فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۰۸

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

نویسندگی تکیه‌گاه اقتصادی خوبی نیست

نویسندگی تکیه‌گاه اقتصادی خوبی نیست

محمدرضا سنگری معتقد است: طی مدت‌زمانی که نویسنده مشغول خلق کردن اثر خود است، باید از نظر مالی تامین باشد تا بتواند با فکر آزاد وقت خود را به نوشتن تخصیص دهد؛ اتفاقی که در ایران رخ نمی‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز درباره شغل نویسندگی و وضعیت معاش نویسندگان گفت: در دنیا چنین رسمی هست که نویسنده با انتشار یک اثر مکتوب بتواند تا مدت‌ها از نظر اقتصادی تامین باشد. از آنجا که نوشتن یک اثر نیاز به تمرکز، مطالعه و اختصاص وقت دارد، ممکن است کار نگارش تا سال‌ها به طول بینجامد؛ پس طی مدت‌زمانی که نویسنده مشغول خلق کردن اثر خود است، باید از نظر مالی تامین باشد تا بتواند با فکر آزاد وقت خود را به نوشتن تخصیص دهد. 

بسیاری از نویسندگان در دیگر نقاط دنیا، تنها با نگارش یک اثر مکتوب می‌توانند نیاز مالی خود را تا ده‌ها سال بعد تامین کنند

او ادامه داد: ضمن اینکه بعضی از نیازها و ملزومات نویسندگان برای نوشتن مثل دسترسی به مقالات روز و کتاب‌های تازه منتشرشده هزینه‌بر است. بسیاری از نویسندگان در دیگر نقاط دنیا، تنها با نگارش یک اثر مکتوب می‌توانند نیاز مالی خود را تا ده‌ها سال بعد تامین کنند. اما در ایران متاسفانه مقدمات این امر فراهم نیست.

نویسنده در ایران قادر به تامین هزینه چاپ هم نیست

سنگری گفت: در ایران ممکن است کتاب یک نویسنده دو سه سال در چرخه چاپ بماند و نویسنده برای چاپ شدن اثرش منتظر بماند. در آخر زمانی که کتاب چاپ می‌شود، نویسنده حتی قادر به تامین هزینه چاپ هم نیست.

نویسنده نمی‌تواند با تکیه بر نوشتن معاش خود را تامین کند

او توضیح داد: شمارگان کتاب‌ها هم در هر چاپ پایین آمده است. نشرها در هر نوبت چاپ نهایتاً تیراژی ۲۰۰ یا ۵۰۰ نسخه‌ای دارند. در نتیجه این روند، نویسنده نمی‌تواند با تکیه بر نوشتن معاش خود را تامین کند. نویسندگی به‌هیچ‌وجه تکیه‌گاه اقتصادی ندارد.

نویسندگان را عضو کتابخانه‌ها و دسترسی آنها به مراکز اسناد را آزاد کنید

این نویسنده بیان کرد: آسیب‌شناسی و تحلیل چرایی این ماجرا بر عهده مسئولان و نهادهایی مانند وزارت ارشاد است. باید مقدمات و تمهیداتی فراهم شود تا نویسندگان حداقل دسترسی راحت‌تری به منابع داشته باشند. برای مثال می‌توان نویسندگان را عضو کتابخانه‌ها و دسترسی‌شان به مراکز اسناد را آزاد کرد. 

او در پایان درباره کار وزیر ارشاد تازه گفت: سید عباس صالحی در فضای فرهنگی کشور چهره‌ای آشناست. در میان پژوهشگران نیز مقبولیت دارد و امیدوارم حضور ایشان در جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد، زمینه‌ همکاری با نویسندگان، تامین نیازهای آنها مثل کمک به تسریع چاپ آثارشان را فراهم آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.