کد مطلب: ۲۳۷۸۲۲

بررسی تغییرات ۱۰ ساله مسکن خانوار

رشد خانه‌های رایگان؛ افت خانه‌های شخصی

رشد خانه‌های رایگان؛ افت خانه‌های شخصی

بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها طی یک دهه اخیر نشان می‌دهد، هرچند سهم خانه‌های شخصی روند نزولی به خود گرفته، اما سهم خانه‌های رایگان روندی صعودی پیدا کرده است.

فریبا تاجدینی: نحوه‌ تصرف محل سکونت خانوارها در قالب‌های مسکن شخصی، مسکن اجاری، مسکن در برابر خدمت و مسکن رایگان طبقه‌بندی می‌شود. بخش مسکن همواره بیشترین سهم از بودجه خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مرداد ماه سال 1396، بررسی‌ها نشان می‌دهد نحوه تصرف محل سکونت خانوارها طی دهه اخیر روند تقریبا باثباتی داشته است.

بر اساس این آمار طی سال‌های 1386 تا 1395 به طور میانگین سهم خانوارهای ساکن در ملک شخصی 64.28 درصد، خانوارهای ساکن در مسکن اجاری 25.86 درصد، خانوارهای ساکن در مسکن رایگان 8.9 درصد و خانوارهای ساکن در مسکن در برابر خدمت 0.96 درصد است.

همچنان خانوارهای مالک‌نشین بیشترین سهم را در اختیار دارند.

روند تغییرات نحوه تصرف محل سکونت این چهارگروه طی سال‌های 1386 تا 1395 نشان می‌دهد، بیشترین درصد تغییرات به گروه خانوارهای ساکن در مسکن شخصی تعلق دارد، به طوری که با 1.7 درصد تغییرات، سهم آن از 66 درصد در سال 1386 به 64.3 درصد در سال 1395 کاهش یافت و این سهم را به مسکن‌های اجاری و رایگان اضافه کرد.

دردهه اخیر خانوارهای ساکن در "مسکن در برابر خدمت" با کاهش 0.9 درصدی کمترین تغییرات را به خود اختصاص دادند.

همچنین طی سال‌های 1386 تا 1395، تغییرات مسکن اجاری و مسکن رایگان به ترتیب رشد 1.4 درصد و 1.2 درصد بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.