کد مطلب: ۸۶۲۲۹۵

وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز در مردادماه

وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز در مردادماه

گزارش ماهانه شامخ ساختمان نشان می‌‌‌دهد که وضعیت کلی بازار مسکن و ساخت‌وساز در مردادماه نسبت به تیرماه با بهبود نسبی مواجه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برآیند یک نظرسنجی از ۹۱ شرکت ساختمانی فعال، وضعیت مرداد ماه بازار ساخت‌وساز و مسکن را روایت می‌‌‌کند.نتایج این نظرسنجی در خصوص وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز که روز گذشته از سوی اتاق تعاون ایران به روال هر ماه با عنوان «طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان» موسوم به گزارش شامخ ساختمان منتشر شد نشان می‌‌‌دهد، وضعیت کلی بازار مسکن و ساخت‌وساز در مردادماه نسبت به تیرماه با بهبود نسبی مواجه بوده است.

شامخ کل ساختمان که برآیند نظر فعالان ساختمانی درباره وضعیت ۱۲ مولفه مورد بررسی در خصوص شرایط یک ماه گذشته و پیش‌بینی آنها از یک ماه پیش‌‌‌رو در حوزه ساخت‌وساز است، در مردادماه، روی عدد ۵۵/۴۹ قرار گرفت. این میزان در مقایسه با شامخ کل ساختمان که در تیرماه روی عدد ۵۳/۳۶ قرار داشت بهبود اندک و جزئی در وضعیت کلی بازار مسکن وساخت‌وساز را نشان می‌‌‌دهد. در گزارش شامخ، عدد ۵۰ نشان‌دهنده ثبات شرایط نسبت به ماه قبل، اعداد زیر ۵۰ نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت و اعداد بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده بهبود شرایط طی یک‌ماه نسبت به ماه قبل از آن است. در این گزارش، در حالی که اعداد مربوط به تعداد قابل‌توجهی از شاخص‌‌‌ها در مردادماه، مانند میزان ساخت‌وسازهای جدید، سرعت انجام کار و تحویل سفارش‌‌‌ها، موجودی مواد اولیه و موجودی محصول نهایی، با بهبود جزئی همراه بوده است، اما در دو مولفه مهم، شرایط نسبت به ماه قبل از دیدگاه فعالان ساختمانی بدتر شده است. یک مورد از این مولفه‌‌‌ها، مربوط به قیمت محصولات تولید شده یا همان نرخ فروش واحدهای مسکونی نوساز است. مجموع نظرات این فعالان ساختمانی نشان‌دهنده کاهش قیمت فروش واحدهای مسکونی تولید شده است. عدد مربوط به این مولفه از ۶۳/۵۹ در تیرماه به ۴۸/۹۰ در مرداد سقوط کرده است. این موضوع نشان‌دهنده افت محسوس قیمت واحدهای مسکونی در مرداد ماه نسبت به تیر، به روایت فعالان ساختمانی است.

وضعیت بازار مسکن در شهریور چگونه است؟

همچنین در مولفه «انتظارات در ارتباط با فعالیت‌‌‌های شرکت در ماه آینده» (شهریور)، برآیند پیش‌بینی فعالان ساختمانی شرکت‌کننده در نظرسنجی شامخ ساختمان، نشان‌دهنده بدتر شدن شرایط نسبت به مرداد است. در تیر ماه عدد مربوط به این مولفه ۵۵/۴۳ گزارش شده بود؛ اما در مرداد این عدد به ۵۳/۳۰ کاهش یافته است که اگر چه بالاتر از عدد ۵۰ قرار دارد اما نسبت به عدد ماه قبل کمتر است و نشان می‌‌‌دهد خوش‌بینی سازنده‌‌‌ها نسبت به فعالیت‌‌‌های ساختمانی در شهریور ماه نسبت به پیش‌بینی آنها از وضعیت مردادماه کاهش یافته است.

در مولفه میزان فروش کالاها و خدمات که در واقع همان میزان فروش واحدهای مسکونی تولید شده از سوی سازنده‌‌‌هاست شرایط در مردادماه تقریبا بدون تغییر نسبت به تیر بوده است که این شرایط نشان می‌‌‌دهد حجم معاملات واحدهای مسکونی در میانه تابستان نسبت به ابتدای این فصل، تغییر خاصی نداشته است. عدد مربوط به این مولفه در تیرماه ۵۲/۱۷ بوده است که در مرداد معادل ۵۲/۷۵ به ثبت رسیده است که عملا تغییر خاصی محسوب نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.