فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۵۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

متا از عینک‌های هولوگرافیک واقعیت افزوده «اوریون» رونمایی کرد/ ماشین زمان آینده

متا از عینک‌های هولوگرافیک واقعیت افزوده «اوریون» رونمایی کرد/ ماشین زمان آینده

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، در کنفرانس سالانه Connect از نخستین نمونه عینک‌های واقعیت افزوده به نام «اوریون» رونمایی کرد. زاکربرگ در این مراسم اعلام کرد این عینک‌ها دنیای مجازی را به دنیای واقعی می‌آورند و به عنوان یک ماشین زمان عمل می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

زاکربرگ درباره عینک‌های اوریون گفت: «این دنیای فیزیکی است با هولوگرام‌هایی روی آن.» او همچنین اشاره کرد که این عینک‌ها جذاب و نگاهی به آینده‌ای هیجان‌انگیز هستند.

عینک‌های اوریون از آلیاژ منیزیم و سیلیکون سفارشی ساخته شده‌اند و کاربران می‌توانند از طریق ردیابی دست، صدا و رابط عصبی مبتنی بر مچ با این عینک‌ها تعامل کنند. زاکربرگ گفت متا قصد دارد قبل از اینکه این عینک‌ها را به مصرف کنندگان عرضه کند آنها را کوچک‌تر و ارزان‌تر کند.

هولو گرافیک

زاکربرگ به‌طور مستقیم قابلیت‌های اوریون را در حین اعلام خود نشان نداد بلکه ویدئویی را پخش کرد که واکنش افراد به این دستگاه را نشان می‌داد. این ویدئو چند نمای کوتاه از پیام‌های متنی و تصاویری را که از طریق عینک‌ها نمایش داده می‌شد نشان داد و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، از جمله آزمایش‌کنندگان بود.

نزدیک‌ترین چیزی که به نمونه اولیه فعلی وجود دارد، عینک‌های هوشمند ریبن متا هستند که در ابتدا علاقه چندانی برنیانگیختند، اما سال گذشته پس از افزودن یک دستیار هوش مصنوعی، مورد توجه قرار گرفتند. متا امسال به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی برای این عینک‌ها را اعلام کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به‌عنوان مثال، بارکدهای QR را اسکن کنند و موسیقی را از اسپاتیفای با دستورات صوتی پخش کنند.

این  شرکت می‌خواهد تا پیان سال جاری قابلیت‌های تولید ویدئو و ترجمه زنده زبان را بین انگلیسی و فرانسه، ایتالیایی یا اسپانیایی اضافه کند. زاکربرگ برای نشان دادن این ابزار زبانی، یک مکالمه زنده با براندون موری نو، ورزشکار هنرهای رزمی مختلط مکزیکی انجام داد که در آن عینک‌ها ترجمه‌ها را از انگلیسی به اسپانیایی و بالعکس انجام دادند.

متا قصد دارد تا اولین عینک‌های تجاری واقعیت افزوده خود را تا سال ۲۰۲۷، زمانی که پیشرفت‌های تکنیکی هزینه‌های تولید را کاهش دهد، به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

زاکربرگ همچنین در این رویداد یک نسخه ابتدایی از خط هدست‌های واقعیت ترکیبی خود به نام Quest 3S را معرفی کرد که با قیمت ۳۰۰ دلار عرضه خواهد شد و قیمت Quest 3 که سال گذشته معرفی شده بود را کاهش می‌دهد.

ecd247328ead5b695a244fdec2442ca13695cf130667b41425ac1dc9e2a3d001

ماهانه 400 میلیون نفر از  Meta AI استفاده می‌کنند

متا همچنین مجموعه‌ای از محصولات جدید برای چت‌بات مشابه ChatGPT خود را معرفی کرد. آنها همچنین برنامه‌هایی برای اضافه کردن خودکار تصاویر شخصی‌سازی شده‌ توسط ربات‌ها به فیدهای فیس‌بوک و اینستاگرام افراد دارند.

از جمله به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی که در این مراسم اعلام شد، ارتقای صوتی دستیار دیجیتال به نام Meta AI بود که اکنون به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد و به کاربران گزینه‌ای می‌دهد که صدای دستیار را شبیه به شخصیت‌های معروف مانند جودی دنچ و جان سینا کند. زاکربرگ در واکنش به این دستیار صوتی گفت: «فکر می‌کنم صدا راهی طبیعی‌تر برای تعامل با هوش مصنوعی نسبت به متن خواهد بود.»

طبق آمارهای منتشرشده این شرکت ماهانه بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از Meta AI استفاده می‌کنند که از این تعداد ۱۸۵ میلیون نفر به‌طور هفتگی به آن بازمی‌گردند.

متا همچنین با هدف اشتراک‌گذاری مدل‌های هوش مصنوعی که قدرت‌دهنده دستیار دیجیتال آن است به‌طور عمده برای استفاده رایگان دیگران، سه نسخه جدید از مدل‌های Llama 3 خود را منتشر کرد، هرچند که به دلیل مقررات، این مدل‌ها را در اتحادیه اروپا ارائه نمی‌دهد.

 8 میلیارد دلار ضرر در 6 ماه

این شرکت میلیاردها دلار را در سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و سایر تکنولوژی‌های متاورس صرف کرده و پیش‌بینی هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود برای سال ۲۰۲۴ را به رکورد تاریخی ۳۷ تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

طبق جدیدترین افشاگری‌ها، واحد متاورس متا، Reality Labs، در نیمه اول سال جاری ۸.۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. این واحد در سال گذشته نیز ۱۶ میلیارد دلار ضرر گزارش کرده بود.

زاکربرگ در سال ۲۰۲۱، زمانی که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان را به سمت ساخت سیستم‌های «متاورس» معطوف کرد، تکنولوژی AR (واقعیت افزوده) را به‌عنوان یک نوع اثر هنری بزرگ معرفی کرد. با این حال، ارائه محصولات با چالش‌های بالای هزینه‌های توسعه و موانع تکنولوژیکی مواجه بوده است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.