کد مطلب: ۸۴۱۱۸۲

چند درصد از ارزش کل بازارهای فرابورسی در اختیار بازار دوم است؟

چند درصد از ارزش کل بازارهای فرابورسی در اختیار بازار دوم است؟

نگاهی به ارزش کل بازار فرابورس در تاریخ 30 تیرماه 1402 حاکی از صدرنشینی بازار دوم با در اختیار گرفتن سهم 42 درصدی از ارزش بازارهاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معامله‌گران فرابورس در آخرین هفته تیرماه دادوستد بیش از 33 میلیارد ورقه بهادار را در 2750 نوبت مبادلاتی به ثبت رساندند که ارزش این معاملات بالغ بر 275 هزار میلیارد تومان بود.

نگاهی به ارزش کل بازار فرابورس در تاریخ 30 تیرماه 1402 حاکی از صدرنشینی بازار دوم با در اختیار گرفتن سهم 42 درصدی از ارزش بازارهاست.

بازارهای پایه و اوراق مالی اسلامی نیز به ترتیب سهم 21 و 19 درصدی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص دادند و بازار اول نیز با 15 درصد در جایگاه چهارم ایستاد.

جمع ارزش بازاری فرابورس در پایان این هفته 2.5 میلیون میلیارد تومان بود که با افت کمتر از نیم درصد، نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت.

آمار معاملات هفته در یک نگاه

بررسی مبادلات سهام در 5 روز کاری هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد بازار اول میزبان دادوستد 4 میلیارد و 960 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 370 هزار میلیارد تومان بوده است. حجم و ارزش این مبادلات نسبت به هفته ماقبل با افت 2 و 17 درصدی مواجه شد.

در بازار دوم نیز معاملاتی به ارزش 4 هزار و 620 میلیارد تومان به ثبت رسید که با 9 درصد کاهش نسبت به هفته پیش از آن همراه بوده است.

در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز نقل‌وانتقال 5 میلیارد و 750 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 597 میلیارد تومان به ثبت رسید.

رصد دادوستدهای بازار ابزارهای مشتقه نیز نشانگر مبادله 1 هزار و 430 میلیون ورقه به ارزش 25 میلیارد تومان است که حجم این معاملات با رشد 5 درصدی و ارزش آن با کاهش 29 درصدی روبه‌رو شده است.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، معامله گران اقدام به مبادله 15 میلیارد و 400 میلیون ورقه بهادار به ارزش 264 هزار میلیارد تومان کردند.

بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک ابزارها

حجم مبادلات اوراق مالی اسلامی در هفته منتهی به 30 تیرماه، 2.7 میلیارد ورقه و ارزش آن نیز 250 هزار میلیارد تومان بود. عملکرد این بازار نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز معاملاتی به ارزش 14 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

از سوی دیگر دادوستد 700 هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن به ارزش 58 میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت رقم خورد.

گروه بانکی صدرنشین صنایع فرابورسی

در 5 روز کاری هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از 10 هزار میلیارد تومان بالغ شد که در این میان گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با در اختیار گرفتن 12 درصد از ارزش معاملات خرد، صدرنشین بود.

سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات نیز به ترتیب با سهم 9، 9 و 8 درصدی در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در نهایت نگاهی به روند شاخص کل فرابوس در هفته پایانی تیرماه حاکی از قرارگیری آیفکس در ارتفاع 26 هزار و 656 واحدی و کاهش 1.3 درصدی آن نسبت به هفته ماقبل است. در پی افت‌وخیزهای شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون، درصد تغییر آیفکس در این بازه زمانی به مثبت 9.3 رسیده است.

منبع: فرابورس ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.