کد مطلب: ۸۹۹۳۸۷

جشنواره‌های فجر ۱۴۰۲ به پایان رسید

جشنواره‌های فجر ۱۴۰۲ به پایان رسید

شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به کار خود پایان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر عصر امروز ـ پنجشنبه ـ سوم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد.

محمد خراسانی زاده، ریاست شورای سیاست گذاری این جشنواره را بر عهده داشت و امیر عبدالحسینی دبیرکل این جشنواره بود؛ مسعود زنده روح کرمانی نیز دبیر هنری این دوره از جشنواره تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی جشنواره بودند. 

از ابتدای مراسم نیز محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و محمود سالاری ـ معاون امور هنری وزیر ـ در این مراسم حاضر شدند.

در بخش نخست مراسم، ویدیویی از افتتاحیه هر دو مراسم افتتاحیه در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه فرهنگی و هنری صبا برای حاضران در این مراسم به نمایش درآمد.

امیر عبدالحسینی ـ دبیر کل شانزدهمین دوره از جشنواره ـ سخنان خود را با این مصرع از شعر سعدی آغاز کرد «نقاش وجود این همه صورت که بپرداخت/ تا نقش ببینی و مصور بپرستی» و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: رسم به این است که جشنواره را روایت و از آمار و ارقام سخن گویم اما با رخصت از شما این را به رسانه ها واگذار خواهم کرد.

او ضمن ارایه توضیحاتی درباره آنچه که در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر صورت گرفته بود، به فراوانی آثار حاضر در این جشنواره و درخشش استان ها، پیوند جامعه دانشگاهی و حرفه ای با هنرهای تجسمی اشاره کرد و از اهمیت حضور ناشران کتب تجسمی و نمایش فیلم های مستند تجسمی سخن گفت. 

عبدالحسینی سپس افزود: فرازهای دیگری را نیز تجربه کردیم که فجر شانزدهم را به جوانی پرانرژی بدل کرد که حالا آرزوهای بسیار برای ٢٠ سالگی اش دارد.

او ضمن اشاره به این سخن اساتید علوم ارتباطات که «کودکان پیام زنده ای هستند که ما برای آیندگان می فرستیم» گفت: این جمله در زمینه هنرهای تجسمی نیز بسیار ارزشمند است؛ فرهنگی که از روزگار گذشته به امروز ما رسیده اهمیت دارد عصاره اندیشه و خیال ادراک آدمی به واسطه هنرهای تجسمی به آیندگان می رسد. 

او معتقد است: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به فضای نمایشگاهی مناسبت تری نیازمند است و کمبود دیوار مفید برای چنین جشنواره ای با گستردگی هنرمندان از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

عبدالحسینی تاکید کرد: این رویداد به نگارخانه ملی نیاز دارد. همانطور که به همت متولیان سالن های مناسبی برای جشنواره اختصاص داده شده بود حال امید می رود گسترده تر در فضای شایسته ای برگزار شود. 

او در پایان به نقش و رنگ سرشار جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت که این آثار بر دیوار خوش نشسته بود.

دبیر کل شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر در پایان از تمامی دست اندرکاران این جشنواره در این دوره و ادوار گذشته تشکر کرد.

در ادامه محمد خراسانی زاده ـ رییس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ـ سخنرانی کرد. او ضمن خوش آمدگویی به حاضران، آیین جشنواره تجسمی فجر را گسترده ترین رویداد جشنواره فجر انقلاب اسلامی دانست و گفت: جشنواره ای که گذشت اتفاق بزرگی بود. جشنواره تجسمی فجر اثبات کرد که حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گسترده ترین، اصیل ترین، نجیب ترین، همراه ترین و خوش سابقه ترین جامعه هنری کشور می تواند یک دل و هم صدا دست به دست هم دهد و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند.

خراسانی زاده ادامه داد: اتفاق بسیار بزرگی است که ٢٢ دبیر ملی و بیش از ۶٠ داور ملی ٣٢ دبیر استانی و بیش از ١٢ هزار اثر در سطح استانی و ... در کنار یکدیگر جمع شدند و رویدادهای متنوعی شکل گرفت؛ در این جشنواره هر استان نیز برای هنرمندان خود دارای نمایشگاه گردان، فضای بومی و افتخارات خود بود؛ اینچنین بود که فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما هر آنچه در توان داشتند ریختند تا ملت را از هم جدا کند اثبات کرد هنرمندان تجسمی دست در دست یکدیگر برای این مرز پرگهر در کنار یکدیگر ایستاده اند.

