فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۴۵

گفت‌وگوی «تجارت‌نیوز» با یاسر خانی، مدیرعامل شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا:

نقش شرکت‌های وی سی در اکوسیستم فناوری کشور

نقش شرکت‌های وی سی در اکوسیستم فناوری کشور

مدیرعامل شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا ضمن بیان نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فناوری و نوآوری کشور، چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

یاسر خانی، مدیرعامل شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا، در بیان نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در رشد فناوری و توسعه کشور گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه کشور، نوآوری و فناوری در حوزه‌های مختلف است. شرکت‌های نوپا با ایده‌های جدید و نوآورانه‌ای که دارند وارد بازار می‌شوند و با نقش مهمی که در نوآوری ایفا می‌کنند می‌توانند منجر به تحول در صنایع مختلف کشور شوند.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر نه‌تنها می‌تواند به توسعه فناوری کمک کند، بلکه نقش مهمی در رشد اقتصادی یک کشور دارد. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، نوآوری و رقابت سالم و از همه مهم‌تر ارائه خدمات مطلوب‌تر در بازار شود.

یاسرخانی خاطرنشان کرد: اما نکته مهمی که اکثر شرکت‌های نوپا در کشور با آن مواجه‌اند بحث تامین مالی برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های فناورانه و نوآور است؛ تامین مالی شرکت‌های نوپا یکی از مهم‌ترین نقش‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. شرکت‌های نوپا اغلب نیاز به سرمایه زیادی برای توسعه محصولات، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود ندارند، اما با توجه به اینکه این شرکت‌ها کم‌تجربه هستند و طرح و ایده آنها از ریسک بالایی برخوردار است، سرمایه‌گذاران عادی، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها ندارند. از این رو سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌توانند این سرمایه را برای شرکت‌های نوپا فراهم کنند.

همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌های نوپایی که به‌تازگی وارد حوزه فناوری و نوآوری در اکوسیستم دانش‌بنیان شده‌اند اغلب کم‌تجربه هستند و علاوه بر منابع مالی به متخصصان و افراد باتجربه در این حوزه احتیاج دارند که از تجربیات آنها استفاده کنند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب تجربه و دانش خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار می‌دهند. آنها می‌توانند به شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف مانند تدوین استراتژی، بازاریابی، پیاده‌سازی طرح‌ها و مدیریت مالی مشاوره دهند. بهره‌مندی از روابط، مشاوره و راهبری سرمایه‌گذاران خطرپذیر به شرکت‌های نوپا می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند تا در حوزه‌های فناوری و نوآوری به موفقیت برسند.

مدیرعامل سینا وی سی در خصوص فواید سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای اکوسیستم نوآوری و فناوری توضیح داد: سرمایه‌گذاری خطرپذیر فواید زیادی برای اکوسیستم فناوری کشور دارد که از جمله آن می‌توان به مواردی چون ارائه مدل‌های کسب‌وکار جدید و افزایش بهره‌وری، ایجاد مشاغل جدید در حوزه فناوری، بهبود کیفیت محصولات ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتری نهایی، حذف واسطه‌های کاذب و رقابت‌پذیری و کاهش قیمت خدمات و محصولات حوزه فناوری اشاره کرد.

یاسرخانی راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اکوسیستم فناوری را ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تقویت فرهنگ نوآوری و فناوری در جامعه، افزایش آگاهی جامعه از سرمایه‌گذاری خطرپذیر، افزایش تمایل جامعه برای استفاده از محصولات فناورانه و نوآور و تولید محصولات متناسب با نیاز کشور و جامعه، و مهم‌ترین عامل توسعه نوآوری را توسعه زیرساخت‌ها و بهبود قوانین، مقررات و رویه‌ها به شمار آورد.

او افزود: البته در کشور شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فناوری با چالش‌هایی مواجه‌اند که مواردی از قبیل ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری خطرپذیر، دسترسی نداشتن به سرمایه برای پیشبرد پروژه‌ها در بین همه شرکت‌ها، عدم پایداری و عدم پیش‌بینی بازار، عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نیاز به دانش و تخصص ویژه برای موفقیت، فرایند پیچیده قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری طرح‌ها و پروژه‌ها از نمونه این چالش‌هاست. بااین‌حال، با آماده‌سازی و استفاده از تحلیل و دانش مناسب، می‌توان این چالش‌ها را مدیریت و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بهره‌وری کرد.

یاسرخانی در انتها این نکته را تشریح کرد: سرمایه‌گذاران خطرپذیر نقش مهمی در اکوسیستم فناوری کشور ایفا می‌کنند. آنها با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا، به ایجاد فرصت‌های جدید برای نوآوری و رشد اقتصادی کمک می‌کنند و مسیر تبدیل دانش به محصول را هموار می‌کنند. برای توسعه اکوسیستم فناوری، باید موانع سرمایه‌گذاری خطرپذیر را کاهش داد. این کار می‌تواند با افزایش شفافیت اطلاعات مربوط به شرکت‌های نوپا، تسهیل دسترسی به سرمایه و ارائه آموزش و مشاوره به سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.