خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۴۴۵

رشد ۱۱ درصدی ارزش معاملات فرابورس

رشد ۱۱ درصدی ارزش معاملات فرابورس

​آمار معاملات فرابورس در هفته گذشته نشان می‌دهد: بیش از ۳۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان طی بیش از ۲ میلیون تعداد معاملات، مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش معاملات در این مدت ۱۱ درصد افزایش و حجم معاملات ۱۶ درصد افت را به ثبت رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی آمار معاملات فرابورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد در ۵ روز معاملاتی بیش از ۳۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان طی بیش از ۲ میلیون تعداد معاملات، مورد دادوستد قرار گرفته است. ارزش معاملات در این مدت ۱۱ درصد افزایش و حجم معاملات ۱۶ درصد افت را به ثبت رساند.

ارزش معاملات به تفکیک ابزارها

نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک ابزارها نشان می‌دهد در بازارهای فرابورس طی این مدت در بازارهای اصلی سهام فرابورس که شامل بازار اول، دوم و نوآفرین هستند حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سهام دادوستد شده است که بازار اول با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را از آن خود کرده است. ارزش معاملات سهام در بازار اول فرابورس طی این مدت ۷ درصد رشد را تجربه کرده است. در بازار دوم هم معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان انجام شد و بازار نوآفرین هم شاهد معاملاتی ۱۴ میلیارد تومانی بود که رشدی ۴ درصدی داشت.

آمار بازارهای خارج از بورس فرابورس

در بازارهای خارج از بورس فرابورس که شامل بازار پایه، توافقی و بازار سوم می‌شود نیز در این مدت نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان معاملات ثبت شده است که بیش از ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان آن در بازار پایه بوده و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معاملات هم در بازار توافقی انجام شده است.

بازار ابزارهای نوین مالی

طی این مدت بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم معاملاتی به ارزش ۳۲۹ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد که رشدی ۱۱ درصدی نسبت به هفته قبل داشته است. در این بازار طی مدت مورد بررسی ۳۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دادوستد شده که افزایش ۱۳ درصدی داشته است. همچنین ارزش معاملات انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی این مدت ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و در بخش اوراق گواهی تسهیلات مسکن معاملاتی به ارزش ۲۶۸ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

ارزش معاملات خرد

طی هفته‌ای که گذشت بیش از ۸ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان سهام و اختیار سهام به صورت خرد در بازارها دادوستد شد. ارزش معاملات خرد سهام طی این مدت در حالی بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴ درصد از این معاملات به گروه انبوه‌سازی اختصاص داشته است.

همچنین ۳۱ درصد نیز متعلق به ۵ گروه سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، زراعت و بانکی‌ها بوده است. در مجموع بیش از ۴۴ درصد معاملات خرد به این ۶ گروه اختصاص داشته است.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس کار خود را بدون نوسانی قابل توجه به پایان رساند. این متغیر طی این مدت ۰.۷ درصد منفی شد و در محدوده ۲۶ هزار و ۱۹۴ واحد پروند دومین هفته دی‌ماه را بست. ارزش بازار فرابورس هم تغییر چندانی نکرد و در حدود ۲.۵ میلیون میلیارد تومان تثبیت شد.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.