فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۲۰۹

شرکت IBM اولین مرکز داده کوانتومی اروپا را در شهر کوچکی در آلمان تاسیس می‌کند

شرکت IBM اولین مرکز داده کوانتومی اروپا را در شهر کوچکی در آلمان تاسیس می‌کند

مرکز داده کوانتومی جدید IBM در آلمان، اولین حضور پردازنده‌‌های کوانتومی پرقدرت Heron در خارج از آمریکا را رقم می‌زند.

به گزارش تجارت نیوز،

شهر کوچک اهنینگن که در ایالت بادن وورتم‌برگ قرار گرفته است، به‌زودی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین قطب‌های فناوری در خارج از ایالات متحده تبدیل شود. شرکت IBM تصمیم گرفته است که اولین مرکز داده کوانتومی خود در اروپا را داخل این شهر تاسیس کند و می‌تواند فرصت‌های شغلی و موقعیت‌های اقتصادی گوناگونی را به‌همراه داشته باشد.

شرکت IBM به‌تازگی اعلام کرده است که مرکز داده کوانتومی جدید آن در شهر اهنینگن آلمان بنا خواهد شد. اهمیت این اقدام در حدی بوده است که حمایت رسمی اولاف شولتس، صدراعظم فعلی آلمان را در پی داشته و حتی در مراسم افتتاحیه نیز شرکت کرده است. با تاسیس مرکز مذکور، برای اولین‌بار شاهد بکارگیری پردازنده‌های سری Heron در خارج از خاک ایالات متحده خواهیم بود که توان پردازش کوانتومی را به‌ارمغان خواهد آورد. آلمان امیدوار است به‌لطف حضور این مرکز و سرمایه‌گذاری IBM به‌یکی از قطب‌های کوانتومی اروپا در آینده نزدیک تبدیل شود. شایان‌ذکر است که مشوق‌های حمایتی ایالتی و فدرال متعددی جهت تاسیس این مرکز داده به غول فناوری آمریکایی اعطا شده است.

پردازنده‌های سری Heron درحال‌حاضر به‌عنوان پیشرفته‌ترین نمونه‌های ساخته شده توسط IBM محسوب می‌شوند که توان پردازشی ۱۵۶ کیوبیت را ارائه می‌کند. البته این شرکت در اواخر سال میلادی گذشته، از پردازنده‌های سری Condor با توان ۱۰۰۰ کیوبیت نیز رونمایی کرد؛ اما در پردازنده‌های کوانتومی تنها رقم کیوبیت اهمیت ندارد و مشخصه‌های متعدد دیگری روی قدرت کلی پردازنده تاثیر دارند. مدیر بخش کوانتوم IBM در مصاحبه‌ای اشاره کرده است که پژوهشگران این شرکت می‌خواستند نشان دهند که دستیابی به کیوبیت‌های بالا نیز امکان‌پذیر است؛ اما اکنون تمرکز آنها روی دروازه‌های منطقی قرار خواهد داشت.

مرکز داده کوانتومی

دروازه‌های منطقی کوانتومی به واحدهای تشکیل‌دهنده مدارهای کوانتومی اطلاق می‌شود که جهت کنترل وضعیت کیوبیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان دقت این دروازه‌ها عامل اصلی تعیین‌کننده نرخ خطای کلی سیستم کوانتومی است و محققان در تلاش هستند تا دقت آنها را افزایش دهند. همچنین سرعت عملکرد مدارها نیز موجب می‌شود تا سرعت کلی سیستم افزایش پیدا کند و تاثیر مستقیمی روی پایداری آنها هم دارند. IBM اعلام کرده است که با دانشگاه‌ها جهت پیشرفت علم کوانتومی همکاری خواهد کرد. همچنین توافق‌نامه‌هایی با استارتاپ‌های فعال در این زمینه از جمله استارتاپ فنلاندی Algorithmiq انجام شده است. استارتاپ مورد اشاره، روی بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی جهت تلفیق کدهای کلاسیک با سیستم‌های کوانتومی تمرکز دارد و می‌خواهد استفاده از کامپیوترهای کوانتومی در زمینه کشف داروهای جدید را گسترش دهد.

مدیران IBM اعتقاد دارند که پیشرفت‌های سخت‌افزاری تنها عامل تاثیرگذار روی عملکرد سریع و بهینه‌ مدارهای کوانتومی نیستند؛ بلکه الگوریتم‌های نرم‌افزاری نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. پژوهشگران این شرکت در سال گذشته میلادی، مقاله‌ای منتشر کردند که با استفاده از مجموعه کد جدید، توانسته بودند عملکرد کیوبیت‌ها را تا ۹۰ درصد بهینه‌سازی کنند. به‌نظر آنها، باید تلاش‌ها روی یافتن الگوریتم مناسب به‌منظور این دسته از پردازش‌ها متمرکز شود تا بتوان از سیستم‌های کنونی، نهایت بهره‌وری را داشت. از دیگر استارتاپ‌هایی که همکاری خود با IBM را آغاز کردند می‌توان به استارتاپ استرالیایی Q-CTRL و QEDMA اشاره کرد که به‌ترتیب در حوزه زیرساخت کوانتومی و سیستم‌عامل‌های کوانتومی فعالیت دارند.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.