فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۳۶۱

شکسته شدن رکورد تورم کتاب در دولت سیزدهم/ افزایش ۶۰ درصدی قیمت هر صفحه کتاب

شکسته شدن رکورد تورم کتاب در دولت سیزدهم/ افزایش 60 درصدی قیمت هر صفحه کتاب

روزنامه اعتماد از شکسته شدن رکورد تورم کتاب در دولت رییسی نوشته است.

 به گزارش تجارت‌نیوز،  داده‌های خانه ادبیات و کتاب ایران نشان می‌دهد اگرچه تورم بخش کتاب همسو با تورم عمومی حرکت کرده است، اما مطابق آمار منتشر شده تورم سالانه هر صفحه کتاب طی سال 1402 به رکورد 28 سال اخیر رسیده است. در واقع توان خرید کتاب در سه سال گذشته به مراتب پایین‌تر از ادوار گذشته شده است. به نحوی که قیمت هر صفحه کتاب در سال 1400 از حدود 277 تومان بوده به بیش از 1180 تومان در فروردین 1403 جهش پیدا کرده است. بدین ترتیب دومین رکورد تورم سالانه در بخش کتاب که ابزار مهم فرهنگی محسوب می‌شود در دولت رییسی رقم خورده است.

بر اساس آمارهای موجود، بالاترین تورم کتاب در سال 1374 رخ داده که 63 درصد بوده است. بعد از این سال روند قیمت کتاب نزولی شد و به ثبات رسید و حتی در دولت اصلاحات تک رقمی شد. در دهه 90 قیمت کتاب بار دیگر افزایشی شده و با تحریم‌های شدیدی که بر اقتصاد ایران اثر گذاشت، تورم بخش عمومی نیز بالاتر رفت. روند صعودی قیمت این کالا در دهه 90 پایدار ماند تا اینکه در سال‌های امضای برجام تا حدودی روند تورم کتاب کاهشی شد و به نصف ارقام دولت احمدی‌نژاد رسید. از سال 98 بار دیگر تورم بخش کتاب صعودی شده تا اینکه در سال گذشته به بالاترین سطح از سال 1374 رسید و به 59 درصد رسیده است.

بنا بر این آمارها، در زمان جنگ و دولت میرحسین موسوی میانگین تورم هر صفحه کتاب 13 درصد بوده است. در دولت اول و دوم سازندگی به ریاست هاشمی رفسنجانی این عدد به 27.3 درصد رسیده است. در دوره اصلاحات و ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی تورم هر صفحه کتاب تک رقمی شده و به 9.7 درصد کاهش پیدا کرده است. در دولت احمدی‌نژاد که ایران یکی از بهترین دوران‌های خود از نظر درآمدهای سرشار نفتی را داشته تورم هر صفحه کتاب به حدود 37 درصد رسیده و رکوردی را جابه‌جا کرده است. در دولت حسن روحانی این روند معکوس شده و به محدوده 28 درصد می‌رسد. اما در دولت رییسی بار دیگر تورم هر صفحه کتاب افزایشی شده و در این سه سال به‌طور میانگین بیش از 62 درصد رشد کرده است.

منبع : روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.