او با بیان اینکه جامعه هنرهای تجسمی یک دریا ظرفیت است، گفت: اجازه دهید این ظرفیت را در جزییات بیش از این تکرار نکنم اما از مقامات عالی رتبه این جمع، حضار و بینندگان می خواهم که بیایید کمک کنیم این عرصه هنری پرافتخار، بهتر دیده شود و افکار عمومی هنرهای تجسمی را بشناسد. 

او با نام بردن از حوزه های متفاوت هنرهای تجسمی گفت: حیف است وقتی از مردم می پرسیم هنر تجسمی چیست فقط چند واژه را به یاد می آورند؛ هنرهای تجسمی یک دنیاست و پشتیبانی ما محدود بوده است؛ کمک کنید تا پرچم جمهوری اسلامی ایران را در رویدادهای بین المللی برافراشته کنیم. 

او با اشاره به جای خالی ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز گفت: در دوسالانه ونیز جای ایران گاه خالی بوده است؛ مردم ما عادت دارند اگر در یک رویداد المپیک پرچم ایران را نبینند گله می کنند اما کسی گله نمی کند که چرا فقط ٩ بار در دوسالانه های ونیز شرکت کردیم. ما باید هر سال آنجا باشیم و هنرمندان ما خود را به دنیا برسانند و ایران را رویان کنند و بگویند ایران ما، ایرانِ هنرمندان است.

خراسانی زاده اظهار کرد: نگارخانه های ما نیز نیازمند همراهی و حمایت بیشترند؛ باید به این فکر کنیم که سرمایه گذاری در عرصه تجسمی که حتی می تواند پشتوانه پول ملی تلقی شود، باید در سبد فرهنگی خانواده ایرانی جا باز کند. 

او ادامه داد: بر همین اساس نیاز داریم که فضاها و دیوارهای بهتری برای میزبانی از کشورهای دیگر داشته باشیم. تا چه زمانی باید کشورهای دیگر رویدادها را برگزار کنند و ما هنوز در تهران یک دوسالانه بین المللی رسمی نداشته باشیم.

خراسانی زاده اظهار کرد: از روز شنبه و حالا که جشنواره های فجر در سال ١۴٠٢ با این رویداد به پایان می رسد برای جشنواره هفدهم برنامه ریزی خواهیم کرد و آیین نامه بازنگری خواهد داشت. این جشنواره در کنار جشنواره تجسمی جوانان و ان شاءالله جشنواره تجسمی نوجوانان باید مجموعه ای یکپارچه داشته باشند. 

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان گفت: ممنونم که در فضای ماده واحد شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیری برای اکسپو فراهم شد و حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.

در ادامه، پیام محمود سالاری ـ معاون هنری ـ پخش شد که گفت: توفیق یافتیم به اختتامیه جشنواره تجسمی برسیم که تجربیات ما را اضافه کرد. با برپایی این رویداد شاهد اتفاقی نو بودیم. 

او به حضور اساتید در جشنواره هنرهای تجسمی اشاره و تاکید کرد که حضور آنان گستره فعالیت این جشنواره را افزایش داده بود. 

سالاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این جشنواره به دو بخش کاتبان وحی و کاتبان سوره حمد که برای اولین بار در جشنواره برپا شد، نیز اشاره کرد. 

او ادامه داد: به دیوارنگاره های شهری را که به آن ها توجه کمتری شده بود نیز بیشتر توجه شد.

معاون امور هنری در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره گفت: امیدوارم هنرمندان این عرصه روز به روز بیشتر بدرخشند و بمانند و بپایند.

 در ادامه اسامی بخشی از تقدیرشدگان اعلام شد.

طراحی فرهنگ محور

طوبای زرین به سیدهادی امامی و فاطمه حامدی از اصفهان تعلق گرفت.

بخش ناشران کتاب‌های تخصصی

طوبای زرین به انتشار کتاب آبان به مدیریت کاوه علی مردی اهدا شد.

