کد مطلب: ۸۹۰۴۳۴

بازار دوم معاملات آپارتمان در مسیر «پیش‌‌‌فروش مسکن»

بازار دوم معاملات آپارتمان در مسیر «پیش‌‌‌فروش مسکن»

تحرکات محسوس در بازار پیش‌فروش مسکن از «واکنش معنادار برخی سازنده‌ها به تغییر جهت قیمت» حکایت می‌کند. تحقیقات میدانی از بازار دوم معاملات مسکن در تهران نشان می‌دهد، در مناطق مختلف برخلاف پارسال، فایل پیش‌فروش آپارتمان موجود شده است. پیش‌فروشنده‌ها با قیمت‌های زیرقیمت آماده‌تحویل، در این بازار حاضر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار دوم معاملات آپارتمان به سمت احیای «پیش‌‌‌فروش مسکن»، تغییر وضعیت داد. بررسی‌‌‌ها درباره تازه‌‌‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌‌‌دهد در حالی که بازار خرید آپارتمان‌‌‌های آماده در وضعیت رکود سنگین معاملاتی قرار دارد اما، طی روزهای اخیر، نوعی تغییر وضعیت در بازار دوم معاملات مسکن یعنی بازار پیش‌‌‌فروش رخ داده است. بازار پیش‌‌‌فروش مسکن که عملا از نیمه دوم سال گذشته با شرایط مرگ کامل مواجه شده و عرضه پیش‌‌‌فروشی در عمده مناطق و محلات مصرفی به صفر رسیده بود، در روزهای اخیر، احیا شده است.

هر چند در شرایط رکود فعلی بازار مسکن، تعداد آپارتمان‌‌‌های عرضه شده و همچنین معامله شده در بازار دوم معاملات مسکن یا همان بازار پیش‌‌‌فروش قابل‌توجه نیست اما، احیای دوباره پیش‌‌‌خرید و پیش‌‌‌فروش، بعد از یک دوره کما و همچنین مرگ این معاملات در سال قبل، به عنوان یک تغییر مهم در بازار مسکن شهر تهران قابل ملاحظه است. سال گذشته تحت‌تاثیر چند عامل مهم از جمله، رشد شدید قیمت‌ها و چشم‌‌‌انداز تورمی در بازار ملک و همچنین عدم‌پیش‌بینی‌‌‌پذیری هزینه ساخت از سوی سازنده‌‌‌ها به دلیل نوسان دائمی قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی، پیش‌‌‌فروش (بازار دوم معاملات مسکن) در نیمه اول سال عملا به کما رفته و در نیمه دوم سال با از دست رفتن کامل تمایل سازنده‌‌‌ها به فروش زودتر از موعد واحدهای در دست ساخت(فروش قبل از تکمیل آپارتمان‌‌‌ها)، عملا نایاب شد. البته به صورت استثنا موارد محدودی از فایل‌‌‌های پیش‌‌‌فروش به بازار مناطق مختلف عرضه می‌‌‌شد که برخی سازنده‌‌‌های تازه‌‌‌کار و پول‌‌‌لازم برای تامین بخشی از هزینه ساخت ناچار به پیش‌‌‌فروش بودند. اما این موارد بسیار محدود و در حد استثنا بود. پیش‌‌‌خریدارها هم ریسک «ناپایداری قیمت مقطوع» را احساس می‌‌‌کردند و در نتیجه معاملات پیش‌‌‌فروش به مرز صفر رسید.

بازار پیش فروش مسکن

عمده موارد مربوط به پیش‌‌‌فروش در سال قبل، به دو شکل انجام می‌‌‌شد؛ برخی از سازنده‌‌‌های پول لازم به اسم پیش‌‌‌فروش، عملا اقدام به عرضه یک واحد نوساز ناقص که در مرحله نازک‌‌‌کاری قرار داشت به بازار مسکن می‌‌‌کردند؛ این افراد به دلیل نیاز مالی و برخورد با تورم ساخت و ناتوانی از تامین هزینه‌‌‌های تکمیل آپارتمان‌‌‌ها در مراحل پایانی، ناچار به فروش این واحدها بودند؛ عمدتا هم این واحدها را برای تحویل در یک بازه یک تا سه‌ماهه به فروش می‌‌‌رساندند. از سوی دیگر برخی از سازنده‌‌‌های تازه‌‌‌کار، به صورت موردی برای کاهش استرس ناشی از عدم‌فروش واحدها در زمان تکمیل یا برای تبلیغ پروژه خود، یک واحد را پیش‌‌‌فروش می‌‌‌کردند؛ اما عملا سال قبل پیش‌‌‌فروش به معنای واقعی انجام نمی‌‌‌شد.

با این حال، تازه‌‌‌ترین بررسی‌‌‌های درباره شرایط فعلی بازار مسکن شهر تهران نشان می‌‌‌دهد، پاییز امسال، بازار پیش‌‌‌فروش از سمت سازنده‌‌‌ها دچار تحرک محسوس شده است. هر چند، هنوز بالای 80‌درصد فایل‌‌‌ها در این بازار، مربوط به «امتیازهای منطقه22» است که به دلیل شرایط خاص این ساخت‌وسازها نه می‌توان اسم آن را پیش‌‌‌فروش گذاشت و نه آن را فروش واحد آماده نامید. با این حال، تعداد فایل‌‌‌های پیش‌‌‌فروش در مناطق متوسط، جنوبی و مرکز شهر، به شکل محسوسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.