فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۹۱۴

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، در گفت‌و‌گو با «تجارت‌نیوز»:

دولت در اقتصاد سینما دخالت نکند / بخش خصوصی و تهیه‌کنندگان‌ با اکران فیلم خارجی موافق نیستند

قیمت چیپس و پفک گران‌تر از بلیت سینماست / سینمای ایران در سال‌های دفاع مقدس چیزی در حدود ۸۲ میلیون تومان بلیت فروخت

دولت در اقتصاد سینما دخالت نکند / بخش خصوصی و تهیه‌کنندگان‌ با اکران فیلم خارجی موافق نیستند

سجاد نوروزی معتقد است: تنها مداخله دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید در توسعه زیرساخت‌ها باشد. پاسخ به این پرسش که سینما چگونه مخاطب بیشتر و‌ فروش بهتری داشته باشد، باید بر عهده بخش خصوصی قرار بگیرد.

به گزارش تجارت نیوز،

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز درباره وظیفه و نقش دولت چهاردهم در توسعه کیفی محصولات و مخاطب سینماها گفت: نباید از دولت توقعی داشته باشیم و این کار دولت نیست. زیرا این موضوع، طبق قانون اساسی کشور اساساً به بخش خصوصی سپرده شده است. پس اگر بخواهیم به روال برگردیم و صنعت سینمایی پویا و در سطح جهانی داشته باشیم، باید به قانون اساسی برگردیم که مداخله دولت را در حوزه‌هایی که سازوکارشان مخصوص دولت نیست برنمی‌تابد.

تنها مداخله دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید در توسعه زیرساخت‌ها باشد

او ادامه داد: اینکه بگویند یک فیلم چه زمانی اکران شود و چگونه و با چه قیمتی به فروش برسد، خلاف قانون اساسی است. تنها مداخله دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید در توسعه زیرساخت‌ها باشد. پاسخ به این پرسش که سینما چگونه مخاطب بیشتر و‌ فروش بهتری داشته باشد، باید بر عهده بخش خصوصی قرار بگیرد.

امکان افزایش مخاطب سینما در هر شرایطی وجود دارد

نوروزی درباره نقش بحران‌های اجتماعی در اجتناب مردم از سینما رفتن گفت: در سال‌های دفاع مقدس، در سینماهای ایران چیزی حدود 82 میلیون تومان بلیت فروش رفت. فکر نمی‌کنم در ایران تاکنون با بحرانی بالاتر از آن جنگ رو‌به‌رو شده باشیم. پس اگر سینمای ایران در آن روزگار می‌تواند به آن تعداد مخاطب برسد، در هر شرایطی این امکان وجود دارد. اما باید زیرساخت‌های آن را فراهم کرد.

فیلمنامه آثار، نحوه ساخت و چگونگی پخش و توزیع آنها دچار مشکل است

او ادامه داد: در بسیاری از فیلم‌های ما، فیلمنامه آثار، نحوه ساخت و چگونگی پخش و توزیع آنها دچار مشکل است. خود بحث اکران هم با مشکلات بسیاری روبه‌روست که همه این‌ زنجیره علل به هم پیوسته باعث‌ می‌شود به لحاظ کمی و کیفی، سینما در وضعیت مطلوبی نباشد.

این سینمادار توضیح داد: من مسئولیت مدیریت سینما آزادی را در سال ۹۸ عهده‌دار شدم. آن زمان ویروس کرونا سرایت کرد. بعد از پشت‌ سر گذاشتن آن نیز ماجراهای ۱۴۰۱ پیش آمد. پس تنها یک سال است که سینما به روال طبیعی خود برگشته و ما می‌توانیم‌ برای کار برنامه‌ریزی کنیم.

برنامه داریم یک‌کتاب‌فروشی‌ مدرن به مجموعه سینما آزادی اضافه کنیم

او اضافه کرد: اما برنامه توسعه سینما آزادی در جریان است. با کمک حوزه هنری، پنج سالن سینما به این پردیس سینمایی اضافه شد. جدا از این بحث، توسعه کیفی هم در جریان است. برنامه داریم یک‌ کتاب‌فروشی‌ مدرن هم به این مجموعه اضافه کنیم. نگاه ما به توسعه مجموعه صرفاً تجاری نیست و سعی می‌کنیم همه‌ تلاش‌ها منوط به پیشرفت اقتصاد هنر باشد.

نوروزی گفت: در نهایت هنر با مخاطب معنای تام پیدا می‌کند و هنر بی‌مخاطب ارزشی ندارد. البته ما تمهیدات دیگری هم در نظر داشتیم مثل اکران کردن فیلم‌های خارجی. اما متاسفانه بخش خصوصی و تهیه‌کنندگان‌ با این موضوع موافق نیستند. 

او در پایان درباره ارزش بهای بلیت‌های سینما گفت: قیمت چیپس و پفک را با بلیت سینما مقایسه کنید. نیازی به هیچ تحلیلی باقی نمی‌ماند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.