فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۴۱۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا محدود کردن X یا توئیتر سابق در برزیل دشوار خواهد بود؟

فیلترشکن‌ها در آن سوی دریاها؛ دوباره همان قصه تکراری

چرا محدود کردن X یا توئیتر سابق در برزیل دشوار خواهد بود؟

مسدود کردن X یا توئیتر سابق در برزیل به دلیل بازار پراکنده ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و ماهیت غیرمتمرکز زیرساخت اینترنتی این کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در حالی که ارائه‌دهندگان بزرگ اینترنتی ممنوعیت را اجرا کرده‌اند، ارائه‌دهندگان منطقه‌ای کوچک‌تر با اجرای آن مشکل داشته‌اند و این منجر به دسترسی نامنظم به پلتفرم شده است. علاوه بر این، روش‌های فنی مانند فیلتر کردن DNS و سینک‌هولینگ آدرس‌های IP محدودیت‌هایی دارند که به سطوح مختلف موفقیت در مسدود کردن X یا توئیتر سابق انجامیده است.

به گزارش تجارت نیوز،

با افزایش استفاده از VPNها در بین کاربران برزیلی برای دور زدن محدودیت‌ها، دولت با وظیفه دشواری در اجرای مجازات‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها روبه‌روست. وضعیت در برزیل پیچیدگی‌های مرتبط با تلاش برای کنترل دسترسی به اینترنت در یک کشور بزرگ، متنوع و دموکراتیک را برجسته می‌کند. با توجه به تغییرات مداوم وضعیت، جالب خواهد بود که ببینیم مقامات و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی چگونه به این چالش‌ها پاسخ خواهند داد.

چرا محدود کردن X در برزیل دشوار خواهد بود؟

یک چالش فنی کلان برای اجرای دستور دادگاه عالی برزیل

در برزیل مسدود کردن دسترسی به شبکه اجتماعی X (که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می‌شد) به یک وظیفه پیچیده و چالش‌برانگیز تبدیل شده است. دادگاه عالی برزیل اخیراً دستور داد تمامی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت و تلفن همراه در کشور باید این پلتفرم را مسدود کنند، اما اجرای کامل این دستور به‌هیچ‌وجه آسان نبوده است.

با بیش از ۲۰ هزار ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی که در سراسر کشور پراکنده شده‌اند، تضمین اینکه X یا همان توئیتر سابق به طور کامل برای مردم خارج از دسترس باشد به یک چالش فنی بزرگ تبدیل شده است. در این گزارش به دلایل این دشواری‌ها در مسدود کردن X در برزیل و اقدامات انجام‌شده از سوی مقامات و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی پرداخته شده است.

اختلاف طولانی‌مدت یک قاضی و ایلان ماسک 

تصمیم دادگاه عالی برزیل برای مسدود کردن X یا همان توئیتر سابق پس از یک اختلاف طولانی‌مدت بین قاضی الکساندر د مورائس و ایلان ماسک، مدیرعامل X، صادر شد. این اختلاف بر سر نحوه مدیریت اطلاعات نادرست، نفرت‌پراکنی و سیاست‌های تعدیل محتوا در این پلتفرم بود. با وجود دستور دادگاه که منجر به دسترس‌ناپذیر شدن X یا همان توئیتر سابق در برزیل از روز شنبه شد، ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کشور اجرای یکنواخت این ممنوعیت را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است. 

جدا از این مساله، به طور موازی شاهد دستگیری موقت پاول دورف، مدیرعامل پلتفرم تلگرام، بودیم. اتفاقاتی که چندان هم بی‌ربط به هم نیستند. مشابه این محدودیت‌ها هم در کشور خودمان اتفاق افتاده است. حکمرانی در فضای مجازی یک مساله کاملاً جدی‌ است. در کشور ایالات متحده آمریکا هم پلتفرم تیک‌تاک بارها به اتهاماتی محکوم و در نهایت محدودیت‌هایی به آن تحمیل شده است. از زمانی که زیست جمعی انسان‌ها به واسطه نسل جدید شبکه‌های ارتباطی ستخوش دگرگونی‌هایی شد و به مرور زمان به کلی متحول شد، حکمرانی فضای مجازی به مغهومی بدل گشت که جای بحث بسیار دارد.

