کد مطلب: ۹۳۵۴۰۱

نماینده مردم زابل: تامین حق آبه سیستان از ضروریات استان است

نماینده مردم زابل: تامین حق آبه سیستان از ضروریات استان است

نماینده مردم زابل در مجلس ضمن اشاره به تامین نشدن حقابه مردم سیستان از رودخانه هیرمند مطابق مصوبه ۱۳۵۱ تصریح کرد: برای سیستان هیچ برنامه ای قبل از تامین حقآبه قابل قبول نیست.

به گزارش تجارت نیوز،

فرهاد شهرکی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای رئیس دولت چهاردهم و وزرا به اطلاع می رسانم مردم سیستان پس از ۲ دهه خشکسالی منطقه شاهدند که نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران از همه توان خود برای گرفتن حقآبه رودخانه هیرمند مطابق مصوبه ۱۳۵۱ بهره نمی برد و متاسفانه برای گرفتن حقآبه تالاب بین المللی هامون در ۲۰ سال گذشته هیچ اقدام مفیدی انجام نشده است.

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: سال ها بی تفاوتی و نظاره گر بودن برای ساخت سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند را شاهد بودیم در صورتی که کارگزاران متفاوتی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مشغول به کار بودند به طوری که در سال جاری از حدود ۵ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه هیرمند فقط ۳۰۰ میلیون مترمکعب وارد سیستان شد و از حقابه هیرمند براساس قرارداد ۱۳۵۱، ۵۰۰ میلیون مترمکعب باقی مانده است.

شهرکی ادامه داد: این در حالی است که سد کمال خان بیش از ۵ میلیارد مترمکعب آب را به شوره زار گوده زره هدایت کرده است. همین شرایط را در حال حاضر و در ساخت سد بخش آباد با یک حوضچه آب یک و نیم میلیارد مترمکعبی هم شاهد هستیم؛ در صورتی که این سد هم در افغانستان ساخته شود حقآبه تالاب بین المللی هامون به صفر خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه برای سیستان هیچ برنامه ای قبل از تامین حقآبه قابل قبول نیست، تصریح کرد: سیستان بدون حق‌آبه برای مردم قابل زیست نخواهد بود، برای چندمین بار متوالی از تمام مسئولان درخواست می شود نسبت به حقآبه مردم سیستان نظارت جدی تری داشته باشند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.