بخش علمی (دانش هنرهای تجسمی)

ضمن تقدیر از ساناز باحجب قدسی و فاطمه پاکنژاد و علیرضا کریمی، طوبای زرین به پوریا طهماسبی اهدا شد.

بخش فیلم‌های مستند تجسمی

ضمن تقدیر از هادی آفریده، آبتین شمیلی از شیراز طوبای زرین را دریافت کرد.

سپس محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ ضمن تبریک عید بزرگ نیمه شعبان و ولادت منجی عالم بشریت، گفت: امیدواریم به زودی پرچم پرافتخار عدالت و آزادگی، نور و معنویت در همه دنیای امروز ما سایه بیندازد و شاهد شکل گیری جامعه زیبای مهدوی باشیم.

او ادامه داد: شاکرم که مجموعه جشنواره های فجر انقلاب اسلامی با این دوره از جشنواره به پایان رسید. همکاران من در حوزه بخش های مختلف دوره متراکم و پرحجمی از رویدادها را برگزار کردند. آن انگیزه ای که همه ما را مصمم می کرد به این کار فشرده، خدمت صادقانه ای بود که به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تقدیم می شد. انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت فرهنگی خود، قله جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی خود را در ایام پیروزی انقلاب قرار داده است. جشنواره فیلم فجر، مد و لباس، نمایشگاه رسانه ها و حسن ختام آن جشنواره هنرهای تجسمی؛ چه موعد زیبایی. 

اسماعیلی اظهار کرد: هنرهای تجسمی در شاخه های مختلف خود موجب رونق سایر بخش های هنری است. همه بخش های هنری وابسته به درخشش در هر یک از رشته های هنرهای تجسمی است. هیچ مجموعه رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بی نیاز از هنرهای والای این بخش نیست. در سال های اخیر با حضور عزیزان و دوستان خوب ما بنای حرکت جدیدی را در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کردیم. 

اسماعیلی گفت: با فعالیت شورای هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصوبات آن اجرایی می شود، راه کوتاهی برای حل مشکلات، آرزوها و آمال ایجاد شده است. در صحبت ها به راه اندازی بازارهای هنرهای تجسمی اشاره شد؛ این، در رابطه با مصوبه اخیر است که امروز بعد از ظهر دیدم که ابلاغیه آقای رییس جمهور رسیده است و خواستم این مژده را خدمت همکارانم بدهم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اکسپوی ژاپن را پیش رو داریم که با مصوبه هیات وزیران مدیریت محتوایی کار در وزارت فرهنگ قرار گرفته و امیدواریم نقش و حضور هنرهای تجسمی را باشکوه تر از دوره های گذشته در این بازار جهانی هنر داشته باشیم. درخصوص موضوع دوسالانه ونیز هم دستوری را به همکاران دادم که دوستان خوب من حضور پررنگی را امسال در ونیز داشته باشند. سایر مطالباتی که اعضای عزیز ما در رشته های مختلف خود دارند هم در خدمتشان هستم.

او افزود: ما در وزارت فرهنگ هیچ محدودیتی در حمایت از عزیزان خود در هنرهای تجسمی نداریم و نخواهیم داشت. من از همه همکاران خود در استان ها و اساتید بزرگوار، هنرمندان شاخص و پیشکسوت تشکر می کنم و برای همه آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

بر اساس این گزارش در ادامه مراسم امشب، بیانیه مشترک هیات داوران در جشنواره تجسمی فجر نیز به صورت یک ویدیو کلیپ پخش شد و در ادامه اسامی دیگر برندگان جوایز را اعلام کردند.

در بخش طراحی و نقاشی 

ضمن تقدیر از امیرمحمد مقدم از تهران و تقدیر ویژه هیات داوران از مجتبی حجازی از تهران طوبای زرین به محمدجواد طاهرخانی از تهران تعلق گرفت. 

در بخش خوشنویسی 

ضمن تقدیر از فرامرز تیمورنژاد و حمید احمدی، ربابه زینالی و شقایق میری، طوبای زرین به مجید داستانی از قم تعلق گرفت.

در بخش نگارگری

طوبای زرین به ستاره قنبری از قزوین تعلق گرفت.

در بخش مجسمه سازی 

طوبای زرین به حسین حسن شاهی از تهران تعلق گرفت. 