برزیل؛ جغرافیایی گسترده و فاقد سیستمی متمرکز

تعداد زیاد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی برای دولت برزیل چالش ایجاد خواهد کرد

برزیل یک کشور بزرگ با جمعیتی بالغ بر ۲۱۵ میلیون نفر است. جغرافیای گسترده و تعداد زیاد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، زیرساخت اینترنتی غیرمتمرکزی ایجاد کرده است. برخلاف کشورهایی با سیستم‌های متمرکزتر، مانند روسیه، ایران یا چین، برزیل فاقد چارچوب قانونی یا فنی است که به دولت اجازه دهد به صورت سیستماتیک دسترسی به وب‌سایت‌های خاصی را مسدود کند یا قطع‌های گسترده اینترنتی را بر شهروندانش اعمال کند.

بازار پراکنده حالات مختلفی را رقم خواهد زد

بازار اینترنتی برزیل بسیار پراکنده است. اگرچه این کشور دارای بازاری رقابتی در ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی است، تنها تعداد کمی از شرکت‌ها دارای زیرساخت‌های سراسری هستند. بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در برزیل، ارائه‌دهندگان منطقه‌ای کوچکی هستند که حدود ۴۰ درصد از آنها به کمتر از پنج هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهند. این پراکندگی به این معنی است که در حالی که ارائه‌دهندگان بزرگ‌تر ممکن است به‌سرعت دستور دادگاه را اجرا کنند، ارائه‌دهندگان کوچک‌تر ممکن است در اجرای آن دچار مشکل شوند یا حتی تصمیم بگیرند که ممنوعیت را به شیوه‌ای متفاوت اجرا کنند.

این اجرای نابرابر منجر به یک وضعیت ناهمگون دسترسی به X  در سراسر کشور شده است. برخی از کاربران هنوز می‌توانند از طریق ارائه‌دهندگان کوچک‌تر یا منطقه‌ای به این پلتفرم دسترسی داشته باشند، در حالی که دیگران، به‌ویژه کسانی که از ارائه‌دهندگان بزرگ‌تر استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

مدیر تحقیقات NetBlocks، ایسیک ماتر، تاکید کرد برزیل در مسدود کردن X در ارائه‌دهندگان بزرگ اینترنتی پیشرفت کرده است، اما همچنان بخش بزرگی از ارائه‌دهندگان کوچک‌تر هستند که این پلتفرم هنوز در دسترس‌شان است.

فیلترشکن‌ها در آن‌ سوی دریاها

نقش Vpnها در دور زدن محدودیت‌ اعمال‌شده بر X

با اجرای ممنوعیت، بسیاری از کاربران برزیلی به شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) روی آورده‌اند تا راهی برای دور زدن محدودیت‌ها پیدا کنند. VPNها به کاربران اجازه می‌دهند تا آدرس IP خود را پنهان و از سایت‌های مسدودشده از طریق مسیریابی ترافیک اینترنتی خود به سرورهای مختلف در کشورهایی که X یا همان توئیتر سابق مسدود نشده است، دسترسی پیدا کنند. این افزایش استفاده از VPN نشان می‌دهد بسیاری از برزیلی‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌ها و ادامه استفاده از پلتفرم هستند.

با این حال، دستور دادگاه برزیل شامل بندی است که جریمه سنگینی برای استفاده از ابزارهای دور زدن مانند VPNها اعمال می‌کند. کاربران متخلف که از VPN برای دسترسی به X یا همان توئیتر سابق استفاده کنند، ممکن است با جریمه‌ای معادل ۵۰ هزار رئال (حدود ۸۹۰۰ دلار) به ازای هر روز مواجه شوند. این مجازات سنگین با هدف جلوگیری از استفاده از این ابزارها وضع شده است، اما هنوز مشخص نیست چگونه این مجازات‌ها در سراسر چشم‌انداز اینترنتی پراکنده و غیرمتمرکز برزیل قابل اجرا خواهد بود.

در نهایت باید دید این وضعیت تا کجا ادامه خواهد یافت و کار به کجا خواهد رسید.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.