فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۲۰۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

الکتریسته ساکن در ربات / ربات چهارپای ANYmal به کوهستان‌ها مسلط شد

الکتریسته ساکن در ربات / ربات چهارپای ANYmal به کوهستان‌ها مسلط شد

محققان دانشگاه ETH زوریخ با همکاری موسسه ماکس پلانک در اشتوتگارت، به‌تازگی سیستم‌های هوشمند جدیدی ساخته‌اند که توانایی عبور ربات‌ها از زمین‌های ناهموار را به طرز معنا‌داری افزایش می‌دهد. این تیم با استفاده از عملگرهای مبتنی بر سیستم الکترو-هیدرولیک هیبریدی، ربات چهارپای ANYmal را قادر ساخته‌ است بدون خطرِ افتادن در مسیرهای کوهستانی، حرکات سریع و دقیقی داشته باشد. این فناوری نوین که شبیه‌ به «کیسه‌های پلاستیکی پر از روغن» عمل می‌کند، بر اساس الکتریسیته ساکن، پتانسیل بالابری و حرکات نمایشی ربات‌ها را تقویت می‌کند و قدمی بزرگ در مسیر رباتیک محسوب می‌شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد هنوز موانع زیادی برای به‌کارگیری این فناوری در دنیای واقعی وجود دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

محققان دانشگاه ETH زوریخ در حفظ ایستایی ربات‌ها بسیار ماهر عمل کرده‌اند؛ به طوری که در سال 2022، تیم رباتیک این دانشگاه به ربات چهارپای ANYmal آموزش دادند که چگونه بدون افتادن از کوه‌ها بالا برود. تحقیقات جدیدی که این دانشگاه با همکاری موسسه ماکس پلانک روی سیستم‌های هوشمند در اشتوتگارت منتشر کرده است، رویکرد منحصربه‌فردی به مشکل عبور از زمین‌های ناهموار دارد.

عضله‌های مصنوعی که این دانشگاه ساخته و نمایش داده‌اند، با استفاده از یک سیستم الکترو-هیدرولیک هیبریدی کار می‌کند. در این مدل، امکان تنظیم خودکار ربات‌ها روی سطحی که از آن عبور می‌کنند وجود دارد و پاها نیز حرکتی سریع‌تر دارند. همچنین، بدون آنکه نیازی به حسگرها یا کنترل‌های اضافی داشته باشند، از همتایان الکتریکی استاندارد خود بلندتر می‌پرند.

عملگرهای پاها به طرز شگفت‌انگیزی ساده است. اعضای تیم‌ها آنها را به «کیسه‌های پلاستیکی پر از روغن، مشابه کیسه‌هایی که برای ساخت قالب یخ استفاده می‌شود» تشبیه می‌کنند. می‌توان گفت تمام این جریان، کمی شبیه یک پروژه علمی دانشگاهی است.

از بادکنک‌ها تا ربات‌های نجات‌دهنده

توماس بوخنر، یکی از دانشجویان، می‌گوید: «به محض اینکه ولتاژی به الکترودها وارد می‌کنیم، به‌ خاطر الکتریسیته ساکن جذب یکدیگر می‌شوند.» او توضیح می‌دهد: «به طور مشابه، دلیل اینکه وقتی بادکنکی را به سرم می‌مالم موهایم به بادکنک می‌چسبند، همان الکتریسیته ساکن است.» کیسه‌ها بر اساس ولتاژ واردشده منبسط یا جمع می‌شود که برخلاف عملگرهای الکتریکی استاندارد، این سیستم گرمای زیادی تولید نمی‌کند.

بنابراین، عملگرها به سیستم کمک می‌کند از زمین‌های ناهموار عبور کند و این امکان را می‌دهد تا پرش مرتفعی داشته باشد. با این حال، از نظر استفاده در دنیای واقعی، این سیستم هنوز راه زیادی در پیش دارد.

کریستوف کپلینگر، استاد موسسه ماکس پلانک، توضیح می‌دهد: «سیستم ما در مقایسه با ربات‌های پیاده‌روی که موتورهای الکتریکی دارند هنوز محدود است. پاها در حال حاضر به یک میله متصل است؛ در دایره‌ها می‌پرد و هنوز نمی‌تواند حرکت آزادانه‌ای داشته باشد. اگر پاهای رباتیک را در رباتی چهارپا یا رباتی انسان‌نما با دو پا ترکیب کنیم، شاید روزی، زمانی که با باتری کار کند، بتوانیم از آن به عنوان رباتی نجات‌دهنده استفاده کنیم.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.