کد مطلب: ۳۴۲۲۷۷

خرید ویلا چقدر به‌صرفه است؟

خرید ویلا چقدر به‌صرفه است؟

شهرام سلامت‌طلب، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مازندران اعتقاد دارد که بازار ویلا در مناطق شمالی کشور پس از پشت سر گذاشتن یک تورم سنگین در حد 100 درصد همچنان گرفتار رکود است و با وجود این رکود، همچنان هم این بازار کشش افزایش قیمت را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهرام سلامت‌طلب، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مازندران اعتقاد دارد که بازار ویلا در مناطق شمالی کشور پس از پشت سر گذاشتن یک تورم سنگین در حد 100 درصد همچنان گرفتار رکود است و با وجود این رکود، همچنان هم این بازار کشش افزایش قیمت را دارد. وی می‌گوید: فکر می‌کنم ما حداکثر در چهار تا پنج سال آینده بتوانیم شاهد ایجاد بسترهای خوبی در بازارهای شمال کشور باشیم. گزیده‌ای از مصاحبه تجارت فردا با سلامت‌طلب را می‌خوانید:

*بازار ساخت‌وساز در استان مازندران به چند بخش تقسیم می‌شود. ویلاهای کیفی و ویلاهای غیرکیفی دو دسته مهم در بازار ویلای استان مازندران هستند. 80 درصد از ویلاهایی که در سطح استان ساخته می‌شوند، ویلاهای غیرکیفی هستند. یعنی به وسیله افرادی که در این زمینه تخصص کافی و صلاحیت ندارند ساخته می‌شود و اصلا از استحکام مورد نظر نظام مهندسی، بخشنامه‌ها، مقررات و آیین‌نامه‌هایی که برای این مجموعه نوشته شده برخوردار نیست و از نظر تاسیساتی نیز دچار مشکلات فراوان است و با کوچک‌ترین زلزله‌ای حتی ممکن است این ساختمان‌ها فرو بریزند. به همین دلیل ساخت‌وساز به صورت غیرکیفی در استان مازندران به میزان قابل توجهی دیده می‌شود اما ساخت‌وسازهای کیفی در بازار ویلا که فکر نمی‌کنم بیش از 20 درصد هم سهم داشته باشد از اقبال و شانس بالایی برخوردار است. از طرف دیگر تعداد خانه‌های خالی در استان مازندران نسبت به استان تهران خیلی کمتر است و اکنون هم به دلیل تقاضای بسیار بالایی که در سال‌های اخیر در این بازار به وجود آمده بود، تعداد خانه‌های خالی در استان مازندران آنچنان نیست و به اصطلاح میزان آن بسیار کمتر از آن است که اعلام می‌شود و هنوز هم در این بازار تقاضا برای مسکن و ویلا وجود دارد اما به دلیل افزایش قیمت به نظر می‌رسد هنوز آن حفره موجود بین تقاضا و قیمت پر نشده است.

*به نظرم هزینه نگهداری ویلا آنقدر نیست که مانع خرید شود، البته این غیر از ویلاهای کیفی ساخته‌شده در استان مازندران است و در ویلاهای کیفی هم چون قیمت بسیار بالاست هزینه نگهداری آن نسبت به قیمت این ویلاها، چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد. مثلا در خانه دریا یا در دریاکنار یا مناطق مشابه، ویلا از قیمت سه میلیارد تومان شروع می‌شود و حتی تا قیمت هفت، هشت میلیارد تومان هم می‌رسد. هزینه نگهداری چنین ویلاهایی با ارزش‌های مورد اشاره برای یک سال شاید 20 تا 30 میلیون تومان باشد که با توجه به سرمایه کلی این ویلا رقم مورد نیاز برای حفظ آن آنقدر قابل توجه نیست که این موضوع بتواند انگیزه خرید ویلا را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما قیمت ویلا در مازندران به صورت کلی شاید به اندازه بازار تهران یعنی معادل 100 درصد افزایش پیدا کرده باشد.

