کد مطلب: ۸۷۹۰۲۵

ثبت کد رهگیری در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

ثبت کد رهگیری در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از الزامی‌شدن ثبت کد رهگیری معاملات مسکن در سامانه املاک و اسکان خبر داد و گفت: اگر مشاوران املاک این کار را انجام ندهند جواز آنها باطل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقبال شاکری اظهار کرد: آگهی‌های املاک سکو‌های اطلاعاتی (سایت‌های عرضه‌کننده آگهی املاک) باید کد رهگیری را از سامانه املاک و اسکان دریافت و آن را در آگهی درج کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب خریدار می‌تواند با کد رهگیری به سامانه املاک و اسکان مراجعه و از واقعی بودن آگهی اطمینان حاصل کند، این کار جلوی اجحاف و کلاهبرداری‌ها و جلوی صوری کارکردن‌ها را می‌گیرد. قطعاً یکی از کار‌هایی که مجلس دنبال می‌کند اطمینان خاطر از این است که اطلاعات املاک وارد سامانه املاک و اسکان شود.

جریمه مشاوران املاک با عدم ثبت معاملات در سامانه املاک و اسکان

وی در خصوص ضمانت اجرایی این اقدام افزود: اگر مشاوران املاک این کار را نکنند بار اول و دوم جریمه‌های سنگینی می‌شوند و بار سوم کلاً جواز آنها باطل می‌شود. چنانچه مالکان این کار را انجام ندهند اگر بخواهند مثلاً حکم تخلیه برای مستأجر بگیرند دیگر نمی‌توانند برای حکم تخلیه اقدام کنند، چراکه به‌محض درخواست به دادگاه، آن‌ها می‌گویند کد رهگیری سامانه املاک و اسکان را ارائه کند و اگر نداشته باشد اصلاً کارش انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تذکر اینکه در صورتی که مالک بخواهد حکم تخلیه را بگیرد باید مالیات سنگین سال‌هایی را که کد رهگیری را دریافت نکرده است پرداخت کند،‌ اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها در قانون شده است، به‌نظر می‌آید که این کار دارد خوب انجام می‌شود.

شاکری با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی و بازرسی از مشاوران املاک متخلف، اظهار کرد: این کارگروه همچنین آگهی سکوهای اینترنتی را رصد می‌کنند تا مطمئن شوند سلامت معاملات بازار مسکن تضمین می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.