فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۰۹۶

راز افزایش جذابیت شبکه نمایش خانگی

راز افزایش جذابیت شبکه نمایش خانگی

مهدی فرجی که پیشتر به عنوان یک مدیر موفق در تلویزیون شناخته می‌شد، این روزها در کسوت تهیه‌کننده سریال‌های پرمخاطب مشغول فعالیت است. از سوی دیگر بسیاری از تهیه‌کنندگان سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی عضو کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری هستند که فرجی در حال حاضر رئیس هیأت مدیره‌اش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، درباره نقش‌آفرینی ساترا در تأمین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی با او در مقام تهیه‌کننده، مدیر قدیمی در تلویزیون و رئیس فعلی هیأت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری او گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

قبل از تشکیل ساترا و حتی زمانی که هنوز ساترا به این شکل قانونی و ضابطه‌مند در میدان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر حضور نداشت، بسیاری نگران بودند که چه محتوایی از شبکه نمایش خانگی در حال ساخت و انتشار است. حالا این روزها شما نقش ساترا را در تأمین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این اعتماد مخاطب جلب شده و نگرانی‌ها مرتفع شده است؟

در اینکه ساترا در تأمین سلامت محتوا نقش مهمی داشته و دارد شکی نیست. بالاخره ساترا یک نهاد نظارتی است که از مرحله تصویب فیلمنامه و شروع ساخت نظارت خودش را شروع می‌کند و به سلامت محتوا توجه دارد و در مرحله بعد هم زمانی که می‌خواهد مجوز انتشار را صادر کند باز به این وظیفه خودش عمل می‌کند. روند تولید نمایش‌ خانگی هم نشان می‌دهد که ساترا حضور مؤثری در این حوزه داشته است. در عین حال معتقدم تعداد زیادی از فیلمسازان هم به سلامت محتوا توجه دارند. بالاخره کسانی که در ایران زندگی می‌کنند و از فرهنگ ایرانی-اسلامی بهره می‌برند و با تنفس در این فرهنگ رشد کرده‌اند و در همین کشور فیلمساز شده‌اند معمولاً خودشان حدودی را مراعات می‌کنند. یعنی این طور نیست که کاملاً بی‌قید و بند بخواهند به تولید محتوا بپردازند. بنابراین این دو در کنار هم نقش مهمی دارند که امروز وقتی داریم به آثار نمایش‌خانگی نگاه می‌کنیم با خیال راحت‌تری این آثار را می‌بینیم و امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.

 گاهی اوقات در سال‌های گذشته شاهد طرح این موضوع در برخی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودیم که اگر سکوهای نمایش خانگی بخواهند با ممیزی ساترا و صداوسیما حرکت کنند، جذابیت کارشان کم می‌شود، اما عملکرد ساترا در دو سال گذشته نشان داد که می‌شود با وفاداری به آیین‌نامه‌های محتوایی ساترا، سریال‌ها و برنامه‌هایی تولید کرد که برای مخاطب جذاب باشد. در همین دوره آثاری نظیر «پوست شیر» تولید می‌شود که در جذب مخاطب رکوردشکنی می‌کند. به نظر شما راز ارتقای سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی در کنار حفظ و حتی افزایش جذابیت آثار چه بوده است؟

به اعتقاد من بهترین راهی که می‌تواند سلامت محتوا را تضمین کند و در عین حال جذابیت کار هم حفظ شود، گفت‌و‌گو و تعامل ساترا با هنرمندان و سکوهای نمایش خانگی است. نقطه آغاز حفظ سلامت محتوا و افزایش جذابیت آثار، شروع این مسیر از سمت خود سکوهای نمایش خانگی است؛ کاری که ساترا در این دوره کرد همین بود. مسیر را درست تشخیص داد و با هنرمندان و سکوها گفت‌و‌گو کرد. من فکر می‌کنم هر پلتفرم و هر سرمایه‌گذاری که می‌خواهد کاری را تولید کند در ابتدا باید خودش به محتوای سالم و پاک فکر کند و با توجه و تمرکز روی این موضوع، این مسیر را تضمین کند.

سکوهای نمایش خانگی باید بپذیرند که ساترا یک نهاد نظارتی است و نهاد نظارتی هم یکی از مهم‌ترین اهداف، اولویت‌ها و مأموریت‌هایش این است که سعی کند محتوای سالم، قابل قبول و منطبق بر فرهنگ مردم عزیز ایران در شبکه نمایش خانگی تولید و منتشر شود. اگر سکوهای نمایش خانگی، خودشان این سالم‌سازی را به وجود بیاورند طبیعی است که در مرحله انتشار و تولید، کارشان آسیب نمی‌بیند. بنابراین بهترین راه این است که پلتفرم‌ها خودشان در مرحله فیلمنامه و تولید و انتشار به ضوابط محتوایی ساترا توجه داشته باشند و محصول را با تضمین سلامت محتوایی برای خانواده‌ها به نمایش بگذارند.

چه اقداماتی را توسط کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری و شنیداری در دستور کار قرار می‌دهید که در جهت کمک به همین تأمین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی باشد؟

ما به عنوان کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری برای همکاری با ساترا اعلام آمادگی کردیم و با ساترا هم توافقاتی داشتیم و قراردادی هم منعقد کردیم و اعلام کردیم آماده‌ایم همه کسانی را که در پلتفرم‌ها کار می‌کنند آموزش بدهیم، خصوصاً کسانی که در حوزه محتوا تصمیم‌گیر هستند. چه آنهایی که در مرحله فیلمنامه کار می‌کنند و چه آنهایی که در مرحله بازبینی و انتشار در پلتفرم‌ها کار می‌کنند؛ ما این آمادگی را داریم که آنها را آموزش دهیم و از بهترین اساتید ملی و کشوری دعوت کنیم تا این آموزش‌ها را ارائه دهیم. در این شرایط کار طبیعتاً با کیفیت بهتر و در عین حال با رعایت جذابیت بیشتری برای انتشار ارائه خواهد شد.

 پیش‌بینی شما در خصوص وضعیت امسال، هم از جهت تأمین سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی و هم افزایش جذابیت آثار چیست؟

خدا را شکر در دو سال اخیر، هر سال آثار بهتری هم از جهت سلامت محتوایی و هم به لحاظ جذابیت سریال‌ها و برنامه‌ها از پلتفرم‌ها می‌بینیم و در عین حال از نظر کمیت هم تولیدات بیشتری می‌بینیم و این نشان می‌دهد شرایط بهتر می‌شود و همه‌چیز موفق‌تر از قبل پیش می‌رود. امیدوارم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد.

به اعتقاد من در سال 1403 هم ساترا و هم پلتفرم‌ها موفق‌تر از قبل عمل خواهند کرد. الان همه صاحب تجربه‌ای شده‌اند و سرمایه‌گذاران، پلتفرم‌ها و ساترا نیز اشکالات‌شان خیلی کمتر شده است، توفیقات‌شان بیشتر شده و نقاط ضعف و قوت‌شان را شناخته‌اند. بنابراین تصورم بر این است که سال 1403 سال موفق‌تری خواهد بود.

منبع : روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.