*خشکسالی و تهدیدهای این‌چنینی در دیگر مناطق کشور و همچنین مباحثی مثل مسائل مرتبط با ترافیک در کلان‌شهرهایی از جمله تهران یا بروز زلزله در تهران و شهرهای دیگر، مسائل مربوط به آلودگی و گردوغبار در شهرهای دیگر و خصوصا اهواز و شهرهای مشابه دیگر از جمله اراک باعث شده که خریداران بسیار زیادی به سمت شهرهای ساحلی مراجعه کنند. یا مثلا از خطه غرب مازندران به شرق مازندران (در نواحی ساحلی) مراجعات بسیاری شده و خریدارهای بسیار زیادی به این بازار ورود کرده‌اند که این پدیده همچنان استمرار دارد. بنا بر مشاهدات عینی و مطالعات میدانی حضور مهمانان گرامی و هموطنان عزیزمان از اقصی نقاط کشور به استان مازندران در سال 1397 به مراتب بیشتر از سال 1396 بوده و خصوصا در نیمه دوم سال جاری این حضور بیشتر مشاهده شده است. این شاید به علت مشکلات زیادی باشد که هموطنان ما به دلیل مسائل آب و هوایی و مسائلی از قبیل ترافیک و زلزله در غرب ایران و مناطق دیگر ترجیح داده‌اند به استان‌های شمالی کشور مراجعه کنند یا مهاجرت‌هایی رخ داده که افراد مهاجر حس می‌کنند با آرامش بیشتر و در یک هوای پاک در شمال کشور می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند و همین مساله این انگیزه را بیشتر کرده که آنها به این مناطق بیایند.

*معمولا در دوره‌های رکود و آرامش بازار به لحاظ خرید و فروش طبیعتا ویلا و ساختمان ساخته‌شده و حتی پیش‌فروش‌شده جذابیت بیشتری دارد اما به هر حال پیش‌فروش‌ها به لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری خطرات خاص خودشان را دارند. وقتی در دوره رکود تورمی قرار داریم جنس‌ها در دوره افزایش قیمت به سر می‌برند و کسی که پیش‌خرید می‌کند ریسکی را متحمل می‌شود و کسی که پیش‌فروش می‌کند هم ریسکی را پذیرفته است. ریسک کسی که پیش‌خرید می‌کند این است که امکان دارد در زمان مقرر به او ویلا یا ساختمان مدنظر داده نشود و ریسک کسی که پیش‌فروش می‌کند این است که قیمت مصالح ساختمانی روزبه‌روز در حال گران شدن است و با توجه به قیمت ثابتی که مسکن را فروخته و هزینه‌های جدیدی که به او تحمیل شده احتمالا ضررهایی را متحمل شود. اما در دوره رونق بازار، جواب این سوال این است که زمین معمولا بازدهی بسیار بیشتری دارد. چون در زمان رونق و رشد اقتصادی بالا طرح‌های مختلفی روی زمین‌ها پیاده می‌شود، انگیزه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن وجود دارد و باعث می‌شود میل بیشتری نسبت به زمین را شاهد باشیم ولی در زمان رکود یا سمت و سوی رشد اقتصادی پایین، زمین از مطلوبیت ویژه و خاصی برخوردار نیست.

*با تمام این اوصاف سرمایه‌گذاری در زمین، ویلا و پیش‌فروش و تمام این بخش‌ها به لحاظ امن بودن سرمایه‌گذاری و بازدهی بلندمدت نسبت به سایر بازارها از جذابیت بیشتری برخوردار است. خروج از شرایط رکودی فعلی هم به تابعی از حل شدن مسائل سیاسی و اقتصادی این مملکت ارتباط دارد و ما امیدواریم با روندی که در کشور مشاهده می‌کنیم با تعامل بیشتر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و دیگر کشورها ارتباطات ما رو به بهبود پیش برود و توریست‌های بیشتری به ایران بیایند و جذابیت‌های بیشتری برای مسائل تفریحی و توریستی در شمال کشور به وجود بیاید و این باعث شود که کشش بیشتری در قسمت ویلاسازی و مجموعه‌های تفریحی و توریستی شکل بگیرد و رونق خاصی را شاهد باشیم. فکر می‌کنم ما حداکثر در چهار تا پنج سال آینده بتوانیم شاهد ایجاد بسترهای خوبی در بازارهای شمال کشور باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.