فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۳۹۹

گوگل دست به دامن انرژی هسته ای شد

گوگل دست به دامن انرژی هسته ای شد

اکثر شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، به صورت جدی استفاده از انرژی هسته‌ای برای تأمین انرژی مراکز داده خود را مدنظر دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

گوگل به‌طور فعال در حال بررسی امکان برق‌رسانی به مراکز داده خود با کمک انرژی هسته‌ای است، زیرا نیازهای محاسباتی و انرژی به‌دلیل توسعه روزافزون هوش مصنوعی، در حال افزایش است.

در مصاحبه با Nikkei Asia، «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل اعلام کرد که این شرکت در حال ارزیابی منابع انرژی مختلف، از جمله رآکتورهای هسته‌ای کوچک مدولار (SMRs)، به عنوان بخشی از استراتژی خود برای حذف انتشار کربن تا سال 2030 است. اصطلاح حذف کربن به معنی خودداری از افزودن گازهای گلخانه‌ای به جو زمین است.

پیچای خاطرنشان کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل در سال 2023 در مقایسه با سال 2019، به‌دلیل استفاده‌های مرتبط با هوش مصنوعی حدود 48 درصد بیشتر بود. انرژی هسته‌ای یک گزینه عالی برای شرکت‌های فناوری مانند گوگل است، زیرا می‌تواند منبع برق پایدار با آلودگی کربنی کمتر فراهم کند. برخلاف انرژی خورشیدی و بادی که به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی می‌توانند در نوسان باشند، نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند به‌طور مداوم کار کنند که آن‌ها را برای تأمین برق مراکز داده به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند.

«آماندا پترسون کوریو»، رئیس بخش انرژی مراکز داده گوگل، به بلومبرگ گفت:

«در ایالات متحده، در بازارهایی که قوانین زیادی دارند و در آن فرصت خرید مستقیم نیرو را نداریم، با شرکای تأسیساتی و ژنراتورهای خود کار می‌کنیم تا دریابیم که چگونه می‌توانیم این فناوری‌های جدید را در شبکه به کار بگیریم. انرژی هسته‌ای می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.»

دیگر شرکت‌هایی که قصد دارند از انرژی هسته‌ای در مراکز داده بهره ببرند

گوگل تنها شرکت فناوری نیست که به استفاده از انرژی هسته‌ای ابراز علاقه کرده است. آمازون قراردادی 650 میلیون دلاری با نیروگاه هسته‌ای Susquehanna منعقد کرده است، درحالی‌که مایکروسافت قصد دارد تا سال 2028 نیروگاه Three Mile Island را مجدداً راه‌اندازی کند. حتی «جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا نیز گفته است که انرژی اتمی می‌تواند گزینه مناسبی برای برآوردن نیازهای انرژی مراکز داده هوش مصنوعی باشد.

پیچای همچنین گفت که این شرکت به دنبال منابع انرژی پایدار و قابل اعتماد است که شامل سرمایه‌گذاری نه‌تنها در انرژی هسته‌ای، بلکه در منابع تجدیدپذیر سنتی مانند انرژی خورشیدی و زمین‌گرمایی می‌شود. این رویکرد مهم است، زیرا انتظار می‌رود مصرف برق مراکز داده تا سال 2026 تقریباً دو برابر شود و به چیزی بین 650 تا 1050 تراوات‌ساعت در مقایسه با 460 تراوات‌ساعت در سال 2022 برسد.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.