کد مطلب: ۲۸۴۸۷۹

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان پاسخ می‌دهد:

نرخ دلار چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

نرخ دلار چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟

حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در مورد تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت زمین و مسکن می‌‍گوید: بسیاری از مردم این تصور را دارند که قیمت مسکن نیز با قیمت ارز باید دچار نوسان شود. درست است که با بالا رفتن قیمت ارز، بسیاری از قیمت‌های دیگر بالا می‌رود اما زمین و مسکن تا حدودی متفاوت و به گونه دیگری است.

قیمت زمین و مسکن نیز در چند وقت اخیر همراستا با بسیاری از گروه‌های کالایی و سرمایه‌ای دیگر، در سراشیبی تند تورم قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با شروع بحران ارزی، روند افزایشی قیمت زمین و مسکن شدت بیشتری به خود گرفت. به نحوی که در برخی کلان‌شهرها همانند تهران قیمت مسکن با افزایش سرسام‌آور همراه بوده است.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست تخصصی سیاست‌های توسعه زمین در گفتگو با خبرنگاران به سوالی در این مورد پاسخ داد. وی اعتقاد دارد که اگرچه بالا رفتن قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت برخی از مصالح و به تبع آن قیمت مسکن می‌شود، اما اینگونه نیست که به تناسب افزایش قیمت ارز، قیمت مسکن و زمین نیز افزایش پیدا کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که قیمت مسکن و زمین تا چه حد متاثر از نوسانات ارزی است، پاسخ داد: اکنون بسیاری از مردم این تصور را دارند که قیمت مسکن نیز با قیمت ارز باید دچار نوسان شود. درست است که با بالا رفتن قیمت ارز، بسیاری از قیمت‌های دیگر بالا می‌رود. اما زمین و مسکن تا حدودی متفاوت است.

وی افزود: تفاوت زمین و مسکن با سایر گروه‌ها در این است که این دو کالای قابل معامله و خرید و فروش نیستند. به عنوان مثال، با افزایش قیمت دلار قیمت اتومبیل نیز بالا می‌رود. چون اتومبیل قابل صادرات و واردات است. اما زمین و مسکن واردات و صادرات ندارد.

عبده‌ تبریزی ادامه داد: بنابراین ایجاد این توقع که قیمت زمین و مسکن با افزایش دلار بالا برود و عینا از همان روند تبعیت کند، به نظرم تصور و برداشت درستی نیست. یعنی به این صورت نیست که اگر قیمت ارز دو برابر شد، قیمت مسکن نیز باید دو برابر شود.

وی در پایان گفت: طبیعی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، قیمت بخشی از مصالح ساختمانی که به ارز وابسته است، بالا می‌رود. بنابراین به تبع آن قیمت مسکن نیز بالا می‌رود. اما نه به همان نسبتی که عینا قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.