فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۸۴۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اینتل مشکل پایداری cpuهای نسل ۱۳ و ۱۴ را حل کرد

آیا نگرانی‌ها رفع شده‌ است؟

اینتل مشکل پایداری cpuهای نسل 13 و 14 را حل کرد

اگرچه اینتل با موفقیت مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14 خود را حل کرده، برخی از کاربران ممکن است همچنان نگرانی‌هایی در مورد سلامت بلندمدت پردازنده‌های خود داشته باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

اینتل به عنوان غول سازنده پردازنده‌های مرکزی سال‌های سال بود که بازار را در کنترل خود داشت. در بازاری که آبی‌پوش بود کم‌کم و به‌تدریج پیدا شدند نقاطی قرمز که در تسلط رقیب بود. کمپانی AMD در تمام این سال‌ها زیر سایه رقیب قدرتمندش آرام و پیوسته خود را زنده نگه داشت و منتظر روزی شد تا این نقاط پراکنده، به یکدیگر متصل شوند. حالا اینتل در رقابت جدی با رقیب خود دیگر دست برنده را ندارد و باید برای حفاظت از سهم خود مبارزه کند.

با وجود این رقابت نفسگیر که دیگر مدت‌هاست اینتل برنده از پیش معلوم آن نیست، اینتل مرتکب اشتباهات جبران‌ناپذیری شده است. اشتباهاتی که شاید طرافداران این کمپانی را ناامید کرده و مصرف‌کنندگان را به سمت رقیب فرصت‌طلب هل داده باشد. 

تایید رسمی اینتل؛ مشکلات به طور کامل رفع شده‌اند؟

ناپایداری سیستم و خرابی‌های ناگهانی موجب نارضایتی کاربران بسیاری شده است 

اینتل به‌ طور رسمی تایید کرده است مشکلات پایداری مربوط به پردازنده‌های نسل 13 و 14 این شرکت، از جمله پردازنده محبوب Core i9-13900K، به‌ طور کامل حل شده‌ است. این تاییدیه پس از انتشار مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های میکروکد و تدابیر برای حل مشکلاتی که موجب نگرانی کاربران شده بود منتشر شد. اگرچه اینتل به مشتریان خود اطمینان می‌دهد که مشکل به‌ طور کامل برطرف شده اما برخی از کاربران همچنان نگران فرسایش احتمالی پردازنده‌های خود هستند.

مشکلات مربوط به پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل که با کدنام Raptor Lake شناخته می‌شوند، در ماه‌های اخیر کاربران زیادی را به خود درگیر کرده‌اند. آنها گزارش‌های متعددی از ناپایداری سیستم، خرابی‌های ناگهانی و دیگر ناهنجاری‌های عملکردی منتشر کردند. اینتل تایید کرده است علت اصلی این مشکلات، ناپایداری در Vmin shift بوده است؛ مشکلی که به حداقل ولتاژ پردازنده‌ها مرتبط است.

کارشناسان مختلف بر این باورند که رقابت اینتل و AMD بر این اشکالات ساختاری بی‌تاثیر نبوده‌اند. در حقیقت اگر زمان‌بندی یک رقابت جدی در میان نبود شاید اینتل فرصت کافی برای رفع یا پیش‌بینی این ایرادات را قبل از عرضه عمومی پردازنده‌های پرچمدار خود پیدا می‌کرد. در صورتی که حضور یک رقیب قدر اینتل در تلاش برای حفظ جایگاه خود مجبور به عرضه در زمان نامناسبی شده است.

اینتل چگونه راه‌حل مشکلات پایداری سیستم را پیدا کرد؟ 

تلاش‌های اینتل برای حل این مشکل شامل انتشار مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های میکروکد بود که برای تثبیت عملکرد پردازنده‌ها و جلوگیری از فرسایش بیشتر طراحی شده بودند. آخرین به‌روزرسانی که با عنوان به‌روزرسانی 0x12B شناخته می‌شود به‌تازگی وارد پروسه توزیع شده است. با انتشار همه این به‌روزرسانی‌ها اینتل اعلام کرده است تحقیقات در مورد این مشکلات به‌ طور رسمی به پایان رسیده و تمامی پردازنده‌های آسیب‌دیده باید بدون مشکل کار کنند.

توصیه اینتل به کاربران خود چیست؟

برای کاربرانی که به‌تازگی پردازنده نسل 13 یا 14 اینتل را خریداری کرده‌اند یا قصد خرید یکی از آنها را دارند، اینتل توصیه می‌کند بایوس سیستم خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنند که شامل به‌روزرسانی‌های میکروکد ضروری است. این کار باید هرگونه مشکلات ناپایداری باقی‌مانده را برطرف کرده و از فرسایش بیشتر جلوگیری کند. این توصیه به‌ویژه برای کاربرانی که پردازنده‌های Core i5 و بالاتر دارند مهم است. زیرا این مدل‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر مشکلات شناسایی‌شده داشتند.

اما ماجرا برای کسانی که مدتی‌ است از پردازنده‌های خود استفاده می‌کنند کمی پیچیده‌تر است. در حالی که اصلاحات اینتل برای جلوگیری از مشکلات آینده طراحی شده‌اند اما نمی‌توانند خسارتی را که قبلاً رخ داده است معکوس کنند. به عبارت دیگر هرگونه فرسایشی که به دلیل ناپایداری‌های قبلی رخ داده است دائمی است و به‌روزرسانی‌های میکروکد فقط به‌ عنوان یک تدبیر پیشگیرانه برای آینده عمل می‌کنند.

نگرانی‌ها اما همچنان پابرجا هستند 

فرسایش نامرئی شاید مرض سیستم شما باشد

اگرچه اینتل به کاربران اطمینان داده است که پردازنده‌های آنها اکنون پایدار هستند، عده‌ای همچنان نگران احتمال فرسایش نامرئی‌اند. این فرسایش نامرئی شاید به مرور زمان منجر به مشکلاتی در طول عمر پردازنده شود حتی اگر در حال حاضر مشکلات عملکردی چندانی مشاهده نشود. چیزی که منجر به از بین رفتن اعتبار اینتل در بین کاربران خود می‌شود و اگر این انحراف از مسیر اصلی اصلاح نشود، شاید اینتل نیز نتواند از سهم خود در بازار محافظت کند.

برای رفع این نگرانی‌ها اینتل ضمانت پردازنده‌های آسیب‌دیده را به پنج سال افزایش داده است. این ضمانت‌نامه تمدیدشده به کاربران اطمینان بیشتری می‌دهد که پردازنده‌های آنها ممکن است قبل از پایان یافتن عمر مفید خود به مشکل برنخورند. چیزی که در نهایت باقی می‌ماند منشاء بروز چنین مشکلاتی‌ است که سبب تردید در ذهن یک خریدار می‌شود. خدمات پس از فروش شاید بتوانند بخشی از مساله را جبران کنند اما هیچ‌گاه نمی‌تواند راه‌حلی قطعی به این بحران را به کاربران ارائه دهد. زیرا که خریداران به دنبال خریدی مطمئن هستند تا بدون مشکل بتوانند از آن استفاده کنند.

باید دید در نهایت چه راه‌حلی از سوی اینتل برای رفع این بحران‌ها ارائه می‌شود. همان‌طور که در متن این گزارش اشاره شد، مشکلات مذکور می‌توانند حالا که یک رقیب جدی و قدر در بازار ظاهر شده ست، باعث کوچک‌تر‌ شدن اندازه بازار اینتل و از دست رفتن سهم آن شود و در نهایت اینتل در مسیر فروپاشی پیش برود. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.