نقطه عطف مایکروسافت چگونه رقم خورد؟

غلبه ویندوز 11 به ویندوز 10 / نقطه عطف مایکروسافت چگونه رقم خورد؟

در یک تغییر مهم برای مایکروسافت، ویندوز 11 برای اولین بار از نظر استفاده در میان کاربران استیم از ویندوز 10 پیشی گرفته است. این نقطه عطف که افزایش قابل توجهی در پذیرش ویندوز 11 را نشان می‌دهد، نشان‌دهنده حرکت مثبت برای جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت است.

به گزارش تجارت نیوز،

براساس نظرسنجی سخت‌افزار استیم برای اوت 2024، ویندوز 11 اکنون با سهم 49 درصدی از پلتفرم پیشی گرفته است، در حالی که سهم ویندوز 10 به 47 درصد کاهش یافته است. این تغییر، افزایش بیش از 3 درصدی استفاده از ویندوز 11 نسبت به رقم ماه قبل نزدیک به 46 درصد را نشان می‌دهد. در همین حال، استفاده از macOS و لینوکس به طور نسبی پایدار مانده است، که نشان می‌دهد رشد پذیرش ویندوز 11 موجب جایگزینی سایر سیستم‌عامل‌ها نشده، بلکه بخش بزرگتری از پایگاه کاربری ویندوز را جذب کرده است.

رشد سهم ویندوز 11 در بازار

از 23 به 32 درصد

روندهای کلی بازار نیز این تغییر را تأیید می‌کند. داده‌های StatCounter نشان می‌دهد که سهم بازار ویندوز 11 از حدود 23 درصد در جولای 2023 به نزدیک به 32 درصد در اوت 2024 افزایش یافته است. این روند صعودی نشان‌دهنده افزایش تدریجی ولی ثابت پایگاه کاربری این سیستم‌عامل است، با وجود آغاز کندتر آن نسبت به پیشینیانش.

واکنش‌ها به ویندوز 11

راه‌اندازی اولیه ویندوز 11 در اکتبر 2021 با واکنش‌های متناقضی مواجه شد به دلیل الزامات سخت‌افزاری سخت‌گیرانه آن. برخلاف ویندوز 10 که برای مجموعه وسیعی از دستگاه‌های قدیمی قابل دسترس بود، ویندوز 11 ویژگی‌هایی مانند تراشه امنیتی TPM و پردازنده‌های تولید شده از سال 2018 به بعد را الزامی کرد. این محدودیت به طور قابل توجهی بر سرعت پذیرش تأثیر گذاشت، زیرا بسیاری از کاربران قادر به ارتقا به دلیل این محدودیت‌های سخت‌افزاری نبودند.

مقاومت طرفداران ویندوز 10

ویندوز 10 همچنان طرفداران خود را دارد

در مقابل، ویندوز 10 که در جولای 2015 منتشر شد، به عنوان یک ارتقاء رایگان از ویندوز 7 و ویندوز 8 در دسترس بود، که منجر به پذیرش سریع آن میان کاربران شد. این صلاحیت گسترده کمک کرد تا ویندوز 10 در عرض یک سال به 400 میلیون دستگاه فعال برسد، در حالی که ویندوز 11 برای رسیدن به همان نقطه زمانی به دو سال نیاز داشت. این اختلاف نشان‌دهنده چالش‌هایی است که مایکروسافت در انتقال کاربران به سیستم‌عامل جدید خود با آن مواجه بود.

کشمکش بین کاربران ویندوزهای 10 و 11

با وجود این مشکلات اولیه، ویندوز 11 به تدریج پذیرش بیشتری یافته است، بخشی از این به دلیل ادغام تدریجی آن در بخش‌های مصرف‌کننده و کسب‌وکار است. این سیستم‌عامل به تدریج مورد پذیرش بیشتر قرار گرفته است، زیرا تعداد بیشتری از کاربران و سازمان‌ها به منظور برآورده کردن الزامات جدید سخت‌افزاری خود را به‌روز می‌کنند و نرم‌افزارها و برنامه‌های بیشتری برای ویندوز 11 بهینه‌سازی می‌شوند.

به جلو نگاه کرده، مایکروسافت برای پایان پشتیبانی از ویندوز 10 که برای اکتبر 2025 برنامه‌ریزی شده است، آماده می‌شود. در پاسخ به این مهلت قریب‌الوقوع، این شرکت قصد دارد به ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی پولی برای ویندوز 10 بپردازد، حرکتی که از سیاست قبلی ارائه به‌روزرسانی‌های رایگان فاصله می‌گیرد. اگرچه قیمت‌های خاص برای به‌روزرسانی‌های مصرف‌کننده هنوز اعلام نشده است، اما کسب‌وکارها برای ادامه استفاده از ویندوز 10 پس از پایان پشتیبانی، هزینه خواهند داشت.

نقطه عطف مایکروسافت

در نتیجه، پیشی‌گرفتن اخیر ویندوز 11 از ویندوز 10 در استفاده از استیم، نشان‌دهنده نقطه عطفی برای مایکروسافت است، که به پذیرش در حال رشد سیستم‌عامل و تلاش‌های استراتژیک شرکت برای تحریک پذیرش اشاره دارد. با ادامه رشد سهم بازار ویندوز 11، این سیستم‌عامل به‌عنوان یک تحول کلیدی در چشم‌انداز سیستم‌عامل مایکروسافت به شمار می‌آید و شرکت را برای موفقیت‌های آینده به‌ویژه در حالی که آماده می‌شود تا ویندوز 10 را کنار بگذارد، آماده می‌کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.