فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۶۸۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

واقعیت یا شایعه؟ / حواشی نصب ماهواره استارلینک در تهران ادامه دارد

ماهواره‌های استارلینک در ایران با قیمتی حدوداً بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار، به فروش می‌رسند

واقعیت یا شایعه؟ / حواشی نصب ماهواره استارلینک در تهران ادامه دارد

در روزهای اخیر، اخبار و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد ماهواره‌های استارلینک در تهران نصب شده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

اخبار نصب و استفاده از ماهوراه‌های استارلینک باعث شد تا با سعید سوزنگر، کارشناس حوزه امنیت و اطلاعات، تماس بگیریم و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

قیمت و نحوه ورود ماهواره‌های استارلینک به ایران چقدر است؟

سوزنگر درباره قیمت و نحوه ورود این ماهواره‌ها گفت: «نصب ماهواره‌های استارلینک در تهران هنوز به فراگیری نرسیده است، اما احتمال رواجش وجود دارد. این ماهواره‌ها که از امارات یا کردستان وارد ایران می‌شوند، قیمتی بین 550 تا 600 دلار دارند. اگرچه در ایران با قیمت‌های بسیار بالاتری، حدوداً بین 1500 تا 2500 دلار، به فروش می‌رسند.»

هزینه‌های ماهیانه استفاده از استارلینک چقدر است؟

این کارشناس حوزه امنیت و اطلاعات اضافه کرد: «فرد دستگاه را بین 550 تا 600 دلار می‌خرد و حدود 1000 دلار هم برای تحویل در تهران پرداخت می‌کند. شارژ و آبونمان ماهیانه این ماهواره‌ها نیز حدودا 105 یورو است.» او با اشاره به محدودیت‌هایی که در رابطه با اینترنت ایران وجود دارد، از احتمال فراگیری این ماهواره‌ها خبر داد.

آینده ارتباطات ماهواره‌ای در ایران / ایران می‌تواند اختلال‌هایی در استفاده از آن‌ها ایجاد کند

سوزنگر همچنین به آینده ارتباطات ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: «طی دو سال آینده که تلفن‌های همراه نیز امکان ارتباط ماهواره‌ای داشته باشند، رواج این مسئله بیشتر خواهد شد. البته که وزارت ارتباطات ایران می‌تواند اختلال‌هایی در استفاده از آن‌ها ایجاد کند، اما با توجه به هزینه‌های بالا و شرایط پیچیده، احتمالاً به انجام چنین کاری ورود نخواهد کرد.»

نصب استارلینک در تهران در مراحل اولیه

با توجه به این صحبت‌ها، به نظر می‌رسد که نصب ماهواره‌های استارلینک در تهران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تا فراگیری کامل فاصله زیادی دارد. اما با درنظرگرفتن محدودیت‌های موجود در اینترنت ایران، نمی‌توان احتمال رواجش را نادیده گرفت.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.