در بخش سرامیک و آبگینه هنری

طوبای زرین به فاطمه پوریوسفی از تهران تعلق گرفت.

سپس با حضور محمدرضا شریف زاده، هاجر سلیمی، سعید محمودی، بهمن عبدی، صابر شیخ رضایی و سید محمد هاشمی جانشین فرهنگ و اشارات اسلامی از دیگر هنرمندان تقدیر شد.

بخش عکاسی 

ضمن تقدیر از کیومرث خوش صفت از بندرانزلی طوبای زرین به محمد رضایی از ساری تعلق گرفت.

در بخش کارتون و کاریکاتور 

ضمن تقدیر از علیرضا پاکدل از مشهد، علیرضا ذاکری از تهران برنده طوبای زرین بخش کاریکاتور شد.

در بخش طراحی گرافیک 

ضمن تقدیر از حامد مغروری از اصفهان طوبای زرین به رسول حق جو از اهواز تعلق گرفت. 

او کفت؛ به امید اینکه تمامی هنرها در ایران شغل محسوب شوند و هنرمند مجبور نباشد برای معاش به شغل های دیگری دست بزند که برایشان ساخته نشود.

در بخش تصویرسازی 

ضمن تقدیر از سمیه محمدی از کرج طوبای زرین به صدقه قائد امینی هارونی از مبارکه تعلق گرفت.

رسانه های هنری جدید

طوبای زرین به امین محمدی چری از تهران تعلق گرفت.

در بخش بعدی، مجید پوراحمدی رییس صندوق اعتباری هنر، شعیب حسینی مقدم، محمد زرویی نصرآباد و سمیه رمضان ماهی روی صحنه آمدند تا در بخش موضوعی «قله‌ها» جشنواره تجسمی فجر از برگزیدگان تقدیر کنند.

برگزیده بخش قله‌ها

طاهره شمسی از قم، کامیار صادقی از تهران، محمود بازدار از مشهد، حامد مرتضوی علوی از بجنورد، اکرم سادات میرتوانا از مشهد به عنوان تقدیرشدگان این بخش روی صحنه آمدند.

طوبای زرین بخش «قله‌ها» به مریم کمار از تهران اهدا شد.

مریم کمار با بیان اینکه این مجموعه حاصل سه سال تلاشم در چند استان کشور است، گفت: بر همین اساس به تبع آن ‌ها لباس محلی پوشیدم و حضور پیدا کردم. دوست دارم این‌جا از شیرزنان ایرانی یاد کنم. من در دوره جنگ روایت‌ها، قصه‌ها را روایت می‌کنم. 

او سپس از حضار خواست به پاس پیکرهایی که بر زمین افتادند، به پا خیزید و کف بزنید.

در این جشنواره از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران خرید امتیاز برای سه اثر برگزیده در نظر گرفته شده بود.

خرید امتیاز اجرای اثر از آرش نیک نژاد از اهواز 

سمیه صادقی از ملایر 

سید محمدرضا موسوی از قم

این سه اثر از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران خریداری شده و به نمایش درخواهد آمد.

همچنین جایزه ای نیز از سوی انجمن هنرهای انقلاب و دفاع مقدس به سید علی میرفتاح از تهران اعطا شد.

از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز ضمن تقدیر از علیرضا پوراکبری و موسسه فرهنگی و هنری نام هنر، جایزه به فاطمه عابدینی و عبدالحمید قدیریان از تهران اهدا شد.

شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر از نعیمه صفری تبار خبرنگار خبرگزاری فارس نیز تقدیر کرد.

در ادامه اعلام شد که در بخش بهترین اثر از نگاه مخاطب پنج اثر بیشترین آرا را کسب کردند.

رای پنجم 

محسن کابلی از گرگان 

رای چهارم 

خانم فرشچیان مقدم از تهران

رای سوم 

محمد امین اوجی و مریم صفایی از بوشهر 

رای دوم 

امیرحسین میرابی 

رای اول 

سیدکمال الدین رفیعی از تهران

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی، هشتم بهمن ماه با برپایی نمایشگاهی از آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران که منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بود و نمایشگاه «آینه در آینه ۳» که پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن را از گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش گذاشت آغاز به کار کرد.

نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز عصر دهم بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.