فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۱۶۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قاضی آمریکایی: «گوگل پلی» باید به روی رقبا باز شود

قاضی آمریکایی: «گوگل پلی» باید به روی رقبا باز شود

یک قاضی فدرال در ایالات متحده به گوگل دستور داده است که فروشگاه اپلیکیشن خود، یعنی گوگل پلی را به روی رقبا باز کند و به کاربران اندروید گزینه‌های بیشتری برای دانلود اپلیکیشن‌ها ارائه دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

قاضی جیمز داناتو در حکمی که روز دوشنبه صادر شد، جزئیات تغییراتی را که گوگل باید در نحوه عملکرد خود اعمال کند، تشریح کرد. این حکم پس از رأی هیئت منصفه در سال ۲۰۲۳ به نفع شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی فورتنایت، صادر شده است.

بر اساس این حکم، از تاریخ ۱ نوامبر به مدت سه سال، گوگل مجاز نیست که به توسعه‌دهندگان پول بپردازد تا اپلیکیشن‌های خود را به‌طور انحصاری در گوگل پلی راه‌اندازی کنند. همچنین این شرکت نمی‌تواند توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را مجبور کند که از سیستم پرداخت گوگل استفاده کنند و باید به آن‌ها اجازه دهد که کاربران را از روش‌های دیگر پرداخت مطلع کنند.

علاوه بر این، گوگل موظف است به فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر شرکت‌ها اجازه دهد به لیست اپلیکیشن‌های گوگل پلی دسترسی پیدا کنند و اپلیکیشن‌های آنها را نیز در فروشگاه خود قرار دهد.

تیم سوینی، مدیر عامل اپیک روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که دستور دوناتو خبر بزرگی است و ادامه داد که فروشگاه اپیک و دیگر فروشگاه‌ها در سال ۲۰۲۵ به گوگل پلی خواهند آمد.

سوینی همچنین گفت که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، سازندگان فروشگاه و دیگران سه سال فرصت دارند تا یک اکوسیستم اندرویدی پویا و رقابتی بسازند به حدی که گوگل نتواند آن را متوقف کند.

در واکنش به این حکم گوگل اعلام کرده است که قصد دارد به آن اعتراض و از دادگاه‌ها درخواست کند که تغییرات مورد نظر را به حالت تعلیق درآورد. این شرکت استدلال می‌کند که این تغییرات می‌تواند توانایی اندروید برای رقابت با iOS اپل را تضعیف کند.

این شرکت افزود: «در نهایت اگر چه که به نظر می‌رسد این تغییرات اپیک را راضی کند، اما عواقب ناخواسته‌ای به همراه خواهد داشت که به مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان دستگاه‌های آمریکایی آسیب خواهد زد."

این تصمیم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر نحوه دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها و همچنین رقابت در بازار سیستم‌عامل‌های موبایل داشته باشد.

پس از صدور این حکم، سهام الفابت روز دوشنبه ۲.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۶۴.۳۹ دلار رسید.

همچنین به گفته قاضی دوناتو، اپیک و گوگل باید یک کمیته فنی سه نفره برای اجرای این حکم و نظارت بر آن تشکیل دهند. هر کدام از این دو شرکت یک نفر را انتخاب خواهند کرد و آن دو نفر نفر سوم را انتخاب خواهند کرد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.