فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۴۸۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازار تراشه‌های تایوانی در معرض تهدید قرار دارد

بازار تراشه‌های تایوانی در معرض تهدید قرار دارد

چالش‌های انرژی تایوان پیچیده و چندوجهی است و مسائل امنیت ملی، سیاست‌های اقلیمی و رشد صنعتی را دربر می‌گیرد. با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای تراشه‌های نیمه‌رسانا، تضمین تامین انرژی پایدار و مطمئن برای این کشور حیاتی است. اگر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تسریع نشود و بازنگری در سیاست‌های هسته‌ای صورت نگیرد، تایوان نه‌تنها با کمبود برق مواجه خواهد شد بلکه ممکن است مزیت رقابتی خود را در صنعت فناوری نیز از دست بدهد.

به گزارش تجارت نیوز،

تایوان به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته کامپیوتری در جهان، با بحرانی روبه‌روست که هم اقتصاد این کشور و هم زنجیره‌های تامین فناوری جهانی را تهدید می‌کند. صنعت نیمه‌رسانای تایوان که مسئول تولید ۹۰ درصد از تراشه‌های پیشرفته دنیاست و میلیاردها دلار درآمدزایی می‌کند وابستگی شدیدی به برق دارد. شرکت تایوانی تولید نیمه‌رسانا (TSMC) به‌تنهایی حدود ۹ درصد از برق کل کشور را مصرف می‌کند. اما زیرساخت انرژی تایوان نمی‌تواند همگام با این تقاضا پیش برود به‌ویژه در عصری که هوش مصنوعی با مصرف بالای انرژی در حال رشد است.

وابستگی به سوخت‌های فسیلی؛ بزرگ‌ترین مشکل تایوانی‌ها

یکی از بزرگ‌ترین یا شاید بزرگ‌ترین چالش‌ انرژی تایوان وابستگی شدید این کشور به سوخت‌های فسیلی وارداتی است که حدود ۹۰ درصد از مصرف انرژی این جزیره را تشکیل می‌دهد. زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت، سهم عمده‌ای از ترکیب انرژی این کشور دارند. در حالی که منابع تجدیدپذیر کمتر از ۱۰ درصد و انرژی هسته‌ای تنها ۶ درصد از تولید برق تایوان را تامین می‌کنند. این وابستگی نه‌تنها تایوان را در برابر نوسانات قیمت جهانی آسیب‌پذیر می‌کند و از طرف دیگر نگرانی‌های امنیتی نیز به همراه دارد. خصوصاً با توجه به شرایطی که در سیاست خارجی این کشور چالش‌ها یا بحران‌هایی با کشور چین وجود دارد که ممکن است گاهی بر واردات تایوان تاثیر بگذارد. 

افزایش تقاضای انرژی در صنعت نیمه‌رسانای تایوان چالش‌های بیشتری برای تحقق اهداف اقلیمی کشور ایجاد کرده است. تایوان متعهد به دستیابی به اهداف بلندپروازانه کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ است اما طبق گزارش‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، صنعت تراشه‌سازی تایوان دو برابر کل نیوزیلند در سال ۲۰۲۱ برق مصرف کند.

بازار تراشه‌های تایوانی در بحران انرژی

تلاش‌های تایوان برای گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر با کندی همراه بوده است. انرژی خورشیدی به دلیل محدودیت‌های مساحتی این جزیره با چالش مواجه است و توسعه انرژی بادی در دریا نیز به دلیل مقررات پیچیده و تنش‌های سیاسی با چین با موانعی روبه‌روست. با وجود پتانسیل بالای باد در تنگه تایوان، ساخت و تامین امنیت مزارع بادی دریایی دشوار است. آنچه روشن است، تایوان در شرایط پیچیده سیاسی و امنیتی قرار دارد. بنابراین محصولات این کشور در بازارهای جهانی به صورت بالقوه مستعد کمیابی و ترک بازار شناخته می‌شوند. هرچند یافتن یک راه جایگزین برای تامین آنچه تا به امروز از سوی تایوان تامین می‌شد، امری بسیار دشوار است اما باید راهی برای حل بحران‌های سیاسی یافت. 

منتقدان دولت تایوان می‌گویند تمرکز دولت بر راه‌اندازی یک صنعت داخلی انرژی بادی اگرچه تحسین‌برانگیز است اما منجر به افزایش هزینه‌ها و تاخیر در پروژه‌ها شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.