کد مطلب: ۸۴۳۱۸۷

آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

صبح روز جاری طی نشست خبری ویژه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیک رای به عنوان دومین صندوق از این نوع در بازار سرمایه، مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار املاک و مستغلات و ویژگی‌های این صندوق توسط مدیران دانیک، تشریح شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین عبده تبریزی، بنیان‌گذار گروه مالی دانایان در این نشست خبری، مزیت‌های توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار املاک و مستغلات را تشریح و تأکید کرد: دانیک با نظارت کامل ارکان نظارتی بازار سرمایه و متولی صندوق و با حداقل ریسک به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این بازار، خدمات ارائه خواهد کرد.

وی درباره صندوق‌های املاک و مستغلات به عنوان ابزار جدید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این حوزه گفت: این صندوق‌ها با خرید، فروش و اجاره املاک و مستغلات کسب سود می‌کنند.

به گفته این پیشکسوت بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری مستقیم در املاک و مستغلات بین عامه مردم رایج است اما این صندوق‌ها به سرمایه‌گذار پیام می‌دهد که این وظیفه را به یک ابزار تخصصی محول و از این طریق کسب سود کنند.

پتانسیل‌های «دانیک» برای توسعه

وی با اشاره به اینکه صندوق نیک رای قابل معامله در فرابورس است، گفت: بر همین اساس کنترل‌های نظارتی فرابورس شامل این صندوق می‌شود. همچنین متولی نیز به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد. علاوه بر این سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی هم کنترل‌کننده عملکرد صندوق هستند.

عبده تبریزی با تأکید بر اینکه صندوق‌های املاک و مستغلات رابط بازار سرمایه و بخش ساختمان در تمامی بازارهای مالی دنیا هستند، گفت: این صندوق‌ها می‌توانند با عملکرد صحیح و کارشناسی خود به سرعت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حوزه املاک را فراگیر کنند تا عمده افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، از مسیر این صندوق‌ها وارد بازار شوند.

کف و سقف سرمایه‌گذاری در «نیک رای»

عبده تبریزی با اشاره به اینکه صندوق نیک رای در حال حاضر اندازه بزرگی ندارد، تأکید کرد: اما دانیک پتانسیل بالایی برای رشد دارد و پیش‌بینی می‌شود افزایش سرمایه‌های بزرگی داشته باشد.

به گفته وی عملیات این صندوق با وجه نقد آغاز می‌شود. همچنین کف و سقف سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی و حقوقی از 10 میلیون تا 30 میلیارد تومان است. همچنین سرمایه‌گذاری نیک رای با تمرکز در تهران و بر املاک مسکونی و اداری و عملیات خریدوفروش فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در املاک و مستغلات

در ادامه این نشست مجید محمد بیگی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مدیریت سرمایه و ساخت نیک رای به عنوان مدیر بهره‌بردار این صندوق به تشریح ویژگی‌های مهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حوزه املاک و مستغلات پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه بحث مسکن به‌طور عمومی کالایی برای مصرف و همچنین سرمایه‌گذاری است، گفت: بر همین اساس نیز بخش قابل‌توجهی از دارایی افراد جامعه در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است و به‌طور معمول این بازار کم ریسک و پربازده است.

وی در تشریح دلایل جذابیت بازار مسکن تصریح کرد: تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی قابل‌قبول و هم‌راستا با تورم را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار دانست.

بیگی با اشاره به اینکه این بخش در کنار مزیت‌ها، برای سرمایه‌گذاران چالش‌هایی نیز دارد، ادامه داد: حضور در این بازار نیاز به حجم سرمایه بالایی است. همچنین نقدشوندگی پایینی در این حوزه وجود دارد. علاوه بر این املاک و مستغلات، بازاری غیر متشکل و پراکنده بوده که انتخاب گزینه‌های مناسب در آن نیازمند تخصص است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مدیریت سرمایه و ساخت نیک رای، توسعه ابزارهای غیرمستقیم در این بازار را عاملی برای رفع چالش‌ها دانست و گفت: حضور در این صندوق‌ها مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات را افزایش می‌دهد؛ چراکه ورود به این صندوق‌ها با حداقل سرمایه امکان‌پذیر است. علاوه بر اینکه این صندوق‌ها نقدشوندگی بالایی نیز دارند.

وی ادامه داد: مزیت دیگر صندوق‌های املاک و مستغلات بحث هم‌افزایی در تجمیع سرمایه‌های خرد است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتر و بازدهی بالاتر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. در کنار این‌ها، تخصص در مدیریت دارایی‌ها در صندوق‌ها باعث می‌شود تا انتخاب بهینه‌ای ایجاد شود.

وی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجه در صندوق‌های املاک و مستغلات، افزود: این ابزار فرصتی جذاب و گزینه‌ای مطلوب برای افرادی است که قصد پس‌انداز برای خنثی کردن اثرات تورمی در این بازار را دارند.

جزئیات پذیره‌نویسی دانیک

این گزارش حاکی است پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیک رای (قابل معامله درفرابورس ایران) از روز دوشنبه هفته آینده 9 مردادماه آغاز شده و به مدت 5 روز کاری ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر این صندوق با نماد دانیک در فرابورس پذیرش شده است. فعالیت اصلی دانیک جمع‌آوری سرمايه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به خريد و تملک دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری، اجاره دادن املاک و مستغلات در تملک، فروش دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری در واحدهاي سرمایه‌گذاری صندوق‌هاي املاک و مستغلات و صندوق‌هاي زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های ساختماني پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس است.

مدیر صندوق گروه مالی دانایان و متولی صندوق موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهیافت و همکاران هستند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دانایان و نوید اعتماد تعهد پذیره‌نویسی این صندوق را عهده‌دار شده‌اند.

صندوق بازارگردانی دانایان رکن بازارگردان و شرکت مدیریت سرمایه و ساخت نیک رای نیز مدیر بهره‌برداری این مجموعه هستند.

منبع: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.