خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۰۹۷۴

سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد تومانی برای ایجاد ۲۱ شهر جدید

سرمایه گذاری 75 میلیارد تومانی برای ایجاد 21 شهر جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: امروز بالغ بر ۷۵ همت پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایه‌گذاری در ۲۱ شهر جدید موجود تعریف شده و ظرفیت‌ها را در این حوزه شناسایی کرده‌ایم،

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ابتدای نشست هم‌اندیشی مدیران وزارت راه و شهرسازی با فعالان بازار سرمایه، با محوریت «فرصت‌های متقابل در بخش مسکن و شهرسازی» ایمان اسلامیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص ایجاد شهر جدید گفت: در آستانه اجرای بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ هستیم که از نظر پوشش جمعیتی و آثار اقتصادی نقش مهمی دارد.

وی افزود: تحقق این پروژه عمرانی مهم نیاز به همکاری و هم‌افزایی تمامی بخش‌ها دارد تا بتوانیم به نحو احسن پروژه را اجرایی کنیم. از این رو از همه ظرفیت‌های موجود استفاده و از تمام بخش‌ها درخواست کرده‌ایم تا در این زمینه با ما همکاری کنند.

دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: از آنجایی که اقتصاد کشور بانک محور است، متاسفانه تاکنون از ظرفیت‌های بازار سرمایه غافل شده‌ایم. این در حالی که است بازار سرمایه می‌تواند با نوآوری و خلاقیت در ارائه و استفاده از ابزارهای مالی که در بازار سرمایه وجود دارد، کمک کند تا نهضت بزرگ مسکن ملی به سرانجام برسد.

در ادامه علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این نشست گفت: ساخت شهرهای جدید از دهه ۷۰ در فضای قوانین ما تعریف شد که هدف آن هدایت جمعیت کلان شهرهای مادر برای سکونت در مکان‌های مناسب مبتنی بر کیفیت زندگی بوده است و ما امروز به دنبال تحقق این هدف هستیم.

جعفری بیان کرد: بر این اساس، شعار ما در وزارت راه و شهرسازی ساخت شهرهای ایرانی- اسلامی با کیفیت مناسب، به منظور زیست اسلامی شهروندان و تامین رضایت‌مندی شهروندانی است که به واسطه تراکم جمعیت نمی‌توانند در کلان‌شهرها مستقر شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در طول مدت ۳۰ ساله تجربه شکل‌گیری شهرهای جدید، فراز و فرود بسیاری در این مسیر داشته‌ایم، ادامه داد: در دولت سیزدهم قرار است شهرها در حاشیه و مجاور کلان شهرها شکل بگیرند.

ساخت 4 هر جدید در کشور

وی از طی مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید خبر داد و در ادامه اظهار کرد: امروز ۲۱ شهر جدید در کشور داریم. در همین حال مراحل قانونی ساخت ۴ شهر جدید طی شده و این تعداد به شهرهای جدید اضافه شده است. بسیاری از نقاط هم برای ساخت شهرهای جدید در دست مطالعه و بررسی هستند. بنابراین برای پیشرفت و توسعه شهرهای موجود، باید اقداماتی انجام شود و شهرهای در آستانه شکل‌گیری که در مرحله تولد هستند؛ اصطلاحا نسل دوم تلقی می‌شوند.

جعفری افزود: در شهرهای جدید به نام «مهرگان» و یا «تابناک» اقدامات مطالعاتی و امکان‌سنجی و توجه به طرح تفصیلی در آنها شکل گرفته و تاکید کرده‌ایم که باید زیرساخت‌های موردنیاز در این شهرها آماده شود تا متقاضیان بتوانند در آنجا ساکن شوند که این اتفاق باید رقم بخورد.

هدفمان شهرسازی است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: در ارزیابی شکل‌گیری شهرهای جدید دو نگاه وجود دارد. یک نگاه که در گذشته حاکم بوده و بیشتر در آن مسکن‌سازی مطرح بوده است، اما اعتقاد ما در این دوره این است که صرفا به دنبال مسکن‌سازی نیستیم، بلکه به دنبال شهرسازی هستیم. این بدان معناست که باید در کنار ساخت مسکن، سایر امکانات نظیر اماکن تفریحی، خدماتی، گردشگری، تجاری و تمام ابعاد توسعه شهر به صورت متوالی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: مسکن حمایتی به عنوان رویکرد عملیاتی دولت به شمار می‌رود و در کارکردهای سرانه‌ای و خدماتی و ارتقای کیفیت زندگی قطعا باید به سمت مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت‌های تامین سرمایه برویم.

جعفری یادآور شد: اگر منتظر منابع دولتی برای شکل‌گیری شهرهای جدید باشیم، تحقق این امر ۳۰ سال طول می‌کشد. بنابراین باید فرصت‌ها را فراهم کنیم تا بازار سرمایه در این زمینه مشارکت داشته باشد.

وی با اعلام اینکه امروز بالغ بر ۷۵ همت پروژه در قالب ۱۶۶ فرصت سرمایه‌گذاری در ۲۱ شهر جدید موجود تعریف شده و ظرفیت‌ها را در این حوزه شناسایی کرده‌ایم، اظهار داشت: از این ۷۵ همت، حدود ۵۰ همت آورده دولت در قالب زمین و زیرساخت‌هایی است که ما آنها را فراهم کرده‌ایم. همچنین ۲۵ همت توسط بخش خصوصی وارد اجرای پروژه‌ها می‌شود.

همچنین روح‌اله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست گفت: اگر نیازها را متناسب با تغییرات محیطی شناسایی نکنیم، نه در کسب‌وکار خصوصی و نه در کسب و کار اجتماعی و عمومی، موفق نخواهیم بود. از آنجایی که کسب و کار دولت عمومی است، توان پاسخگویی به نیازها را نخواهد داشت و کالاها و خدماتی که در تمام زمینه‌ها نظیر مسکن و راه و حمل‌ونقل ارائه می‌دهد، نیازها را برآورده نخواهد کرد و بدون پاسخ خواهد ماند.

وی افزود: در شرایط کنونی بر اساس تغییراتی که به وجود آمده، وارد عصر فراصنعتی شده‌ایم. مهمترین ویژگی این عصر سرعت تغییرات در تنوع ذائقه متقاضی است. از سویی کسب‌وکار هم باید نیازهای متقاضیان را کشف کند تا پاسخگوی آنها باشد. حدود ۱۵ سال پیش در زمان ساخت مسکن مهر، دنیا در حال گذار از عصر فراصنعتی بود و ما همچنان در دوره انقلاب صنعتی دوم بودیم که در بازارهای خدمات، کالاها، کار، پولی، بانکی و مالی خودش را نشان می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه در مسکن مهر خانه‌ها را یکسان تولید کردیم و به تنوع درآمدی دهک‌های مختلف و سلایقشان توجهی نداشتیم، گفت: به طوری که در شهرسازی، معماری، طراحی سازه و ساخت مسکن مهر تنوعی لحاظ نشد و تنها تنوعی که لحاظ شد، در متراژ بود.

به گفته دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، از آنجایی که تمام کاربری‌ها در یک نقطه متمرکز شده است، تعدادی از مردم خواستار ترکیبی از روستا و شهر هستند و گروهی از مرکز به اطراف شهر پناه بردند. در دوره وزارت فعلی راه وشهرسازی سعی کردیم، ارتباطی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد کنیم، اما موانعی وجود دارد که می توان به قوانین دست‌وپا گیر اشاره کرد. به طوری این قوانین تنظیم‌کننده روابط است.

اکبری افزود: برای اینکه بخش خصوصی و دولتی با هم همکاری کنند، باید یک بستری فراهم شود که برگزاری این جلسه می‌تواند راهگشا باشد. در حال حاضر این ارتباط سخت برقرار می‌شود، چرا که موانعی وجود دارد که یک بخش آن اراده است که این مانع در دولت‌های مختلف وجود داشته و یک بخش آن مربوط به ساختار و سازوکار است.

وی ادامه داد: برای اینکه رابطه دولت با فعالان بازار سرمایه برقرار شود، نیازمند طراحی نهادهای خاص و ابزارهای مبتنی بر نیاز هستیم.

منبع